“Mensen zijn zich steeds meer bewust van de eigen gezondheid en van de impact van zaken als voeding, rust en hygiëne”, begint Romeijn het gesprek. “Het toilet biedt een unieke locatie om een aantal van die zaken te combineren.”
Geen onzekerheid over hygiëne
Vooral de link tussen gezondheid en hygiëne vindt Romeijn belangrijk. “Die twee hebben zo’n belangrijke relatie met elkaar. Volgens mij is de basis voor een goed toilet dan ook dat het schoon is. Dat geeft een gevoel van veiligheid en comfort, en helemaal in deze tijd is dat cruciaal.”
Ze vervolgt: “Vaak is een bezoek aan een openbaar toilet een stressmoment. Is het wel schoon? Is er wel genoeg toiletpapier? En kan ik mijn handen wel goed wassen? Maar men accepteert dit steeds minder, vooral sinds de coronapandemie. Uit onderzoek blijkt dat mensen nu andere eisen stellen aan de openbare ruimte, doordat ze zo lang binnen hebben gezeten. Als ze de deur uitgaan, willen ze zeker weten dat dat veilig en schoon is. Daar dulden ze geen onzekerheid meer over.”
“De basis voor een goed toilet is dat het schoon is, daarna kun je belevingscomponenten toevoegen.”
Als de basis op orde is, kunnen belevingscomponenten worden toegevoegd. Romeijn: “Wij zien het toiletbezoek als een moment van well-being. Zaken als geluid, geur, verlichting en extra services kunnen daaraan bijdragen. Door bijvoorbeeld vogelgeluiden en een speciale geur gebaseerd op de natuur kun je even helemaal tot rust komen. Dat zorgt uiteindelijk allemaal voor een hele andere beleving.”
Inzicht in gezondheid
Ook de daadwerkelijke fysieke gezondheid van de bezoekers komt in de sanitaire ruimte aan bod, vertelt Romeijn. “Zo staan op onze locaties speciale weegschalen die bijvoorbeeld de BMI kunnen berekenen en kijken naar zaken als zuurstofsaturatie, hartslag en lichaamstemperatuur. Er zijn zelfs al innovaties gaande waarbij het toilet zelf allerlei metingen uitvoert. Dat gaat nog een stap verder, waarbij zaken als glucose en hydratie worden onderzocht. Dit geeft inzicht in belangrijke gezondheidswaarden, waardoor je eventuele problemen al in een vroeg stadium kunt signaleren en daar actie op kunt ondernemen.”
Technologie grote rol
Technologie speelt ook op het toilet een grote rol, vertelt de toiletvisionair. “Aan de ene kant draagt technologie direct bij aan de bezoekerservaring. Bijvoorbeeld met de gezondheidsmetingen die ik net noemde. Of in de vorm van een interactieve spiegel die tips geeft over handenwassen. Aan de andere kant ondersteunt technologie de operationele processen. Denk aan wc’s en kranen die zijn verbonden aan watermeters, waardoor je inzicht krijgt in het waterverbruik en direct kunt zien als er ergens een lekkage is. Of aan dispensers met sensoren, waardoor je kunt zien welke bijna leeg is en bijgevuld moet worden.”
Ze vervolgt: “Wij hebben al die data aan de achterkant met elkaar verbonden, vooral ter preventie. Dus om te voorkomen dat er problemen ontstaan. En achteraf is het vaak ook makkelijk terug te halen waar het misging. Stel dat een toiletbezoeker een lage beoordeling geeft en we zien dat op dat moment de dispensers leeg waren, dan snap je waar het misging en kun je hier in de toekomst eerder op anticiperen.”
Persoonlijke beleving
Hoe ziet het toilet van de toekomst er volgens Romeijn uit? “Dat is best spannend. Er zijn al veel onderzoeken naar gedaan, vooral naar de badkamer thuis. De verwachting is dat ervaring en persoonlijke beleving daar een grote rol gaan spelen, ondersteund door technologie. Waardoor het licht, de geur en geluiden ingesteld kunnen worden op basis van individuele voorkeuren. Ik zie een soort well-being-centrum voor me, waarbij het medisch toilet elke ochtend automatisch de gezondheidswaardes onderzoekt. Vervolgens geeft de interactieve spiegel gepersonaliseerde tips. Bijvoorbeeld om die dag meer water te drinken of om zonnebrand te gebruiken. Ik verwacht een hele persoonlijke beleving die draait om jouw well-being. Maar hoe dat er precíes uit gaat zien? Dat weet niemand!”