Manutan is een bedrijf van Franse origine, actief in zeventien landen en Europees marktleider in producten voor de werkplek; van kantoormeubilair en gereedschap tot materialen voor onder meer veiligheid, hygiëne en verpakkingen. “Onze visie is ondernemen voor een betere wereld, enterprising for a better world”, aldus Ottevanger. “De grootste winst op het gebied van duurzaamheid valt voor ons te halen in de goederenstroom. Met die wetenschap rollen wij dit jaar onze Manutan Collection and Recycling Service uit in de Benelux voor meubelen en IT-gerelateerde producten, na een succesvolle introductie van het IT-gedeelte in Frankrijk.”
Het concept houdt in grote lijnen in dat Manutan gebruikte kantoorspullen (tafels, stoelen en kasten) en elektrische apparaten (zoals oude computers, laptops, schermen en printers) inzamelt en deze een tweede kans geeft; door de producten door te verkopen, te schenken aan een goed doel of alle losse materialen in te leveren voor hergebruik. “Dit initiatief is uniek binnen de B2B-sector, er zijn in de Benelux (nog) niet veel bedrijven die zich hiermee bezighouden. Tweedehands heeft alleen nog altijd een wat negatieve connotatie, alsof het niet goed is, en daar moeten we vanaf, want tweedehands is vooral heel duurzaam.”
Zeventig miljoen ton elektronisch afval
Onderzoek toont aan dat initiatieven zoals MCR hard nodig zijn: jaarlijks produceren we wereldwijd 54 miljoen ton aan elektronisch afval. Alleen de digitale sector is inmiddels al goed voor 3,8 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot, en de productie van apparatuur is verantwoordelijk voor bijna veertig procent van deze uitstoot. Elektronisch afval bestaat voor 70 procent uit schadelijk afval en daarvan verdwijnt 85 procent in de verbrandingsoven, hierdoor worden giftige stoffen uitgestoten.
“De verwachting is dat de elektronische afvalberg in 2030 is gegroeid tot zeventig miljoen ton, wat neerkomt op een stijging van dertig procent”, licht Ottevanger toe. “Momenteel wordt wereldwijd slechts 12,5 procent van het elektronisch afval gerecycled. Nederland doet het in verhouding tot andere landen nog niet zo slecht. Van de 5,3 megaton afval die de retail jaarlijks produceert, wordt ongeveer vijftig procent gerecycled. Zelf willen we onze CO2-voetafdruk elk jaar met vijf procent verlagen. Het afgelopen jaar bedroeg de verlaging zelfs 11,4 procent, onder andere dankzij een verbetering in onze logistieke keten. We verpakken zo efficiënt mogelijk en bundelen bijvoorbeeld het aantal orders, waardoor we het aantal vervoersbewegingen terugbrengen en we zetten steeds vaker elektrische voertuigen in.”
In- en uitstroom van tweedehands goederen
Het unieke van deze nieuwe service is dat Manutan MCR in heel Europa wil uitrollen. Ottevanger: “Veel initiatieven zijn lokaal gericht. Zodra MCR in Nederland is geïmplementeerd, gaan we direct naar België. Manutan heeft 27 vestigingen in zeventien landen, zodat wij dit heel snel over het continent kunnen uitrollen. Onze doelstelling is heel nadrukkelijk dat duurzaam ondernemen binnen nu en vijf jaar volledig deel uitmaakt van ons businessmodel. En wij gaan het natuurlijk zo veel mogelijk integreren in onze webshop, zodat we echt kunnen spreken van een in- én uitstroom van tweedehands producten. En dat is vrij uniek.”
Ottevanger benadrukt hoe belangrijk het is dat ook de medewerkers van Manutan achter dit initiatief staan. “Uiteindelijk vormen onze mensen ons belangrijkste kapitaal. Zonder hen krijgen wij niks voor elkaar. We nemen onze collega’s graag mee op deze reis, want wij kunnen dit als managers onder elkaar leuk bedenken, maar het is natuurlijk héél belangrijk dat al onze eigen mensen honderd procent achter deze keuze staan. Met zowel kleine als grote initiatieven proberen we iedereen nog bewuster te maken van het feit dat duurzaamheid een belangrijk onderdeel is van onze bedrijfsvoering. We hebben ook niet voor niets een CSR Director in dienst voor de hele groep, die zich ervoor inzet dat het thema breed gedragen wordt binnen de hele organisatie.”
Scores voor milieu-impact producten
Ottevanger wijst tevens op andere duurzame initiatieven van Manutan, zoals de Product Environmental Impact Score (PEIS), die klanten helpt om betere productkeuzes te maken. Met de PEF-richtlijn (Product Environmental Footprint) als basis voor het berekenen van de scores; een door de Europese Commissie vastgestelde standaard voor het meten van milieuprestaties van producten voor de consumentenmarkt. Manutan is het eerste bedrijf dat deze methodiek doortrekt naar de B2B-markt.
“We ‘ranken’ de milieu-impact van onze producten op basis van zestien milieucriteria, over de hele levenscyclus van een product”, licht Ottevanger toe. “Hetzelfde geldt voor onze eco-producten, die bieden we in onze webshop apart aan, voor wie graag duurzamer inkoopt. Zo leiden bij ons meerdere wegen naar Rome. Dat laat ook zien dat wij heel nadrukkelijk bezig zijn om stappen te zetten voor een betere wereld!”
Dit artikel is gesponsord door Manutan.