In de weiland net buiten Lopikerkapel verzamelden VSR-leden zich 18 april om het over duurzaam en sociaal ondernemen te hebben. Een prachtige locatie, maar keynote speaker Alycia Biekram ziet het anders. Zij kon er niet makkelijk met het openbaar vervoer komen. Daarover vertelt Biekram: "Duurzaam ondernemen zit in heel kleine dingen. Zoals de keuze voor een evenementenlocatie." De locatie zelf is echter niet geheel toevallig gekozen. Diane van Dijk, voorzitter van VSR, verwijst naar het oorspronkelijke doel van het gebouw, namelijk het verspreiden van een boodschap.
Lopende VSR onderzoeken
Van Dijk heette de aanwezigen welkom waarna Biekram haar visie op duurzaam ondernemen met de leden deelde. In de tweede helft van de middag vertelden vijf organisaties uit de schoonmaakbranche hoe zij hun duurzaamheidsbeleid in de praktijk brengen. Tijdens de opening is er ook ruimte waarin Van Dijk de lopende VSR-onderzoeken aanstipt. Waaronder de onderzoeken naar microplastics bij bedrijfsmatig wassen van microvezeldoeken, het bewaren van bevochtigde microvezeldoekjes en kruisbesmetting door het vouwen van microvezeldoeken. Desinfectie met UVC, de herziening van Vaknieuws Gezond Schoonmaken en het instrument voor het meten van kwaliteitsbeleving zijn een ander actuele onderwerpen binnen VSR waar Van Dijk over vertelt. Ten slotte kunnen VSR-leden alvast de volgende activiteiten in de agenda noteren: de Algemene Ledenvergadering en het Hygiëneforum op 17 mei in de RAI Amsterdam.
Erelid van VSR
Het inhoudelijke programma staat op het punt om te beginnen als de voorzitter onverwacht Ad van Poppel vraagt naar voren te komen. Hij wordt benoemd tot Erelid van VSR. Van Poppel heeft zich jarenlang ingezet voor het professionaliseren van het schoonmaakvak. Naast het bestuurslidmaatschap van VSR, was Van Poppel voorzitter van de Commissie Kwaliteitszorg en was hij betrokken bij de (KMS-)opleidingen van VSR. "Het is ongelooflijk wat jij al die jaren voor VSR hebt gedaan", spreekt Van Dijk uit. Als cadeau overhandigt de voorzitter een speciaal beeldje dat symbool staat voor zijn werk voor VSR.
Elke dag een stukje duurzamen en socialer
Keynote speaker Biekram spreekt over haar twee passies: facility management en impact maken met duurzaam en sociaal ondernemen. Elf jaar geleden studeerde Biekram af en kwam in dienst bij Facilicom. "Het ging toen nog alleen over people, planet en profit, en iets met duurzaam ondernemen. Dat was het. Ik mocht zelf op ontdekkingstocht." Inmiddels in Biekram bij Facilicom Solutions manager Duurzaamheid en Sociale impact. In deze functie wil Biekram elke dag een stukje duurzamer en socialer maken. Daarbij droomt Biekram groot, maar benadrukt dat het helpt om op kleine doelen te richten. "Iedereen is een schakel. Kijk niet naar de politiek of naar het bedrijf waar je voor werkt, maar wat doe jij als persoon?" Zo reist Biekram graag met het openbaar vervoer en gebruikt zij uitwisbare kaartjes en geen papieren kaartjes als geheugensteuntje tijdens haar presentaties.
Verkleinen van CO2-voetafdruk
"Het is tijd voor verandering. Wees positief, enthousiast en kritisch", roept Biekram op. "We hebben elkaar allemaal nodig. We hebben schoonmaakbedrijven nodig en die hebben toeleveranciers nodig. En we hebben ook de planeet, de natuur en ons sociaal kapitaal, mensen, nodig. We zijn aan het overconsumeren; we halen aardolie uit de grond en stoten CO2 uit." Ze benoemt daarbij dat het gevolg is dat grondstoffentekorten onstaan, mensen ongelukkig zijn en de zeespiegel stijgt. De vraag is dus: "Hoe krijgen we wat we willen zonder de negatieve gevolgen?"
Klimaat, natuur & milieu en sociaal kapitaal
Voor Biekram zijn er drie thema’s: klimaat, natuur en milieu en sociaal kapitaal. Binnen die thema’s zoekt Biekram naar onderlinge verbinding. "Want je kan iets kiezen wat heel circulair is, maar de CO2-voetafdruk kan wel vele maten groter zijn. Bekijk het daarom integraal. Hoe ziet het productieproces eruit? Hoe is het transport georganiseerd? Houdt het product zijn waarde? En ook: Kunnen medewerkers rondkomen? Kunnen mensen hun mening uiten? Daag elkaar uit en wees positief kritisch."
Kleine stappen maken het verschil
Hoe dit duurzaam en sociaal ondernemen aangepakt kan worden? Biekram noemt het best simpel. Begin met een visie "en dat is niet je huidige situatie. Wat raakt jou als organisatie? In de schoonmaakbranche kan dat te maken hebben met het gebruik van water en machines. Ook werken schoonmaakbedrijven met mensen. Vervolgens stel je tussendoelen en meet je of je de goede kant op beweegt." De keynote speaker geeft daarbij een paar voorbeelden die volgens haar ‘niet mega ambitieus’ zijn: 0 kg restafval en 100 procent van medewerkers kunnen goed rondkomen. "Benadruk wat wel wordt gedaan, dan ontstaat verbinding en dan gebeurt het", benoemt Biekram.
Duurzaamheidscarrousel
Tijdens het voorjaarsevent stond het tweede deel van de middag de innovatiecarrousel centraal. Dit deze editie in de vorm van een duurzaamheidscarrousel. BOMA, Product for Product, CSU/ NHL Stenden, CleanLease en Elis presenteerden op verschillende plekken op de locatie hun initiatieven.
- BOMA zet tegelijkertijd in op digitalisatie, mechanisatie en rethink. Door digitalisering is minder vervoer nodig door bijvoorbeeld technische ondersteuning op afstand en neemt Co-bot belastend en monotoon werk avan schoonmaakmedewerkers over.
- Product for Product zet in op de circulariteit. De intermediair haalt afval op, verwerkt het tot een nieuw product en levert dat nieuwe product weer bij dezelfde klant af. De klant kan zo de gebruikte papieren handdoekjes als toiletpapier terugkrijgen.
- CSU en hogeschool NHL Stenden meten de CO2-voetafdruk van de schoonmaak en proberen daarop te gaan sturen. Zo worden medewerkers nu dicht bij locaties ingepland.
- CleanLease besloot tijdens de pandemie nieuwe producten te ontwikkelen. Een voorbeeld daarvan is het wisselen van papieren disposables in ziekenhuizen voor wasbare jassen van polyester.
- Elis zet in op het aanbieden van diensten en verzorgt de verhuur, reiniging, reparatie en levering van bedrijfskleding, vloer- en bedrijfshygiëne, cleanroomproducten, poetsdoeken en ongediertebestrijding. Het doel van Elis is om de producten zo bestendig mogelijk te produceren.