Pim Hilgerdenaar (Crohill): 'Schoonmakers moeten gezien worden als vakmensen'

Pim Hilgerdenaar (Crohill): 'Schoonmakers moeten gezien worden als vakmensen'
Pim Hilgerdenaar, chef de mission van Crohill.

'Er gebeuren mooie dingen in ons vak', begint Pim Hilgerdenaar, chef de mission bij Crohill. In zijn blog deelt hij zijn inzichten over het groeiende aantal duurzame initiatieven binnen de branche. Steeds vaker ziet hij oplossingen die zowel de klant als de planeet vooruithelpen, en hij merkt dat de waardering voor de mensen op de werkvloer groeit.

'Ik heb het gevoel dat we daardoor als branche steeds serieuzer worden genomen. Dat we steeds minder als ‘de schoonmakers’ worden gezien, maar meer als een partner die meedenkt over een manier om bij te dragen aan doelstellingen van onze klanten. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid.

Grote uitdagingen

Tegelijkertijd zie ik dat we ook voor een paar grote uitdagingen staan. Er is krapte op de arbeidsmarkt, het ziekteverzuim is hoog en de uitstroom van personeel is hoger dan instroom. Als we de koers vooruit vast willen houden, zijn er nog een aantal stappen nodig. En een belangrijke stap is volgens mij dat we het vak nog meer als een vak gaan zien. Niet als een klus die door iedereen gedaan kan worden, maar als een taak die vakmanschap vereist.

Schoonmakers als vakmensen

Dat begint ermee dat we onze schoonmakers als vakmensen gaan zien en niet als productiemedewerkers. Elke klus is net weer even anders en vraagt dus om een andere oplossing. Alleen een schoonmaker die weet welke middelen, materialen en methodes er beschikbaar zijn en hoe je die het beste toepast, is in staat om die oplossing te zien. Ik zeg niet dat er nu geen vakmensen zijn, maar de meeste kennis zit bij ervaren, oudere krachten. En die kennis verdwijnt langzaam. Als we willen dat nieuwkomers de problemen waar ze tegenaan lopen ook goed kunnen oplossen, zullen we ze goed moeten opleiden en trainen.

Dat heeft nog een ander voordeel. Schoonmakers die hun vak verstaan en de problemen die ze tegenkomen altijd goed weten op te lossen, hebben meer plezier in z’n werk. Die krijgen meer waardering, ervaren meer trots. En dat kan zomaar voorkomen dat ze naar een andere baan gaan uitkijken. Een vakman is waarschijnlijk enthousiaster over z’n baan dan een productiemedewerker.

Minder fouten

Bovendien zal een schoonmaker die verstand heeft van de middelen en materialen waar hij of zij mee werkt, minder snel fouten maken. Die weet hoe je het beste druk kunt uitoefenen, of juist niet. Wat de beste houding is. Welke beweging je beter niet kunt maken als je blessures wilt voorkomen. En minstens zo belangrijk: welke beweging tot het beste resultaat leidt. Want daar draait het uiteindelijk om. Dat we waarmaken maken wat we beloven: dat het goed schoon wordt.

Als we willen dat we als branche in de toekomst ook nog serieus worden genomen, moeten we zelf ons vak ook serieus nemen. En ons vak ook echt als vak zien. Want laten we eerlijk zijn: als wij dat niet doen, dan kunnen we dat ook niet van anderen verwachten.'

Dit artikel is gesponsord door Crohill.