Michael van Nol staat aan het roer van Oké Groep: Schoonmaak en verbreding onder één dak  

Michael van Nol staat aan het roer van Oké Groep: Schoonmaak en verbreding onder één dak  

In de jaren negentig was er bij grotere schoonmaakbedrijven sprake van een breed aanbod. Terwijl ze tegen de klant betoogden dat die zich vooral moest concentreren op zijn core business, boden zij juist naast schoonmaak ook klein technisch onderhoud en asbest-, brand- en roetreiniging aan. Velen van hen keerden terug naar alleen klassiek schoonmaken. Maar niet allemaal.

Doelgericht handelen en ambitie, dat is zeker van toepassing op Michael van Nol (35), algemeen directeur van Oké Groep. “Na mijn afgemaakte studie commerciële economie was ik nog geen twintig jaar oud. Ik wilde zakelijk aan de slag en had het vaste voornemen om op mijn dertigste algemeen directeur te zijn. Vijf jaar geleden was het zover en bedacht ik: het is me gelukt!” Het traject van schoonmaker tot algemeen directeur van Oké Groep - met inmiddels vier werkmaatschappijen - legde hij af in wat hij nu een familiair bedrijf noemt, dat voor de medewerkers als een ‘tweede thuis’ moet voelen.  

Verbreding van dienstverlening

De basis van het bedrijf werd gelegd in 1986 toen Marco Groot in Amsterdam met Oké Glazenwasserij annex schoonmaakbedrijf begon. De onderneming verhuisde in 1995 naar Almere en voegde een autopoetsbedrijf aan de zaak toe, leverde hand- en spandiensten en deed ook nog sloopwerk. In 2004 verhuisde Oké naar Diemen en nam Plataco over, dat voor VVE’s en corporaties trappenhuizen schoonmaakte. 

Groter pand

Vanaf 2005 trad ex-student en stiefzoon Michael toe tot Oké, met het vaste voornemen ooit de hoogste baas te worden. De eerste vijf jaar werkte hij mee als meewerkend voorman en ging vervolgens aan de slag op kantoor, bij de receptie en de financiële administratie. In 2016 was het bedrijfspand in Diemen te klein geworden en verhuisde de onderneming naar een veel groter pand, elders in Diemen. Binnen een jaar volgde daar de echte verbreding van de dienstverlening met Oké Vastgoedservice voor 24/7 calamiteitendienst, schilder- timmer- en onderhoudswerk en Oké Milieutechniek, vooral gespecialiseerd in asbestsanering. Begin vorig jaar verhuisde de groep van Diemen naar een pand van 1500 vierkante meter in Weesp; een vernieuwd en modern gebouw op het bedrijventerrein. 

Traject van verbreding en groei 

In 2018 trad oprichter Marco Groot terug en werd Michael van Nol algemeen directeur. “We hadden toen een vaste groep van 50 medewerkers en dat is nogal een verantwoording. Ik was er toen pas klaar voor, na de nodige ervaring te hebben opgedaan en aanvullende opleidingen en cursussen als ‘Inspirerend leiderschap’ te hebben gevolgd.”  

Wandschildering

Op een lange muur in de vergaderruimte is de groei van de Oké Groep in 35 jaar tijd hoogst opmerkelijk gevisualiseerd. In de vorm van een wandschildering is de groei zichtbaar gemaakt als een kronkelige weg met 21 hoogtepunten, die de vier verhuizingen sinds 1986 markeren plus de overnames voor de verbreding van diensten. Een duidelijk en imponerend traject dat veel uitleg aan potentiële klanten en bezoekers bespaart. 

Op een lange muur in de vergaderruimte is de groei van de Oké Groep in 35 jaar hoogst opmerkelijk gevisualiseerd.
Op een lange muur in de vergaderruimte is de groei van de Oké Groep in 35 jaar hoogst opmerkelijk gevisualiseerd.

Werkmaatschappijen

Drie werkmaatschappijen dragen de naam Oké: het schoonmaakbedrijf, Milieutechniek en Vastgoed Service. Het sinds 2022 ook tot de groep behorende installatiebedrijf, Venema uit Peize (Drenthe), behoudt zijn oorspronkelijke naam. De vier werkmaatschappijen bieden werk aan bijna 100 medewerkers, waarvan 80 procent in fulltime dienst is. Het werkgebied van de groep bestaat voornamelijk uit groot Amsterdam, goed voor 70 procent van de omzet, hoewel Oké Groep ook in Rotterdam actief is. De groep verwacht dit jaar een omzet van 25 miljoen euro te realiseren. 

