In de schoonmaakbranche wordt constant geïnnoveerd en vernieuwd en komen er voortdurend nieuwe schoonmaakoplossingen op de markt voor een schonere, gezondere en duurzamere wereld. Heb jij zo’n oplossing? De Amsterdam Innovation Award is het moment om je schoonmaakinnovatie eens goed voor het voetlicht te brengen. Directeur van Interclean Global Events Robert Stelling beaamt: “Bij Interclean zijn we er trots op dat we de internationale schoonmaakgemeenschap kennis laten maken met de laatste ontwikkelingen en innovaties in de branche. De Interclean Amsterdam vakbeurs is het perfecte platform om ze onder de aandacht te brengen en de teams achter deze vernieuwingen te belonen met de erkenning die ze verdienen. Dit jaar belooft de Interclean groter en beter te worden dan ooit tevoren en we kunnen niet wachten om de awards uit te reiken als een van de hoogtepunten van het evenement.”
Amsterdam Innovation Award
The award is toegankelijk voor alle exposanten op de beurs. Een internationale jury bestaande uit schoonmaakexperts selecteert twaalf genomineerden die in maart in Amsterdam hun innovatie mogen pitchen. Uit deze twaalf genomineerden wordt voor elk van de vier categorieën een winnaar gekozen plus één algehele winnaar. Ook zijn er nog de publieksprijs en de Cleaners’ Choice Award. De winnaars worden uitgeroepen op de eerste dag van de Interclean Amsterdam op 14 mei 2024. Daarnaast zijn alle genomineerden en hun innovaties de hele beurs lang te zien in het Innovatie LAB en krijgen ze internationale aandacht via de kanalen van Interclean. Alle inzendingen zullen ten slotte onderdeel uitmaken van de speciale ‘We Innovate’ route.
Categorieën en prijzen
Er worden komend jaar dus vier soorten awards uitgereikt:
- De overall winnaar
- Een winnaar per categorie, gekozen door de vakjury
- De Visitors’ choice award, een publieksprijs waarop het Intercleanpubliek online kan stemmen
- De Cleaners’ choice award, waarvoor de winnaar en genomineerden van de Cleaner of the Year verkiezingen zullen stemmen
De categorieën zijn dit jaar ook anders dan voorgaande jaren. De bestaande categorieën waren gebaseerd op productgroepen. De nieuwe categorieën focussen zich op de impact die innovatieve producten en oplossingen hebben op de schoonmaakindustrie:
- Duurzaamheid en milieu: hieronder vallen innovaties met een focus op sociale verantwoordelijkheid, duurzaamheid en/of milieuvriendelijke verbeteringen, zoals het reduceren van afval, het gebruik van biologisch afbreekbare grondstoffen of producten die de ecologische voetafdruk van het product, de schoonmaakoplossingen of de schoonmaakindustrie zelf verkleinen.
- Slimme technologieën en digitalisering: alle nieuwe digitale en slimme technologieën in de schoonmaakindustrie vallen hieronder, zoals planning tools, geautomatiseerde en autonome schoonmaak, Internet of Things, monitoring en management op afstand en software.
- Medewerker en ergonomie: denk aan vernieuwingen die het werk en de beleving van de schoonmaakmedewerker verbeteren, bijvoorbeeld door het werk gemakkelijker, veiliger en efficiënter te maken. Hieronder vallen ook innovaties op het gebied van training en opleidingen, ergonomische oplossingen en innovaties met een focus op het verhogen van de efficiëntie of productiviteit.
- Hygiëne en gezondheid: in deze categorie huizen vernieuwingen in het teken van (persoonlijke) hygiëne voor een veiligere en gezondere omgeving in de breedste zin van het woord. Daaronder vallen ook producten die zijn ontwikkeld om de beleving van ruimtes zo hoog mogelijk te houden.
Dien je innovatie in
Je kunt een innovatie indienen in maximaal twee categorieën voor een bijdrage van 150 euro. Die gaat naar het goede doel. De jury beoordeelt de inzendingen op criteria als gebruikersvriendelijkheid, ergonomie, impact, duurzaamheid, SDG doelen, potentieel voor de eindgebruiker en of hij passend is binnen de categorie. Je kunt innovaties inzenden tot 29 januari 2024. In de week van 22 februari maakt de jury de genomineerden bekend en op 14 mei worden de winnaars uitgeroepen.