Ziekenhuizen kenmerken zich vaak door lange gangen.Gangen die goed gereinigd moeten worden om de hygiëne te kunnen waarborgen. Een fysiek zware en vaak tijdrovende klus voor schoonmaakkrachten. De Whiz brengt daar verandering in. Met de inzet van de Whiz houdt de schoonmaakkracht tijd over voor urgentere werkzaamheden, zoals het lopen van extra desinfectierondes.
Voorgeprogrammeerde route
Door een voorgeprogrammeerde route aan een QR-code te koppelen en deze te scannen met de Whiz, kan de stofzuigrobot aan de slag. De schoonmaakkracht stelt de Whiz in en is verantwoordelijk voor het onderhoud, zoals het opladen van de accu’s en het verwisselen van de schoonmaakzak. “Wij zien de robot als een aanwinst voor het team”, vertelt schoonmaakkracht Richard Scheurwater. “De robot zal ons altijd nodig blijven hebben om goed te kunnen functioneren. Bepaalde werkzaamheden worden overgenomen, maar de robot kan niet overal komen. Handmatige schoonmaak zal nooit helemaal verdwijnen.”
>> Lees ook: Drie vragen aan drie robotfabrikanten: “De combinatie mens en machine is essentieel”
Verandering
Als projectleider bij de Noordwest Ziekenhuisgroepziet ook Linda Bosman de voordelen van de Whiz. Bosman voorspelt een grote verandering in de wereld van de dagelijkse reiniging van vloerbedekkingen.“De Whiz gaat een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van het binnenklimaat en de arbeidsomstandigheden. Het is een stofzuiger die zelfstandig haar werk doet en zo de perfecte nieuwe collega is voor de schoonmaakmedewerkers.Met de inzet van de Whiz besparen we veel tijd, die we voor andere werkzaamheden kunnen gebruiken.”
>> Lees ook: Robotisering in de schoonmaak: “Aan schoonmaakrobots kleven zóveel voordelen”
Naast dat de Whiz bijdraagt aan een technisch schoner ziekenhuis, ziet Lagrand nog een bijkomend effect. “Wij willen innovatief zijn en voorlopen op andere ziekenhuizen waar dat mogelijk is. Dit is de perfecte manier om de schoonmaak zichtbaarder te maken in het ziekenhuis. Wat opvalt is dat mensen op de Whiz reageren. Patiënten, medewerkers en artsen beginnen te lachen als ze de Whiz zien. Dat wil je bereiken in een ziekenhuis, waar mensen vaak voor minder leuke berichten komen.”