Door: Maya Schot
Als een van de meest eenvoudige en effectieve middelen in het bestrijden van virussen, is het wassen van de handen een belangrijk uitgangspunt op weg naar een zo snel mogelijk herstel en het veilige ‘nieuwe normaal’. Uit het coronadashboard van de overheid blijkt echter dat van alle opgestelde basisregels deze maatregel het minst goed wordt nageleefd. Slechts 34 procent geeft aan deze basishygiëneregel in het dagelijks leven te volgen, terwijl het juist een van de meest effectieve middelen is om de verspreiding van corona tegen te gaan.
Efficiënte handhygiëne als bedrijfswaarde
Waar veel mensen zich niet bewust van zijn, is dat het goed drogen van je handen na het wassen hierbij ook een belangrijke rol speelt. Vochtige handen trekken namelijk juist bacteriën aan en verspreiden tot duizend keer meer bacteriën dan droge handen. Toch drogen veel mensen hun handen na het wassen niet goed of helemaal niet. Zonde, want hiermee verdwijnt het positieve effect van het handenwassen.
Door goed je handen te wassen én te drogen is gebleken dat 47 procent van de ziektes kan worden voorkomen. Dit inzicht is met name voor werkgevers van belang, aangezien een groot deel van het ziekteverzuim kan worden vermeden door efficiënt de handen te wassen én goed te drogen.
Door goed je handen te wassen én te drogen kan 47 procent van de ziektes worden voorkomen.
Minder ziekteverzuim dankzij handhygiëne
Cijfers van de onafhankelijke onderzoeksorganisatie TNO laten zien dat de kosten door ziekteverzuim in vier jaar tijd verdubbeld zijn naar maar liefst 2,5 miljard euro (TNO Arbobalans, 2020). Met 4,5 procent was het verzuim vorige maand zelfs op het hoogste niveau sinds de eerste coronagolf van vorig voorjaar, zo blijkt uit cijfers van ArboNed.
Een goede handhygiëne draagt bij aan het verminderen van deze ziektegevallen en het beperken van verzuimkosten. Ziekteverzuim verlagen door meer aandacht te besteden aan het belang van hygiëne bespaart veel geld. Terwijl de kosten om mensen bewuster te maken een fractie zijn van dit bedrag.
Vergroten bewustzijn over hygiëne belangrijk
Investeringen gericht op het vergroten van het bewustzijn van werknemers op het gebied van handhygiëne is belangrijk. Daarnaast mag duurzaamheid niet uit het oog worden verloren bij de implementatie. Het afgelopen jaar zijn hygiëne en duurzaamheid nog meer met elkaar verweven geraakt. In tijden van toenemend milieubewustzijn in onze maatschappij wordt er naast werknemers ook vanuit de klant verwacht dat bedrijven hun hygiëne bedrijfsvoering verduurzamen.
Duurzaamheid én doeltreffend hygiënebeheer kunnen wel degelijk hand in hand gaan. Zo worden in wasserijen bijvoorbeeld speciaal geoptimaliseerde methodes gebruikt die zo zuinig mogelijk met hulpbronnen omgaan. Ook een innovatieve mengkraan is hier een voorbeeld van: de kraan mixt water, zeep en lucht. Hierdoor wordt garandeert dat alle toiletbezoekers bij het wassen van de handen ook zeep gebruiken.
Duurzaamheid én doeltreffend hygiënebeheer kunnen wel degelijk hand in hand gaan.
Levensduur van hygiëneproducten verlengen
De levensduur van hygiëneproducten kan worden verlengd door ze in te zetten op huurbasis en robuuste en duurzame materialen te gebruiken, deze steeds opnieuw te repareren en in de kringloop terug te brengen. In plaats van een handdoekrol weg te gooien, kan deze duurzaam worden verwerkt tot bijvoorbeeld poetslappen. Ook het vervangen van defecte onderdelen van bijvoorbeeld een dispenser, draagt bij aan een duurzame toekomst. De levensduur van een product wordt met behulp van reparatie en recycling op deze manier bijna oneindig. Het consequent streven naar een circulaire economie bespaart niet alleen hulpbronnen, maar voorkomt ook afval.
Bijdragen aan gezondere werkomgeving
Met duurzame hygiëneoplossingen wordt er bijgedragen aan een gezondere werkomgeving, wordt ziekteverzuim zoveel mogelijk beperkt en een duurzamere bedrijfsvoering gestimuleerd. Alleen als duurzaamheid als duidelijk doel wordt gedefinieerd en werknemers concrete oplossingen en tips krijgen aangeboden, kan het uitgroeien tot een authentieke bedrijfswaarde die uiteindelijk ook naar buiten toe wordt gedragen en geleefd. Uiteindelijk gaat het om het beschermen van onze leefruimte. Voor bedrijven is een sleutelrol weggelegd bij de bescherming van het milieu, omdat bewustzijn en een passende hygiënestrategie een waardevolle bijdrage kunnen leveren.
Maya Schot, Regional Managing Director CWS Hygiene Nederland en Zweden