Van der Lelie en De Bruin vervolgen: "De jury gaat op pad in duo’s. Dus twee juryleden jureren de uitblinker op zijn of haar locatie. Het elftal oordeelt zes eigendiensten, zes grote schoonmaakbedrijven (meer dan 750 medewerkers), zes middenbedrijven (50 tot 750 medewerkers) en zes kleine schoonmaakbedrijven (minder dan 50 medewerkers). Op dinsdag 18 juni wordt het een echt Let’s shine-feest, waarin de schoonmakers centraal staan. Voor hun aandacht. Uit respect. Daar verheugen we ons enorm op.”
Gelijke kansen
Ter voorbereiding op de selectie hebben Van der Lelie en De Bruin alle ingezonden online formulieren geanonimiseerd. “We hebben de namen van de bedrijven weggepoetst en de grootte van het bedrijf aangevuld, ook om kleinere schoonmaakbedrijven of eigendiensten net zoveel kans te geven op een nominatie voor een jurybezoek als een groot schoonmaakbedrijf of instelling. Uitgangspunt voor de uiteindelijke selectie van de kandidaten is: diegene die de hoogste cijfers en meeste stemmen van de jury krijgen en van elk bedrijf maximaal één genomineerde kandidaat. Zodat er zoveel mogelijk organisaties meedingen naar de tien finaleplaatsen op 18 juni.”
Finalisten
Tot 8 april gaan juryvoorzitter Jorine Heutink en doorgewinterde juryleden Tirza Dingelstad, Simone van Heck, André de Reus, Fred Singels, Thijs Sluiter en Marieke Swinkels op werkbezoek. Zij worden aangevuld met de vier nieuwe juryleden Henk Cornelisse, Lydia Huizinga Filiz Özdogan en Frans Tijsse Klasen. Wie de tien finalisten voor de Schoonmakers van het Jaar verkiezing worden, maakt de organisatie op 15 april bekend. Van der Lelie en De Bruin: “Net als vorig jaar verrassen we alle tien finalisten op hun werkplek. Met een grote oorkonde. We beleven daar al een feestje. Het nieuws volgt op onze socials en in de (vak)media met alle namen van de tien finalisten.”
Ook jouw stem telt
“Voor alle finalisten volgen de filmopnamen: van schoonmaakSTER naar filmSTER. We genereren nog meer exposure voor het vak en vooral voor en door de finalisten. Via LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube kan iedereen de filmpjes van tien finalisten bekijken en zijn of haar stem uitbrengen op Schoonmaker van het Jaar 2024. Hoe geweldig is dat”, vertelt Van der Lelie.
Anders kijken
Tijdens de PartnerMarketingSessie op 31 januari brainstormden 17 partners over Laten we anders naar de schoonmaak kijken…. “We hebben onze eerste stappen gezet. Met elkaar keken we door een positieve bril naar het schoonmaakvak, naar de schoonmakers, naar hoe we als collega’s, leidinggevenden en opdrachtgevers en schoonmakers met elkaar omgaan en naar hoe we in heel Nederland een meer aandachtige beleving van schoonmaak kunnen realiseren. En we stelden onszelf de vraag: wat kan ik zelf doen voor een nog positievere blik? Met elkaar zijn veel ideeën bedacht. Hierover gaan jullie nog meer horen. Voor de verkiezing hebben we in ieder geval de positieve bril al opgezet en laten we schoonmakers shinen.”
Let’s shine
Let's shine, dat is het Schoonmaker van het Jaar thema in 2024. Waarom? De Bruin onderbouwt: “Er zijn veel bijzondere mensen, plekken en beroepen. Schoonmaak is er één van. Want schoonmaak is de basis van en voor ons allemaal. Ons welzijn, onze welvaart. Schoonmakers zorgen voor een schone omgeving, dus voor ieders positieve beleving. Waar je ook bent. Dat geeft iedereen energie, het laat je stralen. Daags voordat de zomer begint, op dinsdag 18 juni, is het verkiezingsfeest. We laten de schoonmakers ook op die dag stralen en shinen. Dat verdienen alle schoonmakers, alle uitblinkers van Nederland. Elke dag opnieuw. En op 18 juni in het bijzonder!”