Leidinggeven: menselijk contact staat centraal

Leidinggeven: menselijk contact staat centraal

**Hoe word je een goede leidinggevende? Door persoonlijk leiderschap te tonen, vindt de meerderheid van de 500 ondervraagde managers in de ManagementScore van ISBW. Persoonlijk leiderschap houdt in dat je bewust bent van je keuzes en manieren van handelen en daarmee anderen inspireert en motiveert.**

Voor 67 procent van de leidinggevenden vormt persoonlijk leiderschap de basis voor het zijn van een goede leidinggevende. Persoonlijk