1.Hoe kijken jullie terug op 2019?
“Afgelopen jaar namen we een flinke stap in het verstevigen van onze marktpositie door een forse omzetgroei in de segmenten Kantoren & vastgoed, High traffic en Zorg en daarnaast het aankopen van Hendriks Hoteldiensten en Hotel Cleaning Company. We doorliepen in 2019 ook een flink aantal trajecten ter optimalisatie van onze interne processen en het versterken van ons onderscheidend vermogen op hospitality, betrouwbaarheid en wendbaarheid.”
Door medewerkers uit te rusten met tools die het werk beter en makkelijker maken, kunnen zij aandacht kunnen hebben voor de zaken die ertoe doen
“Voorbeeld hiervan is onze digitaliseringsslag naar één ERP systeem (AFAS) voor onze HR processen, Salarisadministratie, Financiële administratie en Contractmanagement. Het zijn investeringen die wij doen voor onze mensen. Door hen uit te rusten met tools die het werk beter en makkelijker maken, kunnen zij aandacht kunnen hebben voor de zaken die ertoe doen. En dat is het creëren van hospitality voor onze opdrachtgevers en hun eindgebruikers.”
2. Wat is jullie verwachting voor 2020 en verder?
“Op 15 juni 2020 vervolmaakten wij de aansluiting van Hendriks Hoteldiensten en Hotel Cleaning Company bij EW Facility Services en zijn wij samen verder gegaan als één organisatie onder de naam EW Facility Services. Dit biedt ons vele mogelijkheden. Met deze krachtenbundeling voegen wij de sterke punten van onze organisaties samen en worden de krachten hospitality, betrouwbaarheid en wendbaarheid gebundeld en versterkt. Wij voegen ondernemerschap, lokale en regionale slagkracht en een stevige landelijke dekking toe. Op deze wijze zijn wij ook in staat om binnen de segmenten Kantoren & vastgoed, High traffic en Zorg sterk door te groeien. Het is onze ambitie om, nu met deze fusie ons marktaandeel in hotelschoonmaak is toegenomen, ook ons marktaandeel in deze segmenten evenredig uit te bouwen.”
3.Hoe rooskleurig/somber zien jullie de toekomst in?
“De wereld ziet er sinds de komst van het coronavirus heel anders uit. Het is een ongekende situatie en als schoonmaakorganisatie met hotels, casino’s, theaters en musea in de portefeuille merken wij ook zeker de gevolgen. De komende maanden zal de bezetting in deze locaties zich langzaam ontwikkelen naar oude niveaus, maar het is duidelijk dat de effecten ervan nog een tijd merkbaar zullen zijn. Dit betekent echter niet dat we onze ambities voor dit jaar loslaten. Juist niet! Zoals gezegd zien we grote kansen in het verstevigen van ons marktaandeel in de Kantoren & vastgoed, High traffic en Zorgbranche, hebben we focus op het doorzetten van onze digitalisering en besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van onze mensen.”
LEES OOK: Maaike Ligtenstein (EW Facility Services): “Wij geloven in onze collega’s!”
4.Welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
“De lat ligt hoog, het gaat allang niet meer om alleen maar schoonmaken. Mensen worden kritischer, willen meer en dat wat ze willen, willen ze sneller. Om aan deze continu veranderende vraag te kunnen voldoen, zoeken wij steeds vaker de samenwerking op met innovatieve, flexibele partners. Samen helpen we onze opdrachtgevers te zoeken naar kansen en creatieve oplossingen (veelal vanuit andere branches) in ontwikkelen van en excelleren in hospitality concepten binnen facilitair management. Hiermee spelen wij in op de unieke hospitality behoefte van opdrachtgevers. Zelf kunnen wij door dit soort samenwerkingen sneller resultaten behalen zonder onze wendbaarheid en flexibiliteit te verliezen.”
