VSR Voorjaarsbijeenkomst: "Nemen we voortaan de menselijke afslag?"

VSR Voorjaarsbijeenkomst: "Nemen we voortaan de menselijke afslag?"
Foto: Dominique Egging Fotografie

Het centrale thema van de VSR Voorjaarsbijeenkomst op 28 mei 2024 was De Mens. Deelnemers reisden naar De Groene Afslag in Laren af, waar ze werden geïnspireerd met een programma voor een bewuster en duurzamer schoonmaakleven, mét aandacht voor de mens. Ariane van Mancius belichtte de trends over de veranderende consument (Gen Next) en zeven sprekersduo's deelden in een carrousel hun initiatieven op het gebied van begeleiden, ontwikkelen en faciliteren van schoonmaakmensen.

Voorzitter van de VSR, Diana van Dijk, heette de deelnemers van harte welkom. Voordat het officiële programma van start ging, gaf zij het woord aan Lucas Mol, de initiatiefnemer van De Groene Afslag. Hij vertelde over het ontstaan van de locatie, een plek, naast de snelweg, die oproept om even afstand van de dagelijkse hectiek te nemen en na te denken over het werk en het leven. Samen met zijn team helpt hij bezoekers graag om de groene afslag te nemen. Mol maakte direct een link naar de schoonmaakbranche door te verwijzen naar de greenwashing wasmachine bij de ingang. De locatie sloot goed aan op het thema van de middag, de mens in de schoonmaakbranche. Hoe begeleiden we medewerkers en faciliteren we hen? Hoe investeren we in hun duurzame ontwikkeling? En hoe betrekken we de nieuwe generatie op een andere manier dan we gewend zijn?

Ontdekkingsreis naar Gen Next

Na de introductie volgde de key-note van Ariane van Mancius, eigenaresse van Now New Next. Zij houdt zich met name bezig met positionering en trendanalyses met een scherp oog voor de veranderde consument (Gen Next). In een haar presentatie De 10 Drijfveren van Gen Next nam ze haar publiek mee in de wereld van de nieuwe generatie. Wat drijft hen? Hoe vertaal je hun drijfveren naar diensten, naar personeelsbeleid? Het was een boeiende ontdekkingsreis en de aanwezigen kregen goed inzicht in deze drivers van Gen Next:

  • Angst: ontstaan door onder meer corona, smartphones en oorlog
  • Activisme: passie voor verandering en jezelf uitspreken
  • Zelfzorg: doen wat ‘ik’ belangrijk vind en goed voor mij is
  • Cultureel bewustzijn: diversiteit en inclusiviteit
  • Hustle: alles is mogelijk, zelfstandig ondernemer, eigen regels, doorbreken van traditionele patronen
  • Paradox: eigen keuzes maken, havermelk (niet gezonder dan koemelk), zoeken naar happiness, maar wat is dat?
  • Gemak: buiten de deur eten, je goed willen voelen, op afstand werken, robots, drones

WIFI eerste basisbehoefte

De voorbeelden van Van Mancius leidden tot vragen en discussie. Een conclusie uit de zaal was: “De piramide van Maslow verandert. Het individu staat op nummer één.” Van Mancius weerlegde deze conclusie: “Niet de individu maar wifi is de eerste basisbehoefte geworden!”

Omgaan met veranderingen

De presentatie van Van Marcius gaf inzicht in de complexe belevingswereld van Gen Next, die om een andere aanpak van werkgevers vraagt. Ze houden bijvoorbeeld van eerlijke communicatie. “Vertel je verhaal, laat zien wat je doet, want als je niet zichtbaar ben ‘heb je vast wat te verbergen’. En laat dit zien op de mediakanalen waar jongeren aanwezig zijn, zoals TikTok. Geef hen vertrouwen, betrek hen bij het bepalen van de inzet. Zoek de grenzen op tussen de traditionele en veranderende wereld”, was de oproep van Van Marcius.

