Tijdens het evenement kwamen Dr. Stefan Wagener, GBAC wetenschappelijk adviseur en trainer, Dianna Steinbach, ISSA Vice President International Services en Ad Wijnhoven, CEO & Managing Partner bij Athena & Partners aan het woord.
>> Lees ook: Coronaproof Cleaning: waar moet je op letten?
Een veilige terugkeer naar kantoor mogelijk maken
Steinbach vertelde hoe schoonmaakprofessional kunnen bijdragen in een terugkeer naar een veilige omgeving, bijvoorbeeld op kantoor. Ze benadrukte dat we, zelfs na de komst van een vaccin, moeten samenleven met het virus. Want zelfs een griepvaccin, waar al jaren aan gewerkt wordt, zorgt er niet voor dat griep volledig verdwijnt. “Zo’n vaccin is geen magische pil.”
Dit betekent niet dat er nooit meer iets mogelijk is, als voorbeeld noemt ze de test van event waarbij 10.000 mensen aanwezig waren. Iedereen heeft zich aan de maatregelen gehouden, er zijn geen besmette mensen naar het event gekomen en er is ook tijdens het event niemand besmet geraakt. Dus als we het goed doen kan het wel.
Dat betekent wel dat hygiëne en schoonmaak, ook na de komst van een vaccin belangrijk blijven. Echter blijkt uit veel onderzoeken al dat mensen ook na de komst van een vaccin thuis willen blijven werken. Dus de terugkeer naar kantoor zal niet heel snel gaan. Dat betekent niet dat ruimtes niet meer schoongemaakt moeten worden. Schoonmaakbedrijven moeten zich wel voorbereiden op het aanpassen van hun dienstenpallet.
>> Lees ook: Blog Maurice Rutgrink: Post Corona Tijdperk
Pas je strategie aan in onzekere tijden
Wijnhoven legde uit wat het belang van een goed geïmplementeerde strategie is. In onzekere tijden zie je een versnelde verandering in gedrag bij mensen. Dit levert niet alleen risico’s op, maar kan ook voor kansen zorgen waar schoonmaakbedrijven op kunnen inspelen. Daarvoor moet je de impact van veranderingen evalueren en bepalen wat de impact is. Hij adviseert om in dit soort tijden zelfs ieder kwartaal de strategie te evalueren en aan te passen wanneer nodig.
De wetenschap rondom covid-19
Als laatste was het woord aan Wagener, hij legde uit hoe de kennis over covid-19 steeds groter wordt en welk effect dat heeft op adviezen en maatregelen. Bij de start van de uitbraak was er nauwelijks kennis, toch wilden mensen zien dat er maatregelen genomen werden. Dat leidde tot acties die achteraf volledig onnodig waren. Als voorbeeld noemt Wagener Rusland, waar hele straten bespoten werden met desinfecterende middelen.
Er werd snel ontdekt dat het virus via druppels verspreid wordt, een oplossing is dus afstand houden. Echter de term ‘social distancing’ vindt hij helemaal verkeerd. “Het draait alleen om fysieke afstand, niet om sociale afstand.” De kennis over verspreiding via de lucht wordt ook steeds groter, waardoor er meer focus komt op ventilatie en systemen die schone lucht gebruiken in plaats van lucht te recyclen. Hij concludeert dat kennis en wetenschap niet zwart-wit zijn maar een ontwikkelend proces.
>> Lees ook: Coronavirus en ventilatie in gebouwen: hoe zit het nou?
Geen duidelijk bewijs verspreiding via oppervlakken
Wat betreft schoonmaak is er nog geen duidelijk wetenschappelijk bewijs dat het virus zich verspreid door de aanraking van besmette oppervlakken. Echter is het ontbreken van bewijs dat besmettingen plaatsvinden geen bewijs dat besmetting niet plaatsvindt. “Absence of evidence is no evidence of absence”, aldus Wagener. Schoonmaak is dus van belang. Al is het alleen maar, omdat dit mensen een veilig gevoel geeft.
Absence of evidence is no evidence of absence
Daarbij moet je als schoonmaakbedrijf wel goed uitleggen wat je doet en waarom. Het dagelijks reinigen of zelfs desinfecteren van vloeren is nergens voor nodig. De focus moet liggen op de high-tough oppervlakken als deurknoppen, bureaus en trapleuningen. Let ook op dat allerlei nieuwe technologieën, methoden en middelen echt een aanvulling zijn. Gebruik het niet om te gebruiken, maar als het echt nuttig is. En desinfecteer pas nadat goed is schoongemaakt.
Eenduidige communicatie
Hoe je dan omgaat met bedrijven die wel allerlei (nutteloze) innovaties verkopen onder het mom van veiligheid en corona? De sprekers zijn het erover eens dat er vanuit de schoonmaakbranche eenduidige goede communicatie moet zijn. ISSA ondersteunt daarin door tipsheets en andere documenten beschikbaar te stellen via hun website.
>> Lees ook: ‘Coronacrisis katalysator in ontwikkelingen schoonmaakbranche’