Vernieuwing halen we uit onze eigen organisatie door het stimuleren van ondernemerschap en het uitdagen van onze medewerkers
“Vernieuwing halen we ook uit onze eigen organisatie. Door het stimuleren van ondernemerschap en het uitdagen van onze medewerkers door hen de ruimte te geven om wat zij zien, te vertalen naar een nieuwe insteek of werkwijze. De coronaperiode laat zien dat dit ondernemerschap stevig is geborgd in de vier regio’s waarin EW Facility Services is ingericht. Lokale initiatieven worden opgezet en in samenwerking met opdrachtgevers zijn dienstverleningsconcepten (heropstartplannen) neergezet zodat opdrachtgevers weer open kunnen.”
5. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het terrein van duurzaamheid?
“We proberen om positief en zinvol bij te dragen aan de wereld waarin wij leven. Dit doen we bijvoorbeeld door het schoonmaken met Ozonwater via het Lotus Pro Schoonmaakconcept en door op flagship-locaties te experimenteren met zaken als 100% gerecycled toiletpapier en zeep die wordt geproduceerd van koffiedik en sinaasappelschillen. Dit ‘impactvol ondernemen’ is inspirerend en creëert waardevolle samenwerkingsverbanden.”
“Minstens zo belangrijk en één van onze pijlers in 2019 en 2020 zijn de initiatieven op het gebied van duurzame inzetbaarheid en ergonomie. Een leuk voorbeeld hiervan is een pilot met motion capture software om de bewegingen van onze schoonmaakmedewerkers in kaart te brengen. Hiermee zien we hoe bepaalde belasting plaatsvindt. Als werkgever kunnen we er dan voor zorgen dat we, met behulp van training en de juiste inzet van middelen en materialen, deze belasting zo laag mogelijk houden.”
Leestip: Duurzame inzetbaarheid: “Het draait om veel meer dan gezondheid alleen”
6. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?
“Om onze organisatiegroei vast te houden en in de komende jaren door te zetten, is ICT een randvoorwaarde. We maakten in 2019 al een slag in het digitaliseren van al onze processen. Resultaat is dat we vandaag de dag volgens een volledig gedigitaliseerd proces werken: van het aannemen van medewerkers tot aan facturatie en centraal plannen. We hebben onze mensen hierdoor uitgerust met tools die zorgen voor gemak, professionaliteit, kwaliteit, eenduidigheid, transparantie en efficiëntie. In 2020 bouwen we hieraan verder.”
“Daarnaast maken al onze collega’s sinds een jaar gebruik van H.appy, ons digitale communicatieplatform. In de app H.appy heeft iedereen toegang tot zijn planning, loonstroken, een social wall (soort interne Facebook) en overige relevante informatie. Dit geeft ons de mogelijkheid om snel te schakelen met al onze medewerkers, e-learning modules aan te bieden en zeer frequent medewerkerstevredenheidsmetingen uit te voeren. Wij zijn ervan overtuigd dat tevreden collega’s leidt tot excellente schoonmaakkwaliteit en de juiste flexibiliteit. Zeker in deze coronatijd met onzekerheid en een dagelijks veranderende vraag naar werk, stellen deze systemen ons in staat om adequaat te managen.”
Om onze organisatiegroei vast te houden en in de komende jaren door te zetten, is ICT een randvoorwaarde
Intelligent hospitality
“Het inzetten van digitale hulpmiddelen is daarnaast essentieel voor het verzamelen en juist inzetten van data om waardevolle inzichten te krijgen in unieke gast- en medewerkersbehoeftes. Met deze data in handen kunnen we nog beter onze belofte voor het creëren van een ultieme beleving waarmaken. Daarom riepen wij ‘Intelligent Hospitality’ in het leven. Dit beslaat onder meer het analyseren en via een dashboard toegankelijk maken van online reviews & hygiëne scores over hotels of het inzetten van interactieve klanttevredenheidzuilen op kantoorlocaties. Hiermee signaleren wij unieke klantbehoeftes en kunnen hier direct op acteren. Wij zullen dit in 2020 door ontwikkelen en geloven dat wij hiermee voor opdrachtgevers een zeer unieke en waardevolle tool in handen hebben.”
Benieuwd naar de visies van de andere tien schoonmaakondernemers? We hebben ze voor je samengevat in één overkoepelend artikel: Visie schoonmaakbranche: van ‘alleen’ schoon naar een totaalbeleving op maat.