Werner & Mertz verzet zich tegen greenwashing

Werner & Mertz verzet zich tegen greenwashing

Klimaatbescherming is vaak een doorslaggevend verkoopargument in de professionele schoonmaaksector. Jammer genoeg worden termen als 'klimaatneutraal' en 'CO2-negatief' gretig gebruikt terwijl de voordelen voor het klimaat meer dan twijfelachtig zijn. Werner & Mertz neemt een duidelijk standpunt in tegen greenwashing.

Een bijzonder dubieuze praktijk is koolstofcompensatie door herbebossing, vindt Werner & Mertz. Bedrijven berekenen hun jaarlijkse uitstoot en kopen de nodige CO2-credits. Puur rekenkundig kun je je zo ‘klimaatneutraal’ verklaren. Maar voor dat predicaat hoeft een bedrijf de eigen CO2-uitstoot niet met één gram te verminderen.

Klimaatgreenwashing

Werner & Mertz, Tana-Chemie GmbH neemt een duidelijk standpunt in tegen dit soort klimaatgreenwashing. "Met ons merk Green Care Professional staan we al lang voor een holistische kijk op milieu- en klimaatbescherming", zegt Thomas Ulbricht, hoofd van Werner & Mertz Professional. “Zoals wij het zien, dragen bedrijven die zomaar overal bomen planten en een creatieve boekhouding gebruiken om hun prestaties er goed uit te laten zien, niet bij aan echte duurzaamheid. Voor ons is dat niets anders dan de moderne verkoop van aflaten, die inkopers in de professionele schoonmaakbranche misleidt."

Thomas Ulbricht: "Alleen bomen planten is niet genoeg."
Thomas Ulbricht: "Alleen bomen planten is niet genoeg."

Geen uitweg kopen

“Herbebossing is in wezen een goede zaak. Natuurlijke bossen zijn de beste klimaatbescherming“, zegt Ulbricht. “Dat is alleen waar als bedrijven het niet gebruiken om zich een uitweg te kopen voor hun echte verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid bestaat uit het zetten van de eerste stap om de eigen CO2-uitstoot te verlagen. CO2-compensatie zou alleen mogen worden gebruikt voor emissies die helemaal niet kunnen worden vermeden. Daarom streeft Werner & Mertz Professional naar een meer uitgebreide klimaatbescherming”, zegt Ulbricht. “Bomen planten is niet genoeg. Daarom gaan we een stap verder, met als doel problemen in de juiste volgorde en met een holistische aanpak aan te pakken. We zetten ons in voor de circulaire economie en verbeteren systematisch alle gebieden waarop we als bedrijf invloed kunnen uitoefenen."

Europese Green Deal als klimaatbeschermingsgids

Werner & Mertz Professional gebruikt de Europese Green Deal als klimaatbeschermingsgids en verdeelt zijn klimaatbeschermingsmaatregelen over verschillende actiegebieden, zoals het verminderen van het verbruik van energie en hulpbronnen, het beschermen van de biosfeer van de planeet en het voorkomen van milieuvervuiling.

"Bij Werner & Mertz Professional zijn klimaatbescherming, milieubescherming en circulaire economie altijd hand in hand gegaan", zegt Ulbricht. “We streven er altijd naar om de huidige econorm minstens één stap voor te blijven. Zo bieden we onze klanten producten aan waarvoor klimaatbescherming geen loze claim is, maar een feit.”

Dit artikel is gesponsord door Werner & Mertz.

De weg naar Zero-Waste met Renewi EcoSmart

De weg naar Zero-Waste met Renewi EcoSmart

Steeds meer bedrijven streven naar een Zero-Waste beleid om hun CO2-uitstoot te verlagen. Het verminderen en scheiden van afval is essentieel om zoveel mogelijk materialen te recyclen en de druk op het milieu te verlichten. Renewi EcoSmart speelt hierbij een belangrijke rol. Als onderdeel van het waste-to-product bedrijf Renewi vormen zij de eerste schakel in de circulaire keten.

Goedkoper tanken? Of sneller bij een laadpaal? De gouden tip in 'voorsorteren'

Goedkoper tanken? Of sneller bij een laadpaal? De gouden tip in...

Een grote frustratie van menig automobilist: heb je net getankt, blijkt de benzine even verderop 10 cent goedkoper te zijn. Voor bestuurders van een elektrische auto komt daar soms de stress bij van het vinden van een laadpaal die hen tijdig verder brengt. Als FM kun je je medewerkers wijzen op een slimme oplossing.

Zestien duurzaamheidsindicatoren

Familiebedrijf met een groene missie: 'De hele levenscyclus van een...

'Ondernemen voor een betere wereld', is het motto waarmee Manutan zichzelf op de kaart zet. "Wij werken volgens een langetermijnvisie, dat is het voordeel van een familiebedrijf", zegt Erik Koenraads, deputy managing director van Manutan Benelux & Germany. "Het lineaire model van 'produceren, consumeren, weggooien' is niet meer van deze tijd."

Gaat de wegwerpbeker de vuilnisbak in?

Gaat de wegwerpbeker de vuilnisbak in?

De regels voor het eenmalig gebruik van plastic wegwerpverpakkingen veranderen binnenkort. Hoog tijd dus voor bedrijven om na te denken over een duurzaam alternatief voor de wegwerpbeker bij de koffieautomaat. Wat zijn de opties?