De Baas: Berdego

De Baas: Berdego

Ook in de schoonmaakbranche kunnen ontwikkelingen rond professionalisering en bedrijfsgroei snel gaan. Bij schoonmaakbedrijf Berdego is binnen nu en een jaar alles anders. Door verhuizing naar een eigen bedrijfspand, een nieuwe bedrijfsnaam en logo, en een omzetverdubbeling door een - hoogstwaarschijnlijke - overname. De herstart van een mkb'er.

Terug naar de basis

Berdego vof opereert vanuit een bedrijfshal, vooral een opslagruimte zonder kantoor, in de Nikkelstraat in Naarden. Het personeelsbestand is met vijf medewerkers, inclusief Berger en De Gooijer, nog hoogst overzichtelijk. Tien jaar geleden telde de onderneming tien of meer medewerkers, maar een sanering van dat bestand - en dat van opdrachtgevers - leidde een paar jaar geleden tot een afslanking en een nieuwe aanpak. “Van wat lastig was, hebben we afscheid genomen. We wilden terug naar de basis.”

Het dienstenpakket bestaat nu vooral uit klassiek schoonmaakwerk, glasbewassing en hogedrukreiniging. Volgens Berger heeft het bedrijf ongeveer 250 opdrachtgevers, waaronder de nodige particulieren, terwijl de kern wordt gevormd door ruim 50 zakelijke opdrachtgevers in de driehoek Utrecht, Amersfoort en Amsterdam. Het zwaartepunt ligt in de regio Bussum, Laren en Blaricum. Het zakelijk klantenbestand bestaat uit drie segmenten: kantoren, VvE’s c.q. woningcorporaties en de kleine zorg, zoals dokters- en fysiopraktijken en apotheken.

Ondanks corona was 2020 zelfs ons beste jaar ooit

Niet zo gauw nee zeggen

Met een handvol medewerkers zal het lastig zijn om grotere schoonmaakopdrachten voor bijvoorbeeld gemeenten en het onderwijs in te vullen. Desondanks noemt hij geen maximale orderomvang als het om aanvragen gaat. “Dat leeft niet zo bij me omdat ik eerder in oplossingen denk dan in problemen. Ik zeg al helemaal niet zo gauw nee als het om werken gaat.”

Omzet stijgt stabiel

Over de omzet wil Berger alleen kwijt dat die “een paar ton is” en “stabiel stijgend”. Het was in 2016 dat ze terugkeerden naar de basis en met z’n tweeën opnieuw begonnen. In die bijna vijf jaar is de omzet jaarlijks 10 tot 15 procent gestegen, met uitschieters tot 20 procent.

“Ondanks corona was 2020 zelfs het beste jaar ooit. We leverden wel in doordat kantoren sloten of terugschakelden, maar compenseerden dat met nieuwe objecten en meer werk voor woningbouwverenigingen.” Hij beaamt dat het werk door het coronavirus wel enigszins verandert. “Er wordt wel minder op kantoor gewerkt, maar de frequentie van sanitaire schoonmaak stijgt per saldo. Bovendien is er bij gedeeld werken en het gezamenlijk benutten van ruimten en bureaus meer aandacht en vraag naar schone en hygiënische werkplekken. Dat levert voor onze bedrijfstak nieuwe kansen op.”

Groei gaat vanzelf

Ondanks zijn gerichte opleiding marketing & communicatie heeft Berger tot dusver nooit actie ondernomen om werk binnen te halen, want die nieuwe objecten kwamen er in het corona-jaar niet door actieve verkoop dan wel acquisitie. “Op dat gebied hebben we tot dusver nooit iets gedaan. De groei is er ook nu nog steeds en gaat als het ware vanzelf."

"We proberen ons te onderscheiden door de kwaliteit bovengemiddeld te houden en het resultaat te verbeteren door nieuwe technieken en materialen toe te passen. En niet in de laatste plaats door onze medewerkers prettiger en minder belastend te laten werken. Daarom zijn Frank en ik vaak op de locaties te vinden. Wat ook meespeelt zijn onze korte lijnen. We kennen geen tussenlaag als een rayonmanager en hebben vaste medewerkers op de projecten, wat snel schakelen betekent. Maar ondanks die aspecten en de daaruit voortvloeiende spontane groei, willen we de omzet nog dit jaar via acquisitie en hulp van een coach gaan stimuleren.”

Een jaar van vernieuwing
Iets van Berger’s studieachtergrond komt naar boven als hij spreekt over rebranding van het merk Berdego. Dat als element in een totaal andere presentatie wat betreft bedrijfsnaam, locatie, logo, groei en vestigingsplaats. Want -onvoorziene omstandigheden daargelaten- is alles over een jaar heel anders. Dat wordt een mijlpaal en niet alleen omdat het bedrijf dan dertig jaar bestaat.

Om te beginnen is er inmiddels begonnen met de bouw van een eigen bedrijfspand met een vloeroppervlak van 100 vierkante meter, bestaande uit een bedrijfshal met daarboven kantoorruimte. De huidige gehuurde opslag en het kantoor aan huis in Naarden worden begin volgend jaar ingeruild voor het eigen bedrijfspand in Blaricum, het centrum van het werkgebied.

Berger & De Gooijer Schoonmakers

Nog dit jaar verandert ook de bedrijfsnaam, terwijl de rechtsvorm vof wordt gewijzigd in een bv. De naam transformeerde van Schoonmaakbedrijf de Gooijer (1992) tot Berdego in 2010 en wordt nu ingeleverd voor Berger & De Gooijer Schoonmakers bv, met de nadrukkelijke toevoeging Sinds 1992.

Om dat laatste te onderstrepen, zal bij de bedrijfsnaam een aangepast familiewapen van de familie Berger worden afgebeeld. Niet uit ijdelheid. Berger: “Met die verwijzing naar vroeger willen we onze trots met betrekking tot het ambacht schoonmaken benadrukken. Een klassiek tintje om te onderstrepen dat we het al bijna dertig jaar met hart en ziel doen.”

Met die verwijzing naar vroeger willen we onze trots met betrekking tot het ambacht schoonmaken benadrukken.

Collega-schoonmaakbedrijf overnemen

Bovendien is Berger in gesprek met de leiding van een qua omvang even groot schoonmaakbedrijf uit de regio om hun klantenkring in Berdego te integreren. De eigenaar van die onderneming streeft naar bedrijfsbeëindiging en zocht daarom contact met wat binnenkort Berger & De Gooijer Schoonmakers is. Mogelijk leidt dat in het jaar van de verhuizing tot een verdubbeling van de omzet.

Een nieuwe bedrijfsnaam, een nieuw pand, een nieuw logo, de mogelijke overname van het collega-bedrijf en elke werkdag al voor vijf uur in de ochtend op weg om ergens in een sleutelpand aan de slag te gaan. Er zijn mkb-schoonmaakondernemers die een rustiger jaar beleven op weg naar het dertigjarig bestaan.

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om vertrouwen te winnen"

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om...

Bij veel schoonmaakbedrijven staat de financiële gezondheid van de medewerkers op de agenda. Zeker sinds de prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar, komen steeds mer mensen in de knel. En dat zorgt voor veel stress en verdriet, terwijl de branche juist inzet op welzijn en (werk)geluk. Ook Asito helpt medewerkers die daar behoefte aan hebben daarom met hun financiën met een budgetcoach.

CSU MeewerkWeek levert waardevolle inzichten op

CSU MeewerkWeek levert waardevolle inzichten op

Tijdens de jaarlijkse CSU MeewerkWeek werken alle kantoorcollega's mee met schoonmaakcollega's op de werkvloer. Ook dit jaar gaven de schoonmaakmedewerkers van CSU weer een inkijkje in hun werk(dag). Er vonden mooie en leuke gesprekken plaats die zorgden voor veel ideeën om het werk te verbeteren.

Diane van Dijk wint Leader of the Year Award bij European Cleaning & Hygiëne Awards

Diane van Dijk wint Leader of the Year Award bij European Cleaning &...

Tijdens de finale van de European Cleaning & Hygiëne Awards in Lissabon heeft Diane van Dijk, algemeen directeur van CSU, de Leader of the Year Award gewonnen. Ze ontving de prijs voor het tonen van leiderschap met een grote positieve impact op de zichtbaarheid en erkenning voor de schoonmaakmedewerkers en schoonmaakbeleving.

Nieuwe campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Nieuwe campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Dertig procent van de mkb-werknemers in de handel leert veel van hun taken en collega's. Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Tegelijkertijd zoekt een deel van de mkb-werkgevers nog naar manieren om leren te bevorderen. Om hen te ondersteunen en leren op de werkvloer te stimuleren, start het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met de campagne 'Leren op de werkvloer levert aardig wat op'.