Wie een aantrekkelijke werkgever wil zijn, moet meer bieden dan alleen de verplichte schoonmaakopleiding. Odijk: “De traditionele wijze van mensen op cursus sturen werkt niet meer. Je moet het omdraaien en leerbehoeftes van medewerkers faciliteren. Dat vraagt van je als schoonmaakbedrijf dat je per individu ophaalt wat diegene wil en kan leren en daarop inspeelt. Zo maak je zijn of haar werk ook aantrekkelijker. Omdat het om een leven lang leren gaat.”
Dat vraagt ook van ons dat we leren leuk en laagdrempelig maken, zegt Odijk. “Niet dagenlang in de schoolbanken, maar dicht bij de praktijk van alledag en hetgeen een medewerker beter in wil worden. Dat is soms nog wat eng voor medewerkers, ook omdat we in het verleden in de schoonmaakbranche juist heel sturend zijn geweest. We gingen van schoonmaakprogramma naar schoonmaakprogramma. Het is dan een compleet andere insteek als je vraagt naar de ontwikkelbehoeftes om te leren van medewerkers. Daar moeten medewerkers dan ook aan wennen.”
Potentieel benutten
“Er worden meer en andere dingen gevraagd van medewerkers, in welke laag van onze organisatie dan ook”, vervolgt Odijk. “Van schoonmakers tot aan direct leidinggevenden, middenkader en hoger kader. Denk aan de digitalisering, een inclusieve personeelsbezetting, taakverdieping en het telkens flexibel inspringen op nieuwe situaties zoals in de coronacrisis. Tegelijkertijd is er een krapte aan personeel. Als gevolg daarvan willen we als schoonmaakbedrijf het potentieel van onze medewerkers zo goed mogelijk benutten en medewerkers kansen geven om zich te ontwikkelen. Zo voeg je voor hen waarde toe. Dat kan door uren te combineren waardoor er volwaardigere banen ontstaan, de introductie van dagschoonmaak en taalontwikkeling. Maar dat kan ook door verbreding naar andere facilitaire taakvelden en het naar boven halen van talenten. We merken dat deze ontwikkelaanpak zorgt voor meer zelfbewustzijn, eraan bijdraagt dat ze lekker in hun vel zitten en het versterkt hun positie op de arbeidsmarkt.”
Dit artikel is gesponsord door Gom. Lees het volledige artikel in het digimagazine Trends in de schoonmaak 2022.