Tien teams van vijf personen buigen zich tijdens Interclean Amsterdam tien uur lang over de vraag wat voor soort applicatie de schoonmaakmedewerkers vooruit kan helpen. Aan het einde van de dag pitchen zij hun idee aan de vakkundige jury. De winnaar gaat met een leuke geldprijs naar huis. Alle ideeën worden openbaar gepubliceerd zodat geïnteresseerde partijen er eventueel daadwerkelijk werk van kunnen maken.
Passie voor tech
Wat is het idee achter de Hackathon? Tuip: “Er is een technologische revolutie gaande in de wereld. Alles verandert en steeds meer bedrijven worden een softwarebedrijf. Maar de schoonmaak blijft hierin nog een beetje achter omdat het zo’n traditionele branche is. Ik zie al jarenlang dezelfde partijen die actief zijn op dit gebied. Daarom vroegen we ons af: hoe kunnen we jonge mensen met een passie voor technologie en software meer betrokken laten zijn bij de schoonmaak? Zodat zij gaan nadenken over de problemen die daar spelen en hopelijk met goede, nieuwe ideeën komen. En dat werkt dan weer twee kanten op, want schoonmaak is nu eenmaal niet zo sexy. Ik geloof dat technologie daar verandering in kan brengen.”
Praktische zaken
Wat: Hackathon
Voor wie: Iedereen van jong tot oud, van schoonmaakprofessional tot gamedesigner
Wanneer: 11 mei van 9:00 tot 20:00
Waar: Innovation LAB, hal 5
Inschrijven: Bedrijven kunnen teams aandragen en individuen kunnen zich apart aanmelden
Meer informatie
Datagedreven
Toch is er al wel het één en ander gaande op het gebied van digitalisering in de schoonmaak. Tuip vertelt dat hij vooral initiatieven voor cleaning on demand, ook wel bekend als datagedreven schoonmaak, ziet. “Enerzijds gaan steeds meer schoonmaakproducten als stofzuigers en dispensers data genereren. Anderzijds worden er door middel van sensoren data vanuit het gebouw opgehaald. Vraag blijft hoe je die data uiteindelijk bij de schoonmaakmedewerker op de werkvloer krijgt en dat op zo’n manier dat haar of zijn werk er beter of efficiënter door wordt. Met als uiteindelijk doel natuurlijk dat de gebouwgebruikers, dus de klant, daar het voordeel van ervaart.”
De kennis van de schoonmaakmedewerkers wordt nog weleens onderschat.
Tuip vervolgt: “Het is belangrijk dat de schoonmaakmedewerker en de software samen gaan werken. Waarbij de schoonmaker, als je het mij vraagt, veel centraler moet komen te staan in het hele schoonmaakproces. Hij of zij weet uiteindelijk het beste wat er op de werkvloer en in het pand van de klant gebeurt. De kennis van deze medewerkers wordt nog weleens onderschat. Een belangrijke vraag is dan ook hoe we het beste van hun kennis kunnen leren. Natuurlijk kan dat door het gesprek aan te gaan, maar technologie kan daar misschien ook mee helpen.”
Apps koppelen
Daarbij is het wel belangrijk om ervoor te zorgen dat de schoonmaakmedewerker straks niet met tien verschillende apps aan de gang hoeft. Bijvoorbeeld om in de ene app te zien welke dispenser bijna leeg is en om in de ander te kijken welke toiletten toe zijn aan een schoonmaakbeurt. “Dat moet je voorkomen, want dat is totaal onhandig voor de medewerker. Wat je wilt, is data vanuit al die verschillende platformen bij elkaar in één overzicht brengen”, zegt Tuip.
Daarvoor is het belangrijk dat de ontwikkelaars van al die schoonmaaksoftware zorgen dat hun programma’s aan elkaar te koppelen zijn. Tuip zet zich daarvoor in als boardmember van de non-profitorganisatie Facility Data Standard. “Wij proberen met elkaar een standaard voor het uitwisselen van data te creëren. Zodat softwarebedrijven makkelijker, sneller en duidelijker met elkaar kunnen koppelen.”
Bedrijven die technologie hebben omarmd, scoren aanbestedingen.
Voortrekkersrol
De softwareontwikkelaar ziet dat een aantal schoonmaakbedrijven vooroploopt in digitalisering. “Zij nemen echt die voortrekkersrol en zien de toegevoegde waarde om hiermee aan de slag te gaan en te experimenteren. Zij geloven in de uiteindelijke businesscase. Dat werpt ook vruchten af, want we zien dat die bedrijven aanbestedingen scoren doordat zij technologie hebben omarmd. Daarnaast houden ze hun klanten ook nog eens langer vast.”
Maar voordat dit door druppelt naar de rest van de branche, moet er wel wat gebeuren. Want ja, digitaliseren kost geld. Tuip: “Schoonmaakbedrijven moeten geld, tijd en kwaliteit in innovatie kunnen stoppen. Maar voor veel opdrachtgevers is schoonmaak nog steeds een sluitpost, met lage marges als gevolg. Daarnaast zijn er nog amper goede businesscases voor zaken als sensoren of robots, terwijl die wel een flinke investering vereisen. Opdrachtgevers willen pas ergens voor betalen als ze de toegevoegde waarde ervan inzien.”
Schoonmaak vooruit helpen
Tuip komt terug bij de Interclean Hackathon: “We hopen op een leuke, gezellige dag waarop enthousiaste mensen nadenken over hoe we de schoonmaak kunnen verbeteren. Van student tot senior en van schoonmaakprofessionals tot marketeers en gamedesigners: we brengen iedereen bij elkaar in de hoop op gave nieuwe ideeën die de schoonmakers daadwerkelijk vooruit helpen.”
Alles over Interclean Amsterdam 2022
Meer weten over de grootste schoonmaakvakbeurs ter wereld? Hier lees je alles over Interclean Amsterdam 2022