Aanleiding voor de Consumentenwijzer is een uitzending van Kassa op 10 oktober. Daarin werd pijnlijk duidelijk dat de schoonmaak van hotelkamers te wensen over laat. Uit een steekproef bij zes hotels bleek dat – ondanks de aangescherpte coronaprotocollen – bedden en wc’s niet schoon waren en gebruikte handdoeken niet waren vervangen.
>> Lees ook: Hygiëne hotelkamers niet op orde: ‘teken de schoonmaakcode’
Schoonmakers krijgen onterecht de schuld
Volgens CNV Vakmensen is het niet terecht als hotelschoonmakers hier de schuld van krijgen. “In de schoonmaakbranche hebben we de opleidingen prima geregeld. Verreweg de meeste schoonmakers zijn goed opgeleid en weten precies hoe het moet”, zegt CNV-bestuurder Jan Kampherbeek. “Probleem is dat de mensen de kans niet krijgen om hun werk goed te doen, simpelweg omdat ze er de tijd niet voor krijgen. Het is uiteindelijk allemaal een kwestie van geld. Hotels willen het allemaal zo goedkoop en dus zo snel mogelijk. Drie tot vier kamers in een uur, dan kun je een kamer echt niet goed schoonmaken. Dat snapt iedereen, zou je zeggen. Maar veel hotelbazen denken kennelijk dat het prima kan.”
>> Lees ook: Rechtspraak: minder schoonmakers nodig in hotel door corona
Verantwoordelijk marktgedrag
De vakbond hamert er al jaren op dat hotels hun verantwoordelijkheid moeten nemen, door de ‘Code Verantwoordelijk Marktgedrag’ te tekenen. In die code beloven de betrokken partijen (opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven) om de schoonmakers op een nette manier te behandelen en volgens de cao te betalen. In de hotelschoonmaak betekent dat bijvoorbeeld: betalen voor de gewerkte uren en niet per schoongemaakte kamer.
>> Lees ook: Codekamer nodigt SieV uit voor gesprek over toetreding
Hotelgasten bewust maken
Met de Consumentenwijzer brengt de bond nu in beeld welke hotels de code hebben getekend én welke hotels – zelfs na herhaald verzoek – blijven weigeren. Kampherbeek: “We hopen nu dat hotelgasten zich meer bewust worden van het probleem. Dat ze zich gaan afvragen hoe hotels omgaan met de schoonmakers en of ze de Schoonmaakcode hebben getekend. En zo niet, waarom eigenlijk niet. Door bewust te boeken en zo’n vraag te stellen, kunnen hotelgasten op een heel eenvoudige manier de schoonmakers helpen.”
>> Lees ook: Inspectie SZW: aandacht voor laaggeletterdheid, hotelschoonmaak en wasstelen
Vooral hotels in Amsterdam
De Consumentenwijzer brengt op dit moment vooral nog de hotels in Amsterdam in beeld, omdat het CNV daar de campagne vorig jaar is begonnen. Kampherbeek: “We willen komende tijd ook in andere steden de hotels langs de lat leggen. Die verwerken we dan in een update van de Consumentenwijzer.”
De Consumentenwijzer is te vinden op www.cnvvakmensen.nl/consumentenwijzer.