Familiebedrijf met een groene missie: 'De hele levenscyclus van een product telt mee'

Familiebedrijf met een groene missie: 'De hele levenscyclus van een product telt mee'
Zestien duurzaamheidsindicatoren

'Ondernemen voor een betere wereld', is het motto waarmee Manutan zichzelf op de kaart zet. "Wij werken volgens een langetermijnvisie, dat is het voordeel van een familiebedrijf", zegt Erik Koenraads, deputy managing director van Manutan Benelux & Germany. "Het lineaire model van 'produceren, consumeren, weggooien' is niet meer van deze tijd."

Manutan Nederland, het voormalige Overtoom, maakt sinds 1995 deel uit van het Franse Manutan. De groep biedt meer dan 700.000 producten aan. Dat zijn niet alleen kantoorartikelen maar ook producten op het gebied van intern transport en opslag, afvalverwerking, schoonmaak en persoonlijke veiligheid. Er werken meer dan 2.200 mensen voor 27 dochterondernemingen in 17 Europese landen.

Sinds twee jaar heeft de organisatie een directeur CSR. “Maar maatschappelijk verantwoord ondernemen is al veel langer integraal onderdeel van onze bedrijfsvoering”, benadrukt Koenraads. “Het is wel zo dat we de laatste tijd flinke stappen maken.”

Zestien milieucriteria

Verantwoord en duurzaam ondernemen blijft niet beperkt tot het milieu. Sociale en ethische aspecten zijn minstens zo belangrijk, evenals mensenrechten. “Wij houden audits bij al onze leveranciers. Speciale teams uit Frankrijk doen zelf onderzoek naar de arbeidsomstandigheden. Nu komt nog een kwart van onze spullen uit Azië, maar dat wordt verder teruggebracht. In ons inkoopbeleid zijn bedrijven waar kinderarbeid plaatsvindt uitgesloten.”

De bedrijfsdoelstellingen zijn in drie domeinen verdeeld: (1) de samenleving (succesful people and communities), (2) de leefomgeving (better planet) en (3) de onderneming (responsible business).

Erik Koenraads: “We hebben zo al 45.000 producten duurzamer gemaakt."
Erik Koenraads: “We hebben zo al 45.000 producten duurzamer gemaakt."

De onderneming

Om met dat laatste te beginnen, de business zelf, toont Manutan bij haar producten sinds kort een PEIS-score, oftewel product environmental impact score. Naast ‘prijs’ en ‘kwaliteit’ wordt daarmee aan producten het element ‘impact op de leefomgeving’ toegevoegd. “We laten tot wel zestien milieucriteria meewegen, zoals waterverbruik, CO2-uitstoot en stikstof”, licht Koenraads toe. “De hele levenscyclus van een product telt mee, van het winnen van grondstoffen tot de verwerking van het restproduct.”

Doel van deze PEIS-score – uitgedrukt in de labels A t/m E – is om klanten te helpen bij het maken van verantwoorde productkeuzes. Dat deed Manutan al door aan te geven of artikelen tweedehands zijn of voor minimaal 25% gemaakt van gerecycled materiaal. “We hebben zo al 45.000 producten duurzamer gemaakt. Dat is Europees 6% tot 7% van het assortiment. In Nederland zijn we verder en heeft 20% een groen label. En dit tempo willen we opvoeren.”

We laten tot wel zestien milieucriteria meewegen, zoals waterverbruik, CO2-uitstoot en stikstof.”

Last mile service

Een ander voorbeeld van ‘responsible business’ is de zogeheten ‘last mile service’. Het laatste gedeelte van het transport van producten zou bij voorkeur zo veel mogelijk moeten worden gedaan met elektrisch vervoer of per fiets. “Dit gaat vaak om het vervoer in de binnensteden. Hiermee helpen we gemeenten om de CO2-uitstoot in steden te verminderen.”

De leefomgeving

“Op ons distributiecentrum in Den Dolder liggen meer dan 1.200 zonnepanelen”, vervolgt Koenraads. “We gebruiken overal LED-verlichting, minimaliseren het gebruik van plastic en tape op onze pakketstromen en reduceren afvalstromen.”

Voor een betere planeet wil Manutan zo veel mogelijk circulair ondernemen. “De circulaire economie is een onmisbare oplossing voor een duurzame toekomst.” Binnen die context zijn er reparatiediensten gestart. Voor gebruikte pallets maar ook om IT-gerelateerde producten en kantoorartikelen bij klanten op te halen en een tweede leven te geven. Manutan zusterbedrijf Kruizinga is zelfs gespecialiseerd in gebruikte goederen. “We investeren flink om onze doelen te bereiken.”

Op het distributiecentrum in Den Dolder liggen meer dan 1.200 zonnepanelen
Op het distributiecentrum in Den Dolder liggen meer dan 1.200 zonnepanelen

De samenleving

De P van People wordt niet vergeten. “We vergroten via trainingen en personeelsbijeenkomsten de bewustwording onder onze eigen mensen. Elke subafdeling binnen Manutan heeft de taak om elk kwartaal minimaal één concrete verbetering met een MVO-karakter te realiseren. Dat kan betrekking hebben op onze gehele productie- en verkoopketen.”

Tips

Leveranciers en klanten worden zo veel mogelijk meegenomen in de ambities van Manutan. “De PEIS-score is daar een voorbeeld van. Verder geven we workshops en webinars over het onderwerp en houden we speciale Supplier Events.”

Koenraads kan zich amper voorstellen dat er ondernemingen zijn die nog niet serieus werk maken van duurzaam ondernemen. Maar voor hen die het zetten van de eerste stappen nog lastig vinden, heeft hij wel een tip. “Begin bij de Sustainable Development Goals (SDG) die door de Verenigde Naties zijn vastgesteld. Dat zijn er in totaal zeventien. Selecteer daar enkele blokken uit en ga daarop acteren. Van daaruit kom je vanzelf verder en verder. Niets doen is geen optie.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking metManutan.

De weg naar Zero-Waste met Renewi EcoSmart

De weg naar Zero-Waste met Renewi EcoSmart

Steeds meer bedrijven streven naar een Zero-Waste beleid om hun CO2-uitstoot te verlagen. Het verminderen en scheiden van afval is essentieel om zoveel mogelijk materialen te recyclen en de druk op het milieu te verlichten. Renewi EcoSmart speelt hierbij een belangrijke rol. Als onderdeel van het waste-to-product bedrijf Renewi vormen zij de eerste schakel in de circulaire keten.

Goedkoper tanken? Of sneller bij een laadpaal? De gouden tip in 'voorsorteren'

Goedkoper tanken? Of sneller bij een laadpaal? De gouden tip in...

Een grote frustratie van menig automobilist: heb je net getankt, blijkt de benzine even verderop 10 cent goedkoper te zijn. Voor bestuurders van een elektrische auto komt daar soms de stress bij van het vinden van een laadpaal die hen tijdig verder brengt. Als FM kun je je medewerkers wijzen op een slimme oplossing.

Werner & Mertz verzet zich tegen greenwashing

Werner & Mertz verzet zich tegen greenwashing

Klimaatbescherming is vaak een doorslaggevend verkoopargument in de professionele schoonmaaksector. Jammer genoeg worden termen als 'klimaatneutraal' en 'CO2-negatief' gretig gebruikt terwijl de voordelen voor het klimaat meer dan twijfelachtig zijn. Werner & Mertz neemt een duidelijk standpunt in tegen greenwashing.

Gaat de wegwerpbeker de vuilnisbak in?

Gaat de wegwerpbeker de vuilnisbak in?

De regels voor het eenmalig gebruik van plastic wegwerpverpakkingen veranderen binnenkort. Hoog tijd dus voor bedrijven om na te denken over een duurzaam alternatief voor de wegwerpbeker bij de koffieautomaat. Wat zijn de opties?