De onderneming wordt geleid vanuit een groot, wit bedrijfspand met op de gevel: Crombeen Group of Companies. Niets wijst op schoonmaakdiensten. Integendeel. In een showroom naast de ingang staat een racewagen, een verwijzing naar Oldtimer Care & Sales BV. Die dochteronderneming is ontstaan uit de hobby van oprichter Alfons Crombeen. De schoonmaaktak heet in ons land José Crombeen BV, naar de echtgenote van de oprichter.
Vliegtuigen schoonmaken
Alfons Crombeen (78), een ex-mijnwerker, begon in de jaren zestig een technisch onderhoudsbedrijf actief in Duitsland. Onder meer voor Lufthansa in Düsseldorf, die van de eigen schoonmaakdienst voor vliegtuigen af wilde en in 1974 vroeg of Crombeen dat met zijn bedrijf wilde doen. Dat betekende de start van de specialistische Crombeen Commercial Services. Een GmbH die nu al vijftig jaar actief is in vrijwel geheel Duitsland. Voor ons land is dat Crombeen Airfield Service BV.
Onder de holding vallen nu een tiental ondernemingen, waaronder het onlangs overgenomen schoonmaakbedrijf Service voor Bedrijven uit Venray.
Plat als een dubbeltje
Vijftien jaar geleden overwoog de oprichter door het ontbreken van een opvolger te stoppen. Toeval schoot te hulp toen zijn dochter een relatie kreeg met Paulus Koste, een afgestudeerde fysiotherapeut met een eigen praktijk die ‘ook nog een beetje economie’ had gestudeerd. In 2008 vroeg Crombeen aan Korste of het leiden van de onderneming iets voor hem was. Die draaide drie maanden op proef mee en besloot begin 2009 tot de definitieve overstap. Korste (36) is nu Chief Executive Officer, CEO dus, maar voelt zich wat ongemakkelijk als hij zo wordt omschreven. Hij noemt de organisatiestructuur namelijk “zo plat als een dubbeltje”.
De groep telt in totaal 800 medewerkers, waarvan 500 in Duitsland, 50 in België en 250 in ons land. Administratief en financieel gezien zijn de organisaties in Duitsland en Nederland gescheiden, beide landen worden geleid door een operationeel manager. De nieuwe dochter in Venray, waarvan de naam Service voor Bedrijven blijft bestaan, wordt geleid door een vestigingsmanager.
Geen EU-inschrijvingen
"In Nederland doen we contractwerk bij vijftig tot zestig bedrijven of defensieobjecten, allemaal tussen Valkenburg en Moerdijk", vertelt Korste. “In België tussen hier en Antwerpen. We zijn sterk in de sector personenvervoer, dus transport en luchtvaart. Dat laatste is voor ons een niche, vooral in Duitsland. Daarin groeien we ook het sterkst, want het gaat bij treinen en vliegtuigen om contracten met grote volumes. Industriële schoonmaak doen we ook, onder meer in de chemische industrie.”
Eindeloze vragenlijsten invullen en tekstschrijvers inhuren, daar beginnen we niet meer aan.
Crombeen werkt niet voor de overheid of grote zorginstellingen. Korste: “Wel voor wat gemeenten, maar niet via EU-inschrijvingen. Veel te veel werk voor wat het oplevert. Het moet voor ons leuk zijn en zin hebben. Eindeloze vragenlijsten invullen en tekstschrijvers inhuren, daar beginnen we niet meer aan. In Duitsland doen we dan wel mee, in Aken hebben we net weer vier grote opdrachten gekregen. Daar gaat het allemaal simpeler met slechts één prékwalificatie invullen die het hele jaar geldig is.”
Factor zes gegroeid
Hoewel Crombeen in drie landen actief was, ging het bij het aantreden van Korste nog om een bescheiden bedrijf met ongeveer 25 medewerkers in dienst. “Door de crisis in 2008, de leeftijd van mijn schoonvader en het ontbreken van een opvolger, stond het een beetje stil. Achteraf een geluk, want we waren klein en overzichtelijk waardoor we snel konden schakelen. Ik was onophoudelijk bezig met lopende contracten verlengen of aanpassen en op zoek naar nieuw werk. Dat had effect, we begonnen vanaf 2010 jaarlijks met een percentage met dubbele cijfers te groeien.” Korste zegt dat sinds zijn aanstelling in 2009 de omzet met de factor zes tot zeven is gegroeid.
Schoonmaak de klos
Vanaf die nieuwe start is elk jaar groei gerealiseerd, ondanks de economische tegenwind in de periode 2008 tot 2015 en de recente ruwe ingrepen door het coronavirus. “Dat laatste had ingrijpende gevolgen voor de bedrijfsvoering door de onzekerheid die om zich heen greep. Maar ook feitelijk, want in de luchtvaartsector leverden we met name in Duitsland meteen 96 procent van onze omzet in. In de sectoren fitness en recreatie ook, maar beduidend minder dan bij het personenvervoer. Tijdens de eerste lockdown leverden we totaal 20 procent in en bij de tweede 30 procent. Het is nu eenmaal zo. Je weet dat schoonmaken onder in de keten zit en bij het inleveren door de opdrachtgever altijd de klos zal zijn.”
In de luchtvaartsector leverden we met name in Duitsland meteen 96 procent van onze omzet in.
Die onzekerheid rond covid leverde echter ook werk op. “Een pretpark in de regio sloot door corona de eigen schoonmaakafdeling. Maar toen er weer wat mocht, durfde men toch nog geen eigen dienst te starten. Ze vroegen ons vier schoonmakers te leveren, een week later al acht en inmiddels zijn ze klant en werken er 24 mensen van ons.”
Haken en ogen
Deze zomer nam Crombeen ook de aandelen over van Service voor Bedrijven, een sinds 2008 bestaand schoonmaakbedrijf in Venray, zeventig kilometer noordelijk van Born. Geen spectaculaire overname, het ging om net geen twintig medewerkers. Korste: “Dat kwam vooral voort uit geografische overwegingen. We willen in het noorden beter vertegenwoordigd zijn en van daaruit verder bouwen. We handhaven de oude naam en óok de operationele leiding.”
Die acquisitie is trouwens de voornaamste rol van oprichter Alfons Crombeen, ook aangeschoven bij het gesprek om mee te luisteren. De liefhebber van oldtimers voorziet zijn schoonzoon desgewenst van adviezen met betrekking tot de bedrijfsvoering en mogelijke overnames. Korste: “Ik zeg daarmee niet dat we actief op zoek zijn naar overnamekandidaten. Als het gaat om betrouwbare informatie zitten daar veel haken en ogen aan. De info is vaak gekleurd en/of onvoldoende."
Kruimels voor MKB
Dergelijke informatie zullen ze ook niet tijdens bijeenkomsten van brancheverenigingen kunnen verzamelen, want de Crombeen Groep is noch lid van SieV noch van Schoonmakend Nederland. Waarom niet? Korste: “Ik heb het wel eens overwogen. Maar ervaringen met belangenverenigingen hebben mij terughoudend doen worden om ons ergens bij aan te sluiten. Maar wie weet komt het er toch nog eens van.”
De grote bedrijven laten voor het MKB alleen de kruimels. Dat is onveranderd.
Oprichter Crombeen mengt zich voor het eerst in het gesprek. Hij ziet die ruimte namelijk niet en wekt ook zeker niet de indruk zich meteen bij de opvolger van OSB te willen aansluiten: “Toen ze het me dertig jaar geleden al vroegen om lid te worden, bedankte ik meteen voor de eer. Dit met de toevoeging dat de grote bedrijven voor het MKB alleen de kruimels lieten. Dat is onveranderd.”
De toekomst: verbreding
Hoe ziet CEO Korste de ontwikkeling van de groep voor zich? "Binnen enkele jaren de huidige omzet anderhalf keer doen groeien. Financieel doordat we nu een strategische partner van Deutsche Bahn zijn. Opdrachten van hen zijn goed voor vijftig tot zeventig uitvoerenden. Dan zet je grote stappen. En wat de dienstverlening aangaat door verbreding. Denk daarbij aan IT-dienstverlening onder de merknaam Crombeen Group. Service en nazorg blijven in die sector sterk achter, terwijl wij leven en opgroeien met service. En met uitbouw van Oldtimer Care, dus onderhoud en hulp voor mensen die daar geld voor over hebben.”