Carrousel: opleiden, ontwikkelen en investeren

Na een korte pauze bezochten de deelnemers van het voorjaarsevent in groepjes en in verschillende zalen de carrousel van bedrijven die bijdragen aan de ontwikkeling van de mens in de schoonmaakbranche. Ieder bedrijf had vijftien minuten per groep de tijd om hen te informeren over hun inzet op het gebied van opleiden, ontwikkelen en investeren in medewerkers:

  • Gom Schoonhouden: Esmeralda Salamony en Joep Pelzer hielden een betoog over het Gom Leerhuis voor Leidinggevenden, waarmee het bedrijf meer coachend leiding geeft en zorg draagt voor een leven lang ontwikkelen.
  • Facilitair bedrijf/Vlaamse overheid: Joffrey De Rouck en Lander van den Heede vertelden waarom het belangrijk is dat schoonmaakmedewerkers 21-eeuwse vaardigheden moeten ontwikkelen. Zoals digitale- en sociale vaardigheden en een ontwikkelings- en veranderingsgerichte aanpak om beter flexibel en weerbaar te zijn.
  • Next Level FM: Ivar Zantinge legde samen met Noa de Ruiter uit dat Next Level FM zich richt op sociale innovatie door slimmer werken, duurzamere inzetbaarheid en het gezamenlijk oplossen van actuele problemen mede bedacht door de mensen van de werkvloer, en sectorale emancipatie. Zij verzorgen op dit gebied opleidingen, trainingen en masterclasses.
  • RAS: Theo Bosma en Jan Maarten Schellekens belichtten de werkdrukmeter, die een volledig beeld geeft van de werkdruk, inclusief de mogelijke oorzaken en gevolgen daarvan. Deze werkdrukmeter is in november 2023 vernieuwd en is door medewerkers in de eigen taal in te vullen. Met de uitkomsten is branchebreed goed te zien wat er speelt.
  • Leviy: Jeroen Wijninga en Renske Gillissen vertelden hoe data de inzet van schoonmaak efficiënter kan laten verlopen. Met het gebruik van de Leviy omgeving in de eigen taal. Het betrekken van de schoonmaakmedewerkers in dit proces, levert plezier, productiviteit, snellere meldingen en een hogere kwaliteit schoonmaak op.
  • SVS opleidingen: Charles Scholten en Gert de Graaf lichtten hun E-learning toe, waarmee schoonmaakmedewerkers direct na binnenkomst bij een bedrijf kunnen worden begeleid. In de eigen taal. Op deze manier krijgen nieuwkomers informatie en training en voelen zij zich gezien en gehoord.
  • Zuiver Opleidingen: Simone van Heck en Joke de Kruif gingen in op de verschillende levensfases die medewerkers doorgaan, waarbij vaak het laatste stukje, vlak voor het pensioen wordt vergeten. Zij pleitten ervoor dat werkgevers aandacht hebben om het vuurtje van mensen met veel passie, kennis en ervaring te laten branden in plaats van hen te laten ‘aftellen’ tot het pensioen

Bron: VSR

Lees meer:

Doe mee aan het FMN Marktonderzoek

Doe mee aan het FMN Marktonderzoek

Wat worden de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de facilitaire branche? Het jaarlijkse Marktonderzoek van FMN gaat weer van start. "Het is al weer de twaalfde keer dat wij dit onderzoek gaan publiceren, samen met TwynstraGudde", vertelt Facility Management Nederland.

Luistertip: Schoonmakend Nederland start met Glans, de podcast

Luistertip: Schoonmakend Nederland start met Glans, de podcast

Van hogedruk- tot dieptereiniging en alles daartussenin. Het komt allemaal voorbij in de nieuwe podcastserie van Schoonmakend Nederland onder de noemer Glans, de podcast.

Kabinet presenteert maatregelen voor betere bestaanszekerheid

Kabinet presenteert maatregelen voor betere bestaanszekerheid

Nederlanders meer zekerheid bieden over werk en inkomen. Dat is het doel van de maatregelen op het terrein van Sociale Zaken en Werkgelegenheid die het kabinet onlangs presenteerde. Hoewel Nederland een welvarend land is, zijn er mensen met zorgen over of ze hun boodschappen wel kunnen betalen, een vast contract kunnen krijgen en volwaardig kunnen meedoen in de maatschappij. Het kabinet zet in het regeerprogramma daarom in op het verstevigen van de koopkracht, een brede aanpak van armoede en schulden, meer mensen aan het werk krijgen, het tegengaan van schijnzelfstandigheid, het vereenvoudigen van regelingen en een extra inzet op integratie.

In augustus 6 schoonmaakbedrijven failliet

In augustus 6 schoonmaakbedrijven failliet

In augustus hebben maar liefst zes schoonmaakbedrijven de deuren moeten sluiten. Zo blijkt uit de maandelijkse cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).