Romaro's geschiedenis begin in 1984 in Ridderkerk. Hier begon het allemaal en het hoofdkantoor is er nog steeds gevestigd. Henk en Yvonne Mazurel namen samen met hun kantoorteam hun intrek boven de toenmalige SEAT-dealer aan de Noordeweg. De administratie, de afdeling Inspectie en Henk Mazurel zelf deelden één grote ruimte. De meeste van de tachtig medewerkers waren echter te vinden bij klanten, waaronder de Gemeente Ridderkerk. Na een aantal verhuizingen in Ridderkerk, nodig door gestage groei, landde de schoonmaakdienstverlener aan de Scheepmakerstraat. In 2018 is het pand ingrijpend verbouwd met duurzame materialen en een mooie open inrichting, die op moderne wijze ruimte biedt aan de groei van Romaro.
Personeel op 1
Bij Romaro staat de mens vanaf dag één voorop. "Toen mijn man Henk Romaro oprichtte in 1984, werkte al het personeel nog bij een ander bedrijf dat op de rand van faillissement stond", vertelt Yvonne Mazurel. "Met de curator maakte Henk de afspraak dat hij de schoonmaakwerkzaamheden zou overnemen en het bedrijf zou voortzetten, wat meteen betekende dat wij de verantwoordelijkheid kregen voor tachtig medewerkers, inclusief de loonbetalingen, die toen nog in loonzakjes werden uitbetaald. Dat was erg spannend, vooral omdat er het risico bestond dat de bedrijfsvereniging met vorderingen vanuit het faillissement zou komen. Gelukkig wilden de klanten met ons verder en werkte de bedrijfsvereniging mee. Al vanaf het begin wisten we: zonder onze medewerkers hebben we geen bedrijf. Dus zetten we ons volledig in voor hen. En ons personeel voelde dat - ze werkten keihard voor ons! Wat je geeft, krijg je terug."
Zelf in schoonmaakpak
Henk Mazurel komt zelf ook aan het woord in het magazine. Hij vertelt: "We begonnen naast schoonmaakonderhoud van gebouwen en glazenwasserij met gevelreiniging en het impregneren van gevels. Ik heb zelf nog wel in een speciaal pak schoolgebouwen gereinigd. Omdat we snel groeiden was het niet nodig om nog verder uit te breiden met andere diensten. Tot er midden jaren ’90 met het overnemen van 50 procent van het schoonmaakbedrijf van de Troost Groep de mogelijkheid kwam om bij Shell in de Botlek te gaan schoonmaken. Troost deed een derde van het schoonmaakwerk dat bij Shell werd uitgevoerd. Nadat we ook de andere 50 procent van dat bedrijf hadden overgenomen, verkregen we het volledige schoonmaakwerk bij Shell. Ik was daar al vaak langsgereden en dacht dan, als we daar eens ooit zouden kunnen werken met Romaro. En dat gebeurde dus ook!
Zoon neemt stokje over
In 2007 nam zoon Rogier Mazurel het stokje over. "Ik denk dat ik mezelf juist meer heb moeten bewijzen dan dat ik stappen heb kunnen overslaan vanwege mijn achternaam. Ik ben begonnen om mee schoon te maken en maakte onder andere negen gymzalen schoon. Ook ging ik mee met de specialistische schoonmaak en de glazenwassers. Ik vulde allerlei gaten op, zowel administratief als uitvoerend. In die periode heb ik ook veel schoonmaak- en veiligheidsdiploma’s gehaald. Uiteindelijk heb ik de hele operationele lijn doorlopen en daarnaast heb ik mezelf ook algemene zaken en het bedrijfsbureau eigen gemaakt. Schoonmaak pakt je; je gaat het leuk vinden, en als dat eenmaal gebeurt, kom je er niet snel meer uit. In de jaren ‘90 ontstond er een samenwerking met een schoonmaakbedrijf van de Troost Groep, dat voor Shell in de Botlek werkte. In die samenwerking was ik de ogen en oren van Romaro bij de Shell-klant. Dat was ontzettend leerzaam, ook hoe die samenwerking juridisch vorm kreeg en werd afgerond. Daar is mijn interesse in overnames ontstaan. Ook had het bedrijf opdrachtgevers in de industriesector, waardoor mijn interesse in die vorm van dienstverlening werd aangewakkerd."
Schoonmaak essentieel
Ook voor Rogier blijft de mens op één staan. Hij vervolgt: "We zijn natuurlijk enorm gegroeid. De samenwerking met Troost en de overname van Van de Lücht lieten ons al zien hoe belangrijk groei is. Ons personeel is onze nummer één succesfactor. Met de groei van het bedrijf kunnen de mensen ook groeien. In de periode van 2007 tot 2024 hebben we naast autonome groei veel overnames gedaan, vaak om synergie te bereiken. Soms was dat geografisch, met aansluitende regio’s, maar ook door binnen een bepaald gebied meerdere adressen te bedienen waar onze teams naartoe konden. Dat heeft de groep wezenlijk veranderd en verrijkt. Maar sommige veranderingen komen niet van binnenuit. Door de coronapandemie wordt schoonmaak nu als een essentiële functie voor de samenleving gezien. Dat is altijd ons uitgangspunt geweest. Wij laten de werkplek van onze klanten schoon en veilig achter, zodat zij zich kunnen concentreren op hun eigen werk. En dat zullen we nog heel lang blijven doen!"