Schiphol heeft in de aanbestedingsprocedure de kwaliteit voor reizigers en medewerkers als belangrijkste eisen gesteld. Die eisen zijn daarmee ook belangrijker dan de prijs. Die eisen voor kwaliteit komen uit het sociaal akkoord dat de luchthaven en de vakbonden met elkaar hebben afgesproken. Zo is onderdeel van de aanbesteding dat de bedrijven jaarlijks aangeven hoe zij zorgen voor een aantrekkelijk en toereikend inkomen, moet er voldoende tijd ingepland worden voor het werk en mag het medewerkers geen geld kosten om van of naar de luchthaven te reizen.
Spannend proces
Esmé Valk, executive director human resources bij Royal Schiphol Group, vertelt dat er veel aandacht zal zijn voor de medewerkers in de transitie naar de nieuwe situatie. "We zijn ons er bewust van dat een aanbesteding voor bedrijven en medewerkers een intensief en spannend proces is. Nieuwe contracten betekenen dat sommige medewerkers een nieuwe werkgever krijgen of in een ander deel van de terminal gaan werken. We realiseren ons dat dat veel impact heeft op mensen, omdat dit een grote verandering is. Na de definitieve gunning krijgen huidige medewerkers een aanbod van de gekozen partijen. Dat is in de landelijke schoonmaak cao ook zo vastgelegd. Het is belangrijk dat medewerkers de komende tijd goed in deze verandering begeleid worden. Daar hebben we nauw contact over met de bedrijven en vakbonden."
Volledige transparantie
De nieuwe contracten zijn gebaseerd op een diepgewortelde samenwerking. Schiphol en de schoonmaakbedrijven gaan al hun gegevens met elkaar delen. Schiphol gaat bijvoorbeeld in detail over verwachte passagiersstromen op de luchthaven en de schoonmaakbedrijven over werkdruk en planningen. Hierdoor kunnen ze hun planning verbeteren en samen met de luchthaven de ervaring van passagiers verbeteren. Bij Schiphol komt er extra personeel als aanspreekpunt voor de schoonmaakbedrijven: in de terminal zelf en binnen het contractbeheer.
Schoonmaak belangrijke rol
"We werken hard aan het verbeteren van onze infrastructuur, de arbeidsomstandigheden en de dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen", legt Sybren Hahn, executive director Schiphol infrastructure bij Royal Schiphol Group, uit. "Dit doen we met grote stappen: we vervangen, verduurzamen en vernieuwen Schiphol in een tempo dat we niet eerder hebben gezien. Schoonmaak heeft een belangrijke rol in de passagiersbeleving. De nieuwe contracten en manier van samenwerken doen daar recht aan. We hebben veel schoonmakers die enorm gepassioneerd zijn over Schiphol en al jaren op Schiphol werken. Die hebben we hard nodig om elke dag het verschil te maken voor de passagiers."
Aanbestedingsprocedure
De schoonmaakbedrijven nemen ieder een deel van de terminal en bagagehallen voor hun rekening. Het aantal aanwezige schoonmaakpartijen op Schiphol gaat met de ingang van de nieuwe contracten terug van vier naar drie. Naar verwachting wordt de gunning begin november 2024 definitief vastgesteld. De contracten gaan op 1 april 2025 in werking en hebben een looptijd van acht jaar, met mogelijkheid tot twee jaar verlenging.
Bron: Schiphol