Hago Next: 'Betekenisvol werk door mensen een kans te geven'

Hago Next: 'Betekenisvol werk door mensen een kans te geven'

Durven veranderen lukt het beste als je samenwerkt. Onder dat motto probeert schoonmaakbedrijf Hago Next het verschil te maken bij klanten én voor eigen medewerkers. Medewerkers krijgen volop de kans zich te ontwikkelen. Niet alleen bij Hago Next, maar ook in samenwerking met klanten. Grassela Balance, leidinggevende van het schoonmaakteam bij Eneco, is daar een mooi voorbeeld van.

Hago Next sleepte eind november een nominatie in de wacht voor de prestigieuze Golden Service Awards, in de categorie 'Leidinggevende van het jaar’.De genomineerde was Grassela Balance, die de drijvende kracht is achter het schoonmaakteam van Hago Next bij opdrachtgever Eneco. Zij werkte al langer op deze locatie voor een ander schoonmaakbedrijf, dat enkele jaren geleden door haar huidige werkgever is overgenomen.

“We kregen meteen te horen: Grassela heeft leidinggevende kwaliteiten, die moet je in de gaten houden”, vertelt praktijkcoach Joyce Biesheuvel. “De mensen bij Eneco spraken ook steeds het vertrouwen in haar uit en stimuleerden haar echt om door te groeien. En nu is ze daar de praktijkbegeleider, zoals wij dat noemen. Zo zie je maar wat er mogelijk is als je samen met de opdrachtgever mensen een kans geeft en zij die met beide handen aangrijpen.”

Eerste bedrijf met dagschoonmaak

Grassela zelf moet lachen als ze terugdenkt aan drie jaar geleden, toen ze van werkgever wisselde. “Het was sowieso een leuke ervaring om voor een nieuw bedrijf te werken. Toen Hago Next met al die nieuwe plannen kwam, over de switch naar dagschoonmaak en meer contact met mensen op de werkvloer, dacht ik eerst: wow! Maar meteen daarna: eerst zien, dan geloven…” De ‘nieuwe plannen’ waaraan Grassela refereert, hebben een historische context die haar praktijkcoach Joyce graag even kort toelicht. “Hago Next is tien jaar geleden opgericht door Vebego, een internationale speler op het gebied van onder meer facilitaire dienstverlening, waarvan we nog altijd onderdeel uitmaken.

Door dagschoonmaak konden we onze medewerkers grotere contracten aanbieden.

"Er was destijds heel veel onvrede in en over de schoonmaakbranche. Hago Next wilde daar iets aan doen en is het eerste bedrijf geweest dat begon met dagschoonmaak op kantoren. Op die manier konden we onze medewerkers ook grotere contracten aanbieden, waardoor ze niet ’s ochtends bij het ene bedrijf hoefden te werken en ’s avonds laat nog bij een andere locatie. Omdat ze overdag werken, zijn ze bovendien veel zichtbaarder en dat geeft meer betekenis aan hun werk.”

Tijd en aandacht voor betekenisvol werk

De Golden Service Award-nominatie is volgens Biesheuvel bovenal een bevestiging dat haar werkgever op een succesvolle manier tijd en aandacht steekt in het creëren van betekenisvol werk. “We geven onze mensen graag de kans zich te ontwikkelen. Met ‘we’ bedoel ik niet alleen wij als Hago Next, maar in dit geval ook echt in samenwerking met Eneco. Deze opdrachtgever heeft een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van zowel Grassela als het hele team.”

Ontwikkelmogelijkheden

“Grassela werkt niet alleen taakgericht, maar ook procesgericht”, zegt Desiree Dongelmans, head of Facilities & Real Estate van Eneco. “Ze slaat elke dag een brug tussen allerlei stakeholders, die verwachtingen hebben van haar en haar team. Dat doet ze op haar eigen, natuurlijke wijze. Grassela heeft en geeft vertrouwen in de kennis en kunde van haar collega’s. Ze is ervaringsdeskundige en brengt haar kennis over op het team. Ze is gedreven, verantwoordelijk, resultaatgericht en vooral een goedlachs en leuk mens! Iedere werkgever wil een Grassela!”

Als we iemand kunnen helpen om zich buiten ons bedrijf te ontwikkelen, krijgen wij daar zelf ook heel veel energie van.

Biesheuvel benadrukt dat die ontwikkelmogelijkheden niet alleen gericht zijn op doorgroei naar leidinggevende functies, maar ook in de breedte van het werk. “We kijken vooral naar wat iemand werkinhoudelijk verder kan brengen. Zelfs tot buiten de organisatie. Dan denk ik meteen aan een oud-medewerker die heel goed is in filmen en fotografie. Die heeft via onze marketingafdeling meegewerkt aan campagnes en op die manier zo veel vertrouwen in zichzelf gekregen dat hij zijn baan bij ons heeft opgezegd en een eigen bedrijf is begonnen. Geweldig toch? Natuurlijk houden we mensen graag binnenboord, maar als we iemand kunnen helpen om zich buiten ons bedrijf te ontwikkelen, krijgen wij daar zelf ook heel veel energie van!”

Hago Next
Grassela en haar team: “Mooi om te zien dat je als schoonmaker dus ook kan doorgroeien.”

Zichtbaarheid en assertiviteit

Terug naar het succes met Eneco. “Alle teamleden hebben hun eigen specifieke kwaliteiten en ze vullen elkaar daarin heel goed aan. Ze doen het echt als team. Natuurlijk was Grassela genomineerd, maar dit team heeft haar ook geholpen om zichzelf te ontwikkelen. Andersom is het team met Grassela aan het roer enorm gegroeid. Zij geeft op een coachende manier leiding aan het team en motiveert elke medewerker om het beste uit zichzelf te halen. Ze helpt mensen ook om van zich te laten horen. En dat helpt in de samenwerking met bijvoorbeeld de receptie, catering en beveiliging. Die zichtbaarheid en assertiviteit is wat een klant als Eneco heel belangrijk vindt, omdat hospitality bij dit bedrijf heel hoog in het vaandel staat.”

Het laatste woord is natuurlijk aan de trotse genomineerde van de Golden Service Award, Grassela Balance: “Ik moet zeggen dat alle mooie woorden zijn waargemaakt. Hago Next is een bedrijf dat mensen de gunfactor geeft om door te groeien. Ik voel me gezien en gewaardeerd en ben heel blij dat ik deze stap heb kunnen zetten. Mooi om te zien dat je als schoonmaker dus ook kan doorgroeien. Dat had ik nooit verwacht! Daarom zeg ik ook tegen mijn collega’s: als ik dit kan, kunnen jullie het ook!”

Dit artikel is gesponsord door Hago Next.

Pim Hilgerdenaar, chef de mission van Crohill.

Pim Hilgerdenaar (Crohill): 'Schoonmakers moeten gezien worden als...

'Er gebeuren mooie dingen in ons vak', begint Pim Hilgerdenaar, chef de mission bij Crohill. In zijn blog deelt hij zijn inzichten over het groeiende aantal duurzame initiatieven binnen de branche. Steeds vaker ziet hij oplossingen die zowel de klant als de planeet vooruithelpen, en hij merkt dat de waardering voor de mensen op de werkvloer groeit.

Schoonmaakrobot bij het CitizenM Hotel Amsterdam Airport.

Amsterdamse hotels profiteren van schoonmaakrobot

Michel Vos en Mathieu Lacabanne van Hotel Facility Concepts zijn erg te spreken over de Gausium Ecobot 40 robotstofzuiger. Zowel in de hotels citizenM Airport als citizenM Amsterdam Zuid kunnen gasten deze robot autonoom de vloeren zien reinigen. Schoonmaakpersoneel wordt ingezet voor hoogwaardiger werk.

Echte familiebedrijven als facilitaire partner: welke voordelen heeft dat?

Echte familiebedrijven als facilitaire partner: welke voordelen heeft...

Als je kiest voor een facilitaire partner, kijk je dan ook of het een familiebedrijf is? Misschien deed je dat tot nu toe nog niet. Maar na dit artikel weet je dat de persoonlijke betrokkenheid van een familiebedrijf voor jou als klant een enorm verschil kan maken. In twee woorden: kwaliteit en continuïteit. "Familiebedrijf Blinck Schoon BV deelt samen met hun klant en medewerkers de ervaringen".

Werken aan een veilige omgeving in revalidatiecentrum voor kinderen

Werken aan een veilige omgeving in revalidatiecentrum voor kinderen

Bij het Zeepreventorium, een pediatrisch revalidatiecentrum voor kinderen, zetten schoonmaakmedewerkers zich dagelijks in om elke ruimte te reinigen met de uiterste zorg.