"Veel ondernemers hebben zich al jarenlang voorbereid op de komst van de zero-emissiezones in de steden. Als de Tweede Kamer de invoering nu weer op de lange baan schuift, laat de politiek zich van zijn slechtste kant zien. Dat is volstrekt onbegrijpelijk en onwenselijk, want voor ondernemers die worstelen met de investering en meer tijd nodig hebben, is er al een overgangsregeling", aldus voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland, waar onder anderen loodgieters bij zijn aangesloten.
Meerderheid voldoet al
Evofenedex, de ondernemersvereniging voor handel en logistiek, benadrukt dat voor veel ondernemers de datum van 1 januari helemaal geen harde overstapdatum was. 75 procent van de bestelauto's voldoet volgens hem al aan de voorwaarden om ook volgend jaar nog de binnensteden in te mogen. Andere ondernemers kunnen bijvoorbeeld uit financiële overwegingen nog uitstel aanvragen.
Klopt niet
"Dit is echt een heel verkeerd signaal. Dit uitstel treft ondernemers die juist wel hun best hebben gedaan. Straks gaan die ondernemers failliet, door mensen die claimen dat ze de overstap niet kunnen maken. Terwijl het hier al tien jaar over gaat en bijna niemand meer rijdt met een bus die op 1 januari al niet meer de binnensteden in zou mogen. Het klopt gewoon niet", zegt Geert van Eijk, beleidsmedewerker bij evofenedex.
Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) baalt vooral van de nieuwe onduidelijkheid door het uitstel. "We hopen nog steeds dat het er niet van komt. Er zijn genoeg uitzonderingen en regelingen en veel ondernemers hebben al stappen gezet", laat een woordvoerder weten.
Infrastructuur moet op orde zijn
ONL voor Ondernemers denkt anders over de kwestie dan de andere belangenclubs. "De voorzitter van Techniek Nederland is de aansluiting met zijn achterban kennelijk kwijtgeraakt. Niemand is tegen schone lucht, maar eerst moet de infrastructuur op orde zijn voordat je met dit soort verstrekkende maatregelen op de proppen komt", reageert voorman Erik Ziengs.