In de horeca is 39 procent van de toiletten goed, 36 procent matig en 25 procent werd ronduit als slecht beoordeeld. Vorig jaar won de horeca nog met een goed-score van 45 procent, nu sluiten ze nipt de hekken. In een restaurant is het altijd een verrassing wat je achter de toiletdeur aantreft. Dat kan uiteenlopen van absoluut smerig, haveloos en verwaarloosd tot ultramodern en trendy. Dat was ook de ervaring die de onderzoekende teamleden dit jaar hadden. Overigens zegt dat niets over de bacteriologische toestand in deze ruimte.
Van smerig tot ultramodern
“Papier op de grond, vieze geur”, staat op het formulier van een bar in Amsterdam. De hygiënische toestand van de geteste oppervlakken valt echter reuze mee. In een andere bar in onze hoofdstad ruikt het fris. Als er geen zeep is en de toiletbril ontbreekt, heb je daar echter niet zo veel aan. Een derde gelegenheid in Amsterdam munt uit in visueel schoon en de prima staat van het geheel. Ook een heerlijk frisse geur. Maar het is schone schijn: poepresten alom op de zitting, de kraan én de deurknop. Daar moet je toch niet te veel aan denken!
Fastfoodtoiletten
Hoe je op het verkeerde been kan worden gezet, blijkt bij een fastfoodrestaurant: “Binnen alles schoon, maar toilet is heel vies”. Laat nu de toiletbril het enige zijn waarop vrijwel geen bacteriën zitten. Wat betreft fastfoodrestaurants is het wel interessant om te weten hoe het bij de Mc Donalds’, de Burgerkings en de KFC’s met de toilethygiëne gesteld is. Ondanks wellicht lage verwachtingen is dat namelijk doorgaans prima. Niet minder dan 8 van de 11 haalden het predicaat goed.
Dit keer was een medewerker naar één van onze overzeese gebiedsdelen geweest, te weten Schiermonnikoog. In de meest noordelijke wc van Nederland wordt aangegeven dat dit de laatste mogelijkheid voor toiletbezoek is vóór Noorwegen. Laconiek merkt hij op: “jammer dat je dan niet nog even zeep kunt gebruiken en je handen kunt afdrogen, want zeep en papier zijn op”.
Hygiënische toekans
Dan nog maar even naar het chique hotel Van der Valk om je handen af te drogen, want daar ontbreekt niets. Bij de winnaar van 2022, Landal aan de Reeuwijkse Plassen, was het in hygiënisch opzicht ook nu weer goed toeven. Maar dit keer werd door de medewerker minder enthousiasme opgebracht voor de staat van het sanitair (een povere 5). In hotels wordt over het algemeen hoger gescoord dan in cafés en restaurants. Er werden diverse hotels met de bekende toekan bezocht, die voor het grootste deel veel waardering oogsten voor het visuele schoon en de staat van de toiletruimte. Ook met de hygiëne zat het bij de meeste goed. De hoogste score, zowel wat betreft de afwezigheid van bacteriën als het visuele aspect, ging naar Van der Valk in Enschede. Op formulier nummer 126 vinden we dat hier sprake is van een mooie strakke inrichting waar alles aanwezig is. Wat de hygiëne betreft: de deurknop kon je bijna aflikken en op de zitting, de kraan en de spoelknop zat slechts één eenzame bacterie van waarschijnlijk onschuldige aard. Deze locatie mag zich dus een jaar lang verheugen op de titel Schoonste Toilet van Nederland.
Dat het ook onder de toekan wel eens mis kan gaan, blijkt trouwens in een ander hotel van deze keten. Daar kon iemand de pot kennelijk niet halen, waardoor je er niet meer met droge schoenen bij kon komen. Dat er dan ook een penetrante geur hing, is niet verwonderlijk.
Geschreven door Jacques van den Wijngaard van Alfa Chemie