Schoonmaker van het Jaar jury op pad voor selectie finalisten

Schoonmaker van het Jaar jury op pad voor selectie finalisten

"Deze weken bezoekt ons jury-elftal 24 halvefinalisten op basis van hun onderscheiding, positiviteit, passie, uitstraling, hun favoriete schoonmaakmiddel, -materiaal, -machine en meer. Natuurlijk willen en gaan we dé Schoonmaker van het Jaar bekronen met een unieke vaktitel", vertellen de Schoonmaker van het Jaar verkiezingsorganisators Esther van der Lelie en Petra de Bruin.

Van der Lelie en De Bruin vervolgen: "De jury gaat op pad in duo’s. Dus twee juryleden jureren de uitblinker op zijn of haar locatie. Het elftal oordeelt zes eigendiensten, zes grote schoonmaakbedrijven (meer dan 750 medewerkers), zes middenbedrijven (50 tot 750 medewerkers) en zes kleine schoonmaakbedrijven (minder dan 50 medewerkers). Op dinsdag 18 juni wordt het een echt Let’s shine-feest, waarin de schoonmakers centraal staan. Voor hun aandacht. Uit respect. Daar verheugen we ons enorm op.”

Gelijke kansen

Ter voorbereiding op de selectie hebben Van der Lelie en De Bruin alle ingezonden online formulieren geanonimiseerd. “We hebben de namen van de bedrijven weggepoetst en de grootte van het bedrijf aangevuld, ook om kleinere schoonmaakbedrijven of eigendiensten net zoveel kans te geven op een nominatie voor een jurybezoek als een groot schoonmaakbedrijf of instelling. Uitgangspunt voor de uiteindelijke selectie van de kandidaten is: diegene die de hoogste cijfers en meeste stemmen van de jury krijgen en van elk bedrijf maximaal één genomineerde kandidaat. Zodat er zoveel mogelijk organisaties meedingen naar de tien finaleplaatsen op 18 juni.”

Finalisten

Tot 8 april gaan juryvoorzitter Jorine Heutink en doorgewinterde juryleden Tirza Dingelstad, Simone van Heck, André de Reus, Fred Singels, Thijs Sluiter en Marieke Swinkels op werkbezoek. Zij worden aangevuld met de vier nieuwe juryleden Henk Cornelisse, Lydia Huizinga Filiz Özdogan en Frans Tijsse Klasen. Wie de tien finalisten voor de Schoonmakers van het Jaar verkiezing worden, maakt de organisatie op 15 april bekend. Van der Lelie en De Bruin: “Net als vorig jaar verrassen we alle tien finalisten op hun werkplek. Met een grote oorkonde. We beleven daar al een feestje. Het nieuws volgt op onze socials en in de (vak)media met alle namen van de tien finalisten.”

Ook jouw stem telt

“Voor alle finalisten volgen de filmopnamen: van schoonmaakSTER naar filmSTER. We genereren nog meer exposure voor het vak en vooral voor en door de finalisten. Via LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube kan iedereen de filmpjes van tien finalisten bekijken en zijn of haar stem uitbrengen op Schoonmaker van het Jaar 2024. Hoe geweldig is dat”, vertelt Van der Lelie.

Anders kijken

Tijdens de PartnerMarketingSessie op 31 januari brainstormden 17 partners over Laten we anders naar de schoonmaak kijken…. “We hebben onze eerste stappen gezet. Met elkaar keken we door een positieve bril naar het schoonmaakvak, naar de schoonmakers, naar hoe we als collega’s, leidinggevenden en opdrachtgevers en schoonmakers met elkaar omgaan en naar hoe we in heel Nederland een meer aandachtige beleving van schoonmaak kunnen realiseren. En we stelden onszelf de vraag: wat kan ik zelf doen voor een nog positievere blik? Met elkaar zijn veel ideeën bedacht. Hierover gaan jullie nog meer horen. Voor de verkiezing hebben we in ieder geval de positieve bril al opgezet en laten we schoonmakers shinen.”

Let’s shine

Let's shine, dat is het Schoonmaker van het Jaar thema in 2024. Waarom? De Bruin onderbouwt: “Er zijn veel bijzondere mensen, plekken en beroepen. Schoonmaak is er één van. Want schoonmaak is de basis van en voor ons allemaal. Ons welzijn, onze welvaart. Schoonmakers zorgen voor een schone omgeving, dus voor ieders positieve beleving. Waar je ook bent. Dat geeft iedereen energie, het laat je stralen. Daags voordat de zomer begint, op dinsdag 18 juni, is het verkiezingsfeest. We laten de schoonmakers ook op die dag stralen en shinen. Dat verdienen alle schoonmakers, alle uitblinkers van Nederland. Elke dag opnieuw. En op 18 juni in het bijzonder!”

Lees meer:

Doe mee aan het FMN Marktonderzoek

Doe mee aan het FMN Marktonderzoek

Wat worden de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de facilitaire branche? Het jaarlijkse Marktonderzoek van FMN gaat weer van start. "Het is al weer de twaalfde keer dat wij dit onderzoek gaan publiceren, samen met TwynstraGudde", vertelt Facility Management Nederland.

Luistertip: Schoonmakend Nederland start met Glans, de podcast

Luistertip: Schoonmakend Nederland start met Glans, de podcast

Van hogedruk- tot dieptereiniging en alles daartussenin. Het komt allemaal voorbij in de nieuwe podcastserie van Schoonmakend Nederland onder de noemer Glans, de podcast.

Kabinet presenteert maatregelen voor betere bestaanszekerheid

Kabinet presenteert maatregelen voor betere bestaanszekerheid

Nederlanders meer zekerheid bieden over werk en inkomen. Dat is het doel van de maatregelen op het terrein van Sociale Zaken en Werkgelegenheid die het kabinet onlangs presenteerde. Hoewel Nederland een welvarend land is, zijn er mensen met zorgen over of ze hun boodschappen wel kunnen betalen, een vast contract kunnen krijgen en volwaardig kunnen meedoen in de maatschappij. Het kabinet zet in het regeerprogramma daarom in op het verstevigen van de koopkracht, een brede aanpak van armoede en schulden, meer mensen aan het werk krijgen, het tegengaan van schijnzelfstandigheid, het vereenvoudigen van regelingen en een extra inzet op integratie.

In augustus 6 schoonmaakbedrijven failliet

In augustus 6 schoonmaakbedrijven failliet

In augustus hebben maar liefst zes schoonmaakbedrijven de deuren moeten sluiten. Zo blijkt uit de maandelijkse cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).