De scholenmarkt is belangrijk voor CIRFOOD; de horecadienstverlener is actief op universiteiten, hogescholen en 25 mbo-locaties. Op die locaties zorgen we voor een lekker en duurzaam aanbod, zegt marketingmanager Pieter Vader. “Duurzaamheid zit in ons DNA. Dit is voor een belangrijk deel te herleiden naar onze Italiaanse roots. We zijn namelijk van oorsprong een coöperatie van lokale ondernemers, die veel belang hechten aan samenwerken, duurzaam omgaan met grondstoffen, zorg voor het landschap, stimulering van de regionale economie en eerlijke prijzen.”
Uitgangspunten hierbij zijn niet alleen de 17 SDG’s van de VN om het steeds beter te doen op het vlak van duurzaamheid, het bedrijf heeft daarnaast ambitieuze doelstellingen om in 2030 CO2-neutraal te zijn. Vader: “Voordeel van deze aanpak is dat de lokale stappen in Nederland aansluiten op de internationale richtlijnen en zo worden juist die activiteiten ontplooid die goed zijn voor de directe en indirecte omgeving.”
Vooroplopen in eiwittransitie
Voorbeelden van de voorloperspositie en de duurzame aanpak van de horecadienstverlener zijn onder meer te vinden op de TU Delft, waar een 100 procent vegetarisch restaurant is geopend. Dit is het eerste universiteitsrestaurant in Nederland waar geen vlees meer wordt verkocht. “Een groot succes, er is totaal geen verlies aan omzet merkbaar”, aldus Vader. Maar, erkent hij, de student op de campus van TU Delft is een andere student dan die op een mbo. “Die zijn toch vaak net iets jonger, en staan nog iets anders in het leven. Daar moet je dus zorgvuldig mee omgaan, daar kun je niet van de een op andere dag het roer omgooien en overgaan op een 100 procent plantaardig aanbod.”
Het is volgens districtsmanager Huub Luikenaar de reden dat de cateraar de slag van dierlijk naar plantaardig voedsel weloverwogen maakt. “Onze ambities zijn groot, maar we maken de omslag niet ten koste van alles. De gerechten moeten lekker zijn en blijven, ook dat heeft weer te maken met onze Italiaanse roots.” Vader onderstreept het met een voorbeeld. “De verandering van minder vlees naar meer plantaardig voedsel hoeft natuurlijk niet perse te worden gemaakt met vleesvervangers. Dat doen we wel hoor; plantaardige producten, zoals pulled oats, jackfruit, vegetarische vleesvervangers, vegan brood en vegan kaas komen veel voor in ons aanbod. Maar we verrassen ook, wat te denken van pompoenhummus met krokante zoete aardappel of een heerlijk poké bowl met shitake. Of een heerlijke salade caprese. Ontzettend lekker, en het is geen rechtstreekse vervanger van een vleesproduct. Zo kan het dus ook.”
Hoe pak je het aan?
Maar hoe krijg je de mbo-student aan die duurzame producten? Hoe pak je dat dan aan? Alles start volgens Vader met het creëren van awareness. “Studenten moeten bewust worden gemaakt van plantaardig eten en daarom hebben we de samenwerking opgezocht met Green Food Lab, de organisatie achter de Week zonder Vlees. Zij hebben het concept Green Day ontwikkeld om studenten op een positieve manier te motiveren en inspireren om vaker voor plantaardig voedsel te kiezen.”
Green Day houdt in dat één dag in de week het assortiment volledig plant-based is. “We maken dit op een leuke manier, via leuke communicatie uitingen, bekend aan de leerlingen. En vervolgens sturen we via nudging de studenten subtiel in de richting van het plantaardige aanbod in het restaurant”, legt Luikenaar uit.
Om deze keuze te vergemakkelijken introduceert CIRFOOD een aantal zogenoemde ‘snackhacks’, die de keuze voor een plantaardig aanbod nog aantrekkelijker maken. “Wat is een snackhack? Snackhacks zijn alternatieve producten die wij samen met onder meer Unilever introduceren. Hiermee laten we zien dat de switch naar een plantaardige variant ontzettend gemakkelijk én vanzelfsprekend is”, aldus Vader.
Samenwerken op strategisch, tactisch en operationeel niveau
De Green Day maakt onderdeel uit van de jaarkalender die CIRFOOD samen met de scholen waar het actief is opstelt. Vader: “Wij werken altijd nauw samen met de opdrachtgevers, en op strategisch, tactisch en operationeel niveau is er veel overleg over het aanbod, de campagnes en uitvoering. Het is allemaal maatwerk, als cateraar kunnen wij hier als één van de weinige partijen ook heel goed op schakelen. We zijn flexibel en werken niet in de standaard relatie van opdrachtgever-opdrachtnemer/ leverancier. We doen het samen als partners en als de klant wil dan kunnen we bij wijze van spreken binnen een week over op een compleet vegetarisch aanbod.”
Dat laatste lukt ook omdat het bedrijf vooroploopt in de eiwittransitie, weet Luikenaar. “Maar we zeggen ook altijd; biedt keuzevrijheid. Daarom is op locaties 80 procent van het aanbod verantwoord en veelal plantaardig en 20 tot 40 procent niet.” Vader knikt instemmend. “Wij zeggen altijd; je kunt het beter afdwingen op smaak dan op dwang. En dat samen met onze duurzame inborst, de Italiaanse roots en leuke en spannende campagnes als Green Day zetten we zaken echt in beweging.”
Dit artikel is gesponsord door CIRFOOD