Deze sociale onderneming is binnen de gemeenten Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss verantwoordelijk voor de begeleiding van inwoners die net wat meer ondersteuning nodig hebben bij het vinden van een baan in de maatschappij. Als sociale onderneming zoekt IBN altijd naar partners met dezelfde visie. Alpheios en IBN hebben dezelfde uitgangspunten en daardoor al jaren een bijzonder partnership.
Een steentje bijdragen aan de maatschappij
De mens staat bij IBN centraal, zowel de medewerker als de klant. Dat blijkt wel uit de werkwijze van het bedrijf. “We zijn er om drie redenen”, begint Nico Merkx, Manager Bedrijfsdiensten IBN Facilitair. “We bieden mensen een springplank naar de reguliere arbeidsmarkt, waarbij ze zichzelf kunnen ontwikkelen door middel van een erkende vakopleiding. Daarnaast helpen we onze kernbezetting aan werk in bijvoorbeeld de schoonmaak, in het groen, in onze eigen kwekerijen, maar ook via detacheringen bij werkgevers in de regio in allerlei functies.”
Als laatste is IBN er ook voor zij die even een stap terug moeten nemen in hun huidige werk, door bijvoorbeeld langdurige ziekte. Uiteindelijk begint alles bij hetzelfde startpunt: de goede match. “We kijken én luisteren met oprechte interesse naar onze medewerkers en willen weten wat hen gelukkig maakt”, vertelt Nico.
Van traditioneel naar microvezel
Ruim 30 jaar geleden sloegen IBN en Alpheios de handen ineen. “Ik werk hier al zeker twintig jaar en heb altijd met Alpheios gewerkt”, weet Nico. Een duurzame samenwerking dus, die verschillende veranderingen teweeg heeft gebracht. “Neem de manier van schoonmaken binnen IBN bijvoorbeeld. Jaren geleden hebben we de traditionele schoonmaakmethodes vaarwelgezegd en zijn we op advies van Alpheios overgeschakeld naar het nu bekende microvezelsysteem. Een hele omslag voor die tijd, waar we nu nog dagelijks de vruchten van plukken!”
Meer dan leverancier van producten
Maar dat is zeker niet het enige wat de samenwerking zo duurzaam maakt. Naast het leveren van producten, deelt Alpheios haar kennis met IBN. “Ze staan gevraagd en ongevraagd bij ons op de stoep”, lacht Mark van den Bogaert, rayonleider. “Bij ons is dat Patrick Gramsma. Hij komt ‘gewoon’ om even te zien hoe het gaat en of hij iets voor ons kan betekenen. Hij kijkt verder dan onze vragen en geeft advies waar je écht mee verder kunt.”
Ook wordt het interne onderhoudsteam van IBN regelmatig door Alpheios geschoold over de nieuwe machines in het assortiment en levert Alpheios onderdelen die de medewerkers nodig hebben voor reparaties. Anderzijds deelt IBN goede en minder goede ervaringen met Alpheios, zodat er samen naar een oplossing kan worden gezocht. En is er vraag naar een product dat nog niet in het assortiment zit? Dan lost Alpheios dat óók op.
Vitaliteit en werkgeluk door een goede basis
Met de omslag naar de microvezelmethode is het vak al beduidend minder fysiek zwaar dan jaren geleden. Bovendien draagt het bij aan de vitaliteit en het werkgeluk van de medewerkers bij IBN. “We schaffen heel bewust producten aan die bijdragen aan de vitaliteit van onze mensen”, vertelt Nico.
“Robotisering wordt vaak gezien als een ontwikkeling die werk wegneemt, maar bij ons ondersteunt het de medewerker.” Een mooi voorbeeld daarvan is de Triple-T E-Trolley van Alpheios, een elektrisch verrijdbare schoonmaaktrolley. Geen geduw en getrek aan een zware werkwagen en zoeken naar alle spulletjes tijdens het schoonmaken, maar een soepel bestuurbare trolley die slim is ingericht zodat alles overal bij de hand is.
Gedegen kennis
Bovendien zijn het niet alleen de juiste producten die bijdragen aan vitaliteit en werkgeluk op de werkvloer.
Ook de gedegen kennis die de medewerkers van IBN opdoen in het Schoonmaakhuis speelt een grote rol. In Oss is een compleet klaslokaal met praktijkruimte ingericht om (opfris)cursussen over het schoonmaakvak aan te bieden.
Trainingen en cursussen
Iedere medewerker van IBN die start in de schoonmaak, volgt hier trainingen en cursussen. Marij van Heeswijk, docent bij IBN, weet er alles over te vertellen. “Schoonmaken is echt een vak en dat leren de cursisten bij mij en mijn collega’s. Van ergonomisch werken tot het hanteren van veiligheidsinstructies. Alles komt hier voorbij”, legt Marij uit. “Maar wat ik minstens zo belangrijk vind, is dat de schoonmakers weten dat ze van onschatbare waarde zijn voor de maatschappij.” Deze en andere kennis doen ze op middels het e-learning systeem, dat ze samen met Alpheios hebben samengesteld. De basis leren ze hier, de échte ervaring doen ze op in de praktijk.
Collegiale band
IBN en Alpheios zijn zo nauw bij elkaar betrokken, dat er sprake is van een warme, collegiale band tussen beide partijen. “Ik durf te stellen dat het zonder Alpheios niet mogelijk zou zijn voor IBN om sociaal te ondernemen. Onze medewerkers kunnen mede door hun inspanningen dag in dag uit hun werk uitvoeren en zichzelf ontwikkelen.”
Dit artikel is gesponsord door Alpheios. Benieuwd naar het volledige klantverhaal? Lees het hier.