Sinds 1 juli zijn bedrijven met minstens honderd werknemers verplicht vast te leggen op welke manier hun personeel naar het werk komt en zakelijke reizen aflegt. Bijvoorbeeld of dat met de auto, trein of fiets gebeurt. Mkb-bedrijven zijn daar niet blij mee. "In mijn eerste week na de beëdiging ben ik al met Chris Jansen (staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu, red.) in gesprek gegaan over die CO2-registratie. Die was toen net een paar dagen ingegaan en leidt bij iedereen tot heel veel irritatie", aldus Beljaarts.
Irritatie terecht
De minister zegt tegen de krant dat de irritatie "terecht" is. "Want het is natuurlijk niet uit te leggen dat mensen in Excel van al hun werknemers iedere reisbeweging moeten vastleggen." Hij denkt dat het op "een intelligentere manier" kan en denkt daarbij aan "standaardmodellen", waarmee werknemers eenvoudig hun vaste reispatroon kunnen vastleggen en dit niet meer dagelijks hoeven in te voeren.
Beetje doorgeslagen
Ook op andere gebieden kan de regeldruk minder. Volgens Beljaarts is een jaarlijkse check van elektrische apparaten soms duurder dan het kopen van een nieuw apparaat. "Dan streef je ook je doel voorbij." En vindt hij de uitgebreidheid van de verplichte risico-inventarisatie van de werkplaats wel erg ver gaan. "Als ondernemer moet je elke scherpe klink of wat dan ook in je hele bedrijfsvoering onderzocht hebben of het veilig is. En of niet misschien iemand, als die al struikelend ergens tegenaan komt, zich zou kunnen bezeren. We zijn misschien wat té doorgeslagen in alle risico's willen uitbannen."