De weg naar Zero-Waste met Renewi EcoSmart

De weg naar Zero-Waste met Renewi EcoSmart

Steeds meer bedrijven streven naar een Zero-Waste beleid om hun CO2-uitstoot te verlagen. Het verminderen en scheiden van afval is essentieel om zoveel mogelijk materialen te recyclen en de druk op het milieu te verlichten. Renewi EcoSmart speelt hierbij een belangrijke rol. Als onderdeel van het waste-to-product bedrijf Renewi vormen zij de eerste schakel in de circulaire keten.

Een grote duurzame sprong voorwaarts begint met kleine stappen in de keten. Welke stappen dit zijn verschilt per organisatie. “Toch is er één constante stap die binnen iedere organisatie zorgt voor duurzaamheid en circulariteit: integraal afval- en grondstoffenmanagement inrichten en uitvoeren,” zegt Sander Leenders, commercieel directeur bij Renewi. “Dit omvat het voorkomen van afval, het scheiden van afval en het verwerken of recyclen ervan. Om dit te realiseren zijn – onder andere – mensen en middelen nodig.”

Inzamelmiddelen

Met behulp van unieke inzamelmiddelen is het mogelijk om afval beter te scheiden. Leenders legt uit: “Door aan de bron te sorteren, blijft afval geen afval, maar wordt het een nieuw circulair materiaal. Daarnaast ondersteunt en adviseert een afvalcoach van Renewi EcoSmart. De coach heeft niet alleen veel kennis van procesvorming, maar ook korte lijntjes met alle betrokkenen. Zo kijkt de coach bijvoorbeeld mee met het inkoopproces om ervoor te zorgen dat er via leveranciers minder afval jouw organisatie binnenkomt.”

Waste labs

Een van de grootste uitdagingen op weg naar een Zero-Waste organisatie is gedragsverandering. “Het delen van kennis speelt hierbij een belangrijke rol,” zegt Leenders. “Veel medewerkers weten niet waarom of hoe ze afval moeten scheiden. Dankzij een Waste Lab worden medewerkers actief betrokken bij afvalscheiding. Dit betekent dat een Renewi EcoSmart-expert bij jouw organisatie langskomt om samen je restafvalbak om te keren en te bekijken wat er nog te recyclen valt. Dit geeft inzicht in hoe je restafval kunt reduceren, zodat je minder kosten hebt én duurzamer afval kunt scheiden.”

Zero-waste certificaat

Uiteindelijk kunnen bedrijven ervoor kiezen om het Zero-Waste certificaat te behalen. “Dit betekent dat er in het kantoor vrijwel geen restafval meer wordt geproduceerd door medewerkers en de leveranciers,” legt Leenders uit. “Het is belangrijk om je als bedrijf te richten op het verminderen van afval en het identificeren van alternatieve, beter recyclebare materialen om het restafval tot een minimum te beperken. De samenwerking met leveranciers is hierin cruciaal en biedt waardevolle inzichten in je afvalbeheer. Circulariteit is een gezamenlijke inspanning; het vraagt om samenwerking door de hele keten.”

Waardevolle data

“Naast advies en ondersteuning ontvang je ook waardevolle data", vervolgt Leenders. “Hierdoor krijg je inzicht in waar kansen liggen om afval verder te verminderen en te verduurzamen. Deze gegevens tonen aan dat afvalscheiding loont, zowel voor het bedrijf als voor het milieu. Door afval te verminderen en om te zetten in waardevolle circulaire materialen, dragen we bij aan een circulaire economie. Zo werken we samen aan een wereld waarin afval niet langer bestaat.”

Dit artikel is gesponsord door Renewi.

Goedkoper tanken? Of sneller bij een laadpaal? De gouden tip in 'voorsorteren'

Goedkoper tanken? Of sneller bij een laadpaal? De gouden tip in...

Een grote frustratie van menig automobilist: heb je net getankt, blijkt de benzine even verderop 10 cent goedkoper te zijn. Voor bestuurders van een elektrische auto komt daar soms de stress bij van het vinden van een laadpaal die hen tijdig verder brengt. Als FM kun je je medewerkers wijzen op een slimme oplossing.

Zestien duurzaamheidsindicatoren

Familiebedrijf met een groene missie: 'De hele levenscyclus van een...

'Ondernemen voor een betere wereld', is het motto waarmee Manutan zichzelf op de kaart zet. "Wij werken volgens een langetermijnvisie, dat is het voordeel van een familiebedrijf", zegt Erik Koenraads, deputy managing director van Manutan Benelux & Germany. "Het lineaire model van 'produceren, consumeren, weggooien' is niet meer van deze tijd."

Werner & Mertz verzet zich tegen greenwashing

Werner & Mertz verzet zich tegen greenwashing

Klimaatbescherming is vaak een doorslaggevend verkoopargument in de professionele schoonmaaksector. Jammer genoeg worden termen als 'klimaatneutraal' en 'CO2-negatief' gretig gebruikt terwijl de voordelen voor het klimaat meer dan twijfelachtig zijn. Werner & Mertz neemt een duidelijk standpunt in tegen greenwashing.

Gaat de wegwerpbeker de vuilnisbak in?

Gaat de wegwerpbeker de vuilnisbak in?

De regels voor het eenmalig gebruik van plastic wegwerpverpakkingen veranderen binnenkort. Hoog tijd dus voor bedrijven om na te denken over een duurzaam alternatief voor de wegwerpbeker bij de koffieautomaat. Wat zijn de opties?