Het Zeepreventorium aan de Belgische kust is er voor kinderen tussen de 0 en 18 jaar met verschillende (chronische) ziekten. “Samen met een multidisciplinair team van onder andere psychologen, diëtisten en opvoedkundigen zorgen wij ervoor dat zieke kinderen stappen zetten richting zelfstandigheid”, vertelt Sylvie Allaert, facilitair directeur. “Dit gaat verder dan ‘alleen’ therapeutische zorg; daar hoort ook het bieden van een schone en veilige omgeving bij.”
Het Zeepreventorium werkt volgens een takenlijst in nauwe samenwerking met Alpheios. Dit is niet zomaar een opsomming die de schoonmaakmedewerkers doorlopen; het betreft een gezamenlijke inspanning om knelpunten te identificeren en de nodige verbeteringen door te voeren.
Alpheois was geen complete vreemde voor het Zeepreventorium; een partner-revalidatieziekenhuis, BZIO in Oostende, maakte ook al gebruik van haar diensten. “We waren op zoek naar een partner die niet puur alleen producten verkoopt, maar ook meedenkt over de gang van zaken op de werkvloer”, legt Sylvie uit.
Bianca van Yperen, account manager bij Alpheois: “Om goed van start te kunnen, heeft het revalidatiecentrum geïnvesteerd in nieuwe schoonmaakwagens: de Triple-T Trolley Large inclusief alle toebehoren. Die zijn voorzien van geplastificeerde kaarten met daarop taakomschrijvingen én aftekenlijsten voor iedere ruimte.”
De nieuwe werkwijze zorgt ervoor dat niet alleen de kwaliteit van het schoonmaakwerk erop vooruitgaat, het blijkt ook een boost te geven aan het vertrouwen én zelfvertrouwen van de schoonmaakmedewerkers, vertelt Alpheois businessconsultant Ann van Parys. “Daar draagt het contact met de leidinggevende aan bij; zij heeft een intensief coachingtraject gevolgd, waarin aandacht is voor persoonlijkheidstesten en communicatiestijlen. Hoe geef je bijvoorbeeld feedback aan iemand die heel assertief is ingesteld? Of iemand die heel datagericht is? Door medewerkers op de juiste manier te benaderen, komt de boodschap veel beter binnen.”
Jonge geest
De andere werkwijze in het schoonmaken heeft ook effect op de vitaliteit van de medewerkers. “Een van onze pijlers is ‘Forever Young’. Dat gaat niet alleen over gezondheid, maar ook over werkgeluk”, legt Sylvie uit. “We proberen dat te bereiken door educatieve ondersteuning te bieden, goede werkmaterialen te leveren en te luisteren naar de wensen van onze mensen.”
Om de fysieke belasting zoveel mogelijk te beperken, is iedere schoonmaakmedewerker getraind in ergonomisch werken. Bianca: “Dat zie je als je hier rondloopt. Zoiets ogenschijnlijk eenvoudigs als het vervangen van een stofwisdoek, zelfs dat wordt op ergonomische wijze gedaan, zónder bukken.”
Van afvalverwerking tot het minimaliseren van materialen, de nauwe samenwerking betekent ook oog hebben voor duurzaamheid. “We streven ernaar geen materialen aan te schaffen of te gebruiken die onnodig zijn", legt Sylvie uit. Het Zeepreventorium en Alpheios vinden het allebei belangrijk dat producten het EU Ecolabel hebben, niet schadelijk zijn voor de natuur of gezondheid en Cradle to Cradle gecertificeerd zijn – eisen die bijdragen aan duurzaamheid.
Sylvie richt zich momenteel op een vernieuwde kledinglijn voor de patiënten, vervaardigd uit gerecyclede materialen. Tijdens trainingen krijgen schoonmaakmedewerkers een stuk bewustwording mee over het gebruik van producten, zegt Bianca: “Voorheen ging er ‘gewoon een scheutje’ poetsmiddel in een emmer. Nu weet iedereen wat de benodigde en verantwoorde hoeveelheid product is om een goed resultaat te krijgen.”
Sterke band
In de afgelopen jaren is de samenwerking tussen Alpheios en het Zeepreventorium, en daarmee ook de band tussen Sylvie en Bianca, steeds sterker geworden. “Er is wederzijds vertrouwen en waardering. We vormen een hecht team en pakken dingen samen aan”, vertelt Bianca. “We communiceren altijd open en eerlijk, hebben oor en oog voor elkaar.” Sylvie: “We voelen dat Alpheios en Bianca pal naast ons staan; dat maakt ze niet alleen een vertegenwoordiger, het maakt ze een echte partner."
Dit artikel is gesponsord door Alpheios.