Er loopt veel jong talent rond, weet Dagmar Groot. “Maar opdrachtgevers zijn soms huiverig om ze te omarmen en in te zetten in de FM-organisatie. Het kost hen volgens eigen zeggen te veel tijd en energie om jonge talenten te brengen waar ze moeten zijn.” Het bracht Groot op het idee om binnen STER FM de tak ‘rising ster’ op te zetten. “Via een nauwgezet stappenplan ondersteunen wij jonge talenten in hun ontwikkeling en zetten wij ze als interim-professional in bij opdrachtgevers. Het voordeel voor de opdrachtgever is de flexibiliteit en het feit dat zij een jong talent op junior plus- c.q. licht medior-niveau binnen de organisatie krijgen tegen een scherp tarief. En ze hebben er geen omkijken naar, ik begeleid ze.”
Gemotiveerde talenten
Hoe werkt het? Jong talent komt via een onderwijsinstelling óf via facilitair uitzendbureau Eager People binnen. STER FM heeft een samenwerking met Eager People, aangezien zij een groot netwerk hebben aan jonge facility-talenten. “Ik voer eerst gesprekken met de young professionals, ik bind namelijk alleen gemotiveerde talenten aan mij. Talenten met ambitie en de wil om te investeren in hun professionele- en persoonlijke ontwikkeling”, aldus Groot.
Zij merkt dat daar de schoen nog weleens wringt en dat dit de reden is dat opdrachtgevers niet kiezen voor jong talent. “Zij vullen graag hun leven op een andere wijze in, waar meer ruimte is voor sociale contacten, mooie reizen en vrije tijd. Dat is vaak geen match met de oudere generaties op leidinggevende posities binnen FM, waarbij werk juist wél een hoge prioriteit heeft. Wij zorgen dan toch voor de verbinding, door juist aan de voorkant al kritisch te zijn in de selectie wie wij waar inzetten. En ook leggen wij opdrachtgevers uit dat de jonge generatie dan wel anders in het leven staat, ze zijn zeker ook ambitieus en talentvol en kunnen een organisatie ook heel veel brengen.”
Talent klaargestoomd voor juiste match
Na de eerste kennismakingsgesprekken wordt de young professional eerst ingezet ter ondersteuning van Dagmar Groot bij één van haar opdrachtgevers. “Zo maken zij op verschillende niveaus de eerste meters in het facilitaire werkveld. Zo leren wij elkaar goed kennen en leer ik de competenties van het talent goed kennen; waarin is hij of zij heel goed en waaraan moeten we nog werken?” Dit is een traject van twee tot drie maanden. “We stellen een ontwikkelplan op, en gaan met elkaar in gesprek wat de beste functie is voor hem of haar. Het facilitaire werkveld is enorm breed”, aldus Groot. Zodra alles scherp is gesteld, zoekt STER FM een geschikte interim-opdracht. “Wij hebben het talent klaargestoomd voor het ‘echte’ werk, ze zijn startklaar. Vervolgens zorgen wij voor de juiste match tussen de young professional en zijn of haar kracht en de wensen van de opdrachtgever.”
Blijf betrokken
Na de match blijft Groot betrokken bij de opdracht. betekent het overigens niet dat Groot er meteen haar handen vanaf trekt. “Nee, absoluut niet. Ik ben en blijf betrokken. Samen kijken we naar de opdracht, de opdrachtgever en de knelpunten en waar ik met mijn ruime ervaring eventueel bij betrokken kan of moet worden.” Zij ondersteunt het met een voorbeeld. “Onlangs hebben we een jong talent mogen inzetten als vervanger van een ervaren facilitair medewerker strategisch management. Dan is er dus even twijfel; kan zo’n jong iemand dat wel aan, aangezien er ook een aanbesteding voor de catering opgestart moet worden. Ik ondersteun, stuur bij, geef richting en blijf als vraagbaak aan de zijlijn mee kijken."
Nieuwe energie in de organisatie
"Bij moeilijke vraagstukken of bij de aanbesteding kom ik in beeld en begeleid ik het talent en de organisatie”, vertelt Groot. Afhankelijk van de opdracht, de opdrachtgever en de zelfstandigheid van het talent, vindt de begeleiding plaats op locatie en online. Volgens haar kunnen de jonge talenten op deze manier worden beschouwd als ‘schapen met vijf poten’. “Ze kunnen een operationele rol innemen, maar ze bezitten ook voldoende tactische kennis om projecten of personeel aan te sturen. Kortom, talenten zijn de ideale medewerkers voor opdrachtgevers die op zoek zijn naar tijdelijke krachten. En daar komt nog bij dat jonge mensen nieuwe energie in de organisatie brengen. Bovendien hebben ze vaak net even een andere kijk op bepaalde zaken, komen ze met nieuwe (duurzame) ideeën en passen ze zich makkelijk aan. Wat wil je nog meer?”
Dit artikel is gesponsord door STER FM.