In dit artikel geeft Blinck Schoon B.V. je 7 tips voor duurzaam denken in de schoonmaakbranche. Met het voorbeeld van Flexim Group laten we zien dat je met duurzaamheid scoort bij belangrijke klanten.
1. Gebruik milieuvriendelijke reinigingsmiddelen
Ook in de schoonmaakbranche is duurzaamheid een hot topic. Je werkt immers met middelen die goed moeten reinigen. Maar waar schoonmaakkracht en ecologisch verantwoord vroeger nauwelijks samengingen, hebben producenten ook niet stilgezeten. De beste reinigingsmiddelen zijn tegenwoordig milieuvriendelijk. En waren ze vroeger significant duurder, vandaag de dag vormen ze een aantrekkelijk alternatief.
2. Denk aan je vervoer
Er zijn nog meer manieren om duurzaam te ondernemen als schoonmaakbedrijf. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het vervoer van je medewerkers. Plan je ze zo in, dat ze op fiets of OV-afstand van hun werkplek aan de slag kunnen? Dat scheelt een boel uitstoot. Voor rayonmanagers kun je denken aan elektrische auto’s.
3. Gerecycled materiaal
De mogelijkheden van recycling zijn inmiddels zo ver, dat je ook kleding uit hergebruikt materiaal kunt maken. Werkkleding bijvoorbeeld. Ook voor je andere materiaal is vast wel een duurzaam alternatief beschikbaar. In de schoonmaakbranche kun je werkkarren van gerecycled plastic vinden, en afvalzakken die biologisch afbreekbaar zijn.
4. Wat gaat lang mee?
Een vierde manier om aan je duurzaamheid te denken, is bij de aanschaf van je spullen. Een grote factor van vervuiling zijn spullen die snel stukgaan en niet gerepareerd kunnen worden. Bij je inkoop kun je dus het beste op zoek naar materialen die lang meegaan, apparatuur die te repareren is of waarvoor vervangende onderdelen beschikbaar zijn. Dat kost soms een beetje extra, maar je verdient het terug en verkleint je afvalberg.
5. Het kan altijd beter
De ontwikkelingen in producten en kennis staan nooit stil. Evalueer daarom jaarlijks al je processen. Kan het economischer? Zijn er nieuwe middelen en materialen die nog milieuvriendelijker zijn? Kun je je energieverbruik verminderen? Hoe maak je het nog beter voor je medewerkers? Kijk of je met je milieumanagement ISO14001-certificatie kunt verdienen, dan heb je jaarlijks een onafhankelijk toetsing van je milieubeleid.
6. Je doet het als keten
Maatschappelijk verantwoord ondernemen kun je niet in je eentje. Let bij inkoop niet alleen op de prijs maar ook op de gevolgen voor mens en milieu, en daag je leveranciers uit om hetzelfde te doen. Spreek ook je eventuele onderaannemers aan op hun proactieve houding ten aanzien van duurzaamheid. Je kunt dit ‘ketenverantwoordelijkheid’ noemen, en klanten vormen in die keten uiteraard ook een belangrijke schakel.
7. Samen met de klant
Neem duurzaam ondernemen dus altijd mee in je offertetraject, en blijf erover in gesprek met je klanten. Wat vinden zij belangrijk en wat hebben zij nodig? Wat heeft jouw onderneming te bieden op het gebied van duurzame schoonmaak? Kunnen jullie samen nieuwe middelen en materialen uittesten, en onderzoeken welke werkprogramma’s of werktijden voor de medewerkers de reisdruk en fysieke belasting kunnen verminderen?
Hoe je met duurzaamheid klanten krijgt
Als je als schoonmaakbedrijf duurzame stappen zet, speel je je in de kijker bij de groeiende groep klanten die ook inzetten op duurzaamheid. Een voorbeeld van zo’n klant is Flexim Group, wereldwijde speler in FM en IFM diensten. Jelmer de Groot van Flexim Group:
“De ambitie van Flexim Nederland is om klimaatneutraal te werken als organisatie in 2028 en om uiterlijk in 2030 een klimaatneutraal dienstenpakket te kunnen bieden. Onze leveranciers zijn onderdeel van deze reis. En daarom zoeken we bewust naar leveranciers die hierin samen met ons op kunnen trekken.”
Blinck Schoon B.V. is zo’n leverancier. Duurzaam denken zit dan ook helemaal verweven in onze bedrijfsvoering.
De menselijke touch
Wat heeft de toekomst in petto? Voorspellingen op schoonmaakgebied gaan op dit moment vooral over technologische ontwikkelingen. Zal de robotstofzuiger bijvoorbeeld de menselijke schoonmaker gaan vervangen? Zodra de techniek het schoonmaakwerk duurzamer en mensvriendelijker kan maken, zullen we bij Blinck ermee aan de slag gaan. Maar toch zal de menselijke touch altijd een gewaardeerd onderdeel van het schoonmaakwerk blijven. Want zeg nou zelf: die glimlach en extra aandacht zijn van onschatbare waarde.
Dit artikel is gesponsord door Blinck Schoon B.V..