Schoonmakers met migratieachtergrond zijn financieel kwetsbaarder

Schoonmakers met migratieachtergrond zijn financieel kwetsbaarder

Nederlanders met een migratieachtergrond, en dan met name met een niet-westerse achtergrond, zijn gemiddeld financieel kwetsbaarder dan Nederlanders zonder migratieachtergrond. Dat schrijft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een rapport. Dat komt bijvoorbeeld door een lager onderwijsniveau en een zwakkere positie op de arbeidsmarkt, aldus de toezichthouder. Daardoor is er een hogere kans op schuldenproblematiek en betalingsachterstanden. In de schoonmaakbranche werken mensen met meer dan 170 verschillende nationaliteiten.

De AFM stelt dat ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking een migratieachtergrond heeft en dat dit aandeel naar verwachting door zal stijgen naar 36 procent in 2050. De toezichthouder spreekt dan ook van een belangrijke demografische verandering en wil met het onderzoek bijdragen aan bewustwording en maatschappelijke dialoog rond dit vraagstuk.

Onder de armoedegrens

Een ander belangrijk punt voor specifiek eerste generatie Nederlanders met een migratieachtergrond is de vaak ontoereikende oudedagsvoorziening als gevolg van een AOW-gat, aldus de AFM. Een groot deel van de eerste generatie migranten is op latere leeftijd naar Nederland gekomen en ontvangt hierdoor geen volledige AOW.

Ze lijken bovendien beperkt gebruik te maken van de Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (AIO), die het inkomen aanvult tot het sociaal minimum. De AFM stelt dat ongeveer 40 procent van de pensioengerechtigde Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond onder de armoedegrens leeft.

De taalbarrière vormt vaak een belangrijke belemmering.

Financiële systeem is complex

Daarnaast lijken Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond minder vaak gebruik te maken van een bankrekening en te beleggen. De taalbarrière vormt vaak een belangrijke belemmering voor toegang tot financiële dienstverlening.

Ook wordt het Nederlandse financiële stelsel vaak als complex ervaren, doordat eenvoudige informatie over financiële producten ontbreekt of moeilijk vindbaar is, zegt de AFM.

Financiële zelfredzaamheid

De toezichthouder vindt daarom dat er meer aandacht moet komen voor de financiële kwetsbaarheid van vooral Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond. Zo kan tijdens het inburgeringsproces meer nadruk worden gelegd op financiële zelfredzaamheid.

De AFM stelt ook dat beleidsmakers en toezichthouders meer rekening moeten houden met eventuele negatieve effecten van wet- en regelgeving voor deze groep en zegt dat financiële instellingen moeten nadenken over het verkleinen van de taalbarrière.

ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders

ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgetreden tegen twee onlineaanbieders van schuldhulp. Volgens de toezichthouder maakten de websites Schuldhulpverlening-Nederland.nl en schuldsanering.help niet duidelijk genoeg dat zij een betaalde dienst aanboden, waardoor consumenten konden denken dat het een gratis dienst van de gemeente was.

Kabinet komt met pakket voor aanpak problematische schulden

Kabinet komt met pakket voor aanpak problematische schulden

Het kabinet presenteert een uitgebreid pakket aan maatregelen om het aantal van 700.000 huishoudens met problematische schulden terug te dringen. Ze investeren extra in vroegsignalering, zodat gemeenten snellere en betere hulp kunnen bieden aan mensen met geldzorgen. Ook komt er een integraal schuldenoverzicht en een gratis betalingsherinnering bij verkeersboetes. Met deze en andere maatregelen wil het kabinet voorkomen dat schulden razendsnel kunnen oplopen.

Voortgang aanpak geldzorgen, armoede en schulden

Voortgang aanpak geldzorgen, armoede en schulden

Carola Schouten, de minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, heeft onlangs de voortgangsrapportage 'Aanpak geldzorgen, armoede en schulden' naar de Tweede Kamer gestuurd. Zij beschrijft daarin de stand van zaken bij het bestrijden van armoede.

Betere schuldhulpverlening nodig voor mensen met schulden 

Betere schuldhulpverlening nodig voor mensen met schulden

Veel mensen met schulden maken geen gebruik van de schuldhulpverlening in hun gemeente. Ze weten de weg naar het juiste loket niet of laat te vinden, schamen zich voor hun problemen of zijn bang om de controle over hun financiële situatie te verliezen. Van de mensen die wel gebruik maken van hulp valt een deel tijdens het traject uit. Met als gevolg dat financiële problemen groter worden en oplossingen verder uit het zicht raken. Een proactieve houding van hulpverleners is belangrijk om het proces te bespoedigen. Want doorlooptijden tijdens de hulpverlening lopen vaak hoog op. Er is meer aandacht nodig voor begeleiding tijdens, en nazorg na een hulpverleningstraject.