1. Waarom is dat belangrijk?
“De beperkingen die de cliënten hebben, zijn allemaal anders. De een is best zelfstandig, de ander moet geholpen worden. Maar er zijn ook cliënten die een vorm van autisme hebben. Daar moet je mee weten om te gaan. Je moet dus weten hoe iemand in zijn vel zit om te bepalen of je gezellig een praatje kunt maken. Of beter maar even de kamer van hem of haar kan overslaan dit keer.”
2. Je kunt met alle cliënten door één deur?
“Ja, klopt. Ik denk dat dat in mijn genen zit. Mijn moeder werkte vroeger in wat ze toen – en dat vind ik eigenlijk niet zo’n fijne naam – zwakzinnigenzorg noemden. Ik heb nog gedacht of ik dat werk wilde gaan doen, maar dat past niet helemaal bij mij. Vandaar dat dit een mooie combinatie is.”
3. Wat is er zo leuk aan het werk?
“Cliënten kunnen wat onvoorspelbaar zijn en ik vind het leuk om daar zo goed mogelijk mee om te gaan. De ene keer krijg je complimenten voor je schoonmaakwerk, de andere keer gooien ze bij wijze van spreken achter je de boel op zijn kop. Ik maak schoon bij twee grote woningen, waar per woning dertien cliënten wonen. Zij worden per woning begeleid door twee zorgmedewerkers. Met hen vorm ik echt een team.”
4. Waar blijkt dat uit?
“We helpen elkaar en ze laten me merken dat ik bij de groep hoor. Als een collega 12,5 jaar in dienst is, vragen ze mij ook wat te maken voor diegene. Laatst was een cliënt overleden, dan krijg ik ook de gelegenheid om de laatste eer te bewijzen en een zonnebloem op de kist te leggen. Samen deel je echt lief en leed.”
‘De Werkplek Van…’ is een vaste rubriek in het schoonmaakvakblad Service Management. Vraag hier een gratis proefnummer aan. Heb jij een bijzondere werkplek waarmee je in deze rubriek wilt komen? Mail dan naar ronaldbruins@vakmedianet.nl!