De finalisten kregen ook een oorkonde. “Wat een enthousiasme. Wat een blijdschap. Wat een emotie! Hoe geweldig is dat”, blikken De Bruin en Van der Lelie terug op hun verrassingsbezoekjes aan de finalisten. Over de kandidaten zeggen ze: “Zij zijn trots op hun vak, op zichzelf. En hun familie, collega’s, werkgevers en opdrachtgevers zijn trots op hen. Ongetwijfeld.”
Jury legt bezoeken af
De jury heeft liefst 120 geanonimiseerde aanmeldingen beoordeeld en in de afgelopen periode meerdere bezoeken afgelegd aan eigendiensten, kleine, middel- en grote schoonmaakbedrijven. Op basis van objectieve en subjectieve criteria, zoals vaardigheden, ergonomie en kennis van het vak, en op basis van persoonlijke aspecten en een impressie van de werkplek, koos de jury uit deze werkbezoeken de tien finalisten.
De finalisten
Dit zijn de tien finalisten in alfabetische volgorde: Ada le Blank (Eurest, werkt bij ExxonMobil), Aneta Kubiak (werkt bij Gemeente Borsele), Beatrice Amponsah (EW facility services, werkt bij Newday Offices), Chantal Lieshout (Succlean, werkt bij Woongroep Amervoorde), Frits Bronstijn (Succes Schoonmaak, werkt voor onderwijs, openbaar vervoer en meer), Kevin van Haren (Hommersom Schoonmaakbedrijf, werkt bij diverse locaties), Luis Manuel Dias Fernandes ( Gom, werkt bij Amsterdam Schiphol), Marcel de Looze (EW facility services, werkt in het Sint Antonius Ziekenhuis), Naveed Rajput (Vebego, werkt bij advocatenkantoor Houthoff) en Nisa Bholai (Gom, werkt in Dijklander Ziekenhuis).
Diversiteit
De finalisten vertegenwoordigen één eigendienst, twee schoonmaakbedrijven tot 250 medewerkers, twee schoonmaakbedrijven tot 2500 medewerkers, twee schoonmaakbedrijven tot 5000 medewerkers en één bedrijf boven de 10.000 medewerkers. Een bewuste keuze van organisatie, om zo diversiteit te bevorderen.
Extra punten verdienen
De winnaar van de verkiezing wordt op 20 september bekendgemaakt tijdens een feestelijke avond in het Fulco Theater in IJsselstein. De tien finalisten kunnen in de tussentijd extra punten bemachtigen via een speciale opdracht: presenteer jezelf in één minuut in een filmpje en deel die via socials als Facebook, Instagram en YouTube. “Hoe meer bereik zij genereren, hoe beter het is voor zichzelf én voor het vak én voor de branche.”
Positieve bijdrage
Van der Lelie en De Bruin benadrukken: “Het is belangrijk dat de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing voor iedereen een positieve bijdrage oplevert. Voor de mens, het vak, de branche én de bedrijven van alle achttien aangesloten partners: BOMA, GPH Schoonmaakartikelen, Interclean, i-team Global, Makita Nederland, Numatic, perfectPlan Opleiding & Advies, branchevereniging SIEV, Greenbush, Katrin Hygiene Solutions, Klien-IT-Systems, Qualis Insight C4C, Raad Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS), branchevereniging Schoonmakend Nederland, SVS Opleidingen, Vereniging Schoonmaak Research (VSR), Vileda Professional en Zuiver Schoonmaakopleidingen.”