Schoonmaak als basis 

Wat ooit begon als een glazenwasserij c.q. schoonmaakbedrijf telt nu vier werkmaatschappijen, waarvan twee onderhoudgerelateerd zijn (bouw- en bouwinstallatie en asbestsanering). Raakt de schoonmaak niet op de achtergrond? Van Nol: “Absoluut niet. Daar is het allemaal mee begonnen en dat is nog altijd de basis en het fundament van de groep. De verbreding is ook ontstaan door de vraag van klanten waar we kwamen voor de schoonmaak, die nog altijd meer dan een kwart bijdraagt aan de omzet. Het is wel zo dat Oké Vastgoedservice sinds 2021 met de enorme vraag uit de bouw wat sneller groeit dan de schoonmaak en nu rond 30 procent bijdraagt.”

Brede klantenkring

Die iets meer dan 25 procent omzet door schoonmaken is mede de verdienste van Gitte Wagelaar, bedrijfsleider van Oké Schoonmaak, en sinds 2012 werkzaam bij de groep. Daarvoor werkte ze jarenlang als leidinggevende bij Cantorclin Schoonmaak in Meppel. “We zijn met schoonmaken actief bij circa 270 klanten met naar schatting 450 locaties. Dat de groep meer doet dan schoonmaken alleen realiseren wij ons heel goed. Oké Schoonmaak beschouw ik eerlijk gezegd ook een beetje als mijn eigen bedrijfje. We hebben een groep van 40 vaste krachten, aangevuld met meer dan 60 medewerkers die we zo nodig via partners lokaal inzetten. We werken voor VVE’s en corporaties als Eigen Haard, voor gemeenten, in kantoren, winkels, horeca, zorginstellingen, musea en toeristische objecten, en voor opdrachtgevers als Tours & Tickets/Lovers met rondvaartboten, The Harbour Club, Europcar enzovoort.” Is er sprake van actieve verkoop van schoonmaakdiensten? Wagelaar: “Tot dusver niet. We groeien jaarlijks ongeveer 20 procent door tevreden klanten die het doorvertellen. We worden aanbevolen en groeien door extra opdrachten en specialistische reiniging bij vaste klanten.”

Je moet je blijven onderscheiden in de markt.”

De klant lezen

Wat vergt rond schoonmaak de meeste aandacht? “Niet het gebrek aan personeel. Dat lukt wel, want we hebben een groot netwerk. Maar het behouden van de klanten, die kieskeuriger en wispelturiger zijn dan voorheen. Je moet je blijven onderscheiden in de markt. Zeg maar de klant en zijn wensen lezen”, zegt Wagelaar. Van Nol vult aan: “Wat we, denk ik, beter dan gemiddeld doen is in elke sector van ons bedrijf de klant centraal stellen, aandacht geven, goed luisteren en programma’s op maat aanbieden. Dat geldt zeker voor de schoonmaakdiensten. De locatie Diemen was drie tot vier jaar na 2016 alweer te klein geworden en de groei van schoonmaak konden we daardoor onvoldoende uitbouwen. Met de verhuizing naar Weesp in 2022 en de recentelijk aangenomen operationeel manager ter ondersteuning van Gitte zijn we klaar voor de toekomst.”

Toekomstplannen

Wat zijn de plannen voor verdere expansie in de toekomst? Algemeen directeur Van Nol: “Bij diensten denk ik over het aanbieden van planmatig gevelonderhoud. Dus niet eenmalig, maar periodiek inclusief schilderwerk. Geografisch denken we aan werken in de regio Gooi en Utrecht, dat is vanuit hier goed bereikbaar. En ik overweeg een steunpunt in Rotterdam, waar we met een woningcorporatie al een groot contract hebben afgesloten. Met nog één tot twee van die overeenkomsten erbij en we openen er een vestiging. Misschien is dat wel een eerste stapje naar opereren in de hele Randstad.”