Generaties in een kopje: van babyboomer tot Gen Z, ieder zijn favoriet

Generaties in een kopje: van babyboomer tot Gen Z, ieder zijn favoriet

De koffiecultuur verandert, waar men vroeger vooral bekend was met zwarte koffie, worden er sinds de jaren '70 van de vorige eeuw steeds meer varianten met melk gedronken. De populairste warme drank met melk is  - nog steeds - de cappuccino.

Sinds begin deze eeuw is het aanbod in koffie nog verder gegroeid. Er is een breed assortiment aan koffies met verschillende soorten melk (denk aan soja- of havermelk), diverse zetmethoden zoals bonen, pads, filter of capsules, maar ook een grote keuze in siropen en verwenkoffies. Door de uitbreiding van het aanbod, wordt koffie steeds toegankelijker en begint men jonger met koffiedrinken.

Ook personalisatie is door de jaren heen steeds belangrijker geworden. Thuis wordt er vaak een variant koffie gedronken die past binnen het eigen smaakprofiel. Wanneer men buiten de deur koffie bestelt, wordt er vaker geëxperimenteerd. Met bijvoorbeeld een extra shot espresso, een siroopje of een nieuwe variant plantaardige melk.

De jongere generatie, ook wel de gemaksgeneratie genoemd, is veelal onderweg en houdt van buiten de deur eten en drinken. Voor deze generatie is dit een manier om zichzelf te belonen: kleine genietmomenten zijn belangrijk (bron: FSIN). "Ook de populatie op kantoor wordt steeds meer divers, met verschillende generaties medewerkers. Om die reden wordt er niet meer alleen zwarte koffie gedronken, maar worden koffies met havermelk of een andere plantaardige variant steeds populairder", zegt Nannette Unger, facilitair manager bij Jacobs Douwe Egberts. "De jonge generatie is gewend om met elkaar in de horeca koffie te gaan drinken, dus ze verwachten dat de werkgever dat soort speciale warme dranken en deze horecabeleving ook aanbiedt op de werkplek."

De jonge generatie is gewend om met elkaar in de horeca koffie te drinken, dus ze verwachten dat de werkgever deze beleving ook aanbiedt op de werkplek.”
— Nannette Unger

Sinds kort heeft Jacobs Douwe Egberts het vernieuwde D.E. Café barista station geïntroduceerd, een hip houten meubel met een terrazzo blad en een koffiemachine die voor elke generatie wat wils heeft. Een beleving vergelijkbaar met die in een café, waarbij je kunt kiezen uit verschillende soorten melk (zoals koe- of havermelk) en diverse koffiesterktes, maar ook een siroop kunt toevoegen aan je favoriete koffievariant. Een totaalconcept, dat naast alle koffievarianten ook alles in huis heeft voor een heerlijke thee.

Speciaal hiervoor zijn exclusieve koffiebonen-blends ontwikkeld, deze worden alleen in de D.E Cafés in de stad en het D.E. Café barista station gebruikt. Je haalt daarmee de horecabeleving meteen naar kantoor. Het Coffee&Tea@Work onderzoek van afgelopen jaar laat zien dat 24 procent van de jongere werknemers (18-34 jaar) voorkeur heeft voor een plantaardige melk en dat het bieden van variatie in melk en sterkte van koffie de waardering van de werknemers verhoogt.

Uit ditzelfde onderzoek blijkt ook dat 49 procent van de jonge generatie graag ijskoffie zou willen drinken op het werk. IJskoffie heeft de laatste jaren aan populariteit gewonnen en is uitgegroeid tot een mainstream product. Daarom heeft Jacobs Douwe Egberts Cafitesse Hot & Cold, de snelst gezette ijskoffie, geïntroduceerd. Medewerkers en studenten zullen deze toevoeging waarderen, wat bijdraagt aan de motivatie, prestatie en een positieve ervaring van de werkplek. Een pilot uitgevoerd bij studenten en medewerkers van de Hogeschool Utrecht geeft aan dat de ijskoffies uit de Cafitesse Hot & Cold gemiddeld beoordeeld werden met een rapportcijfer 8.

Dit artikel is gesponsord door Jacobs Douwe Egberts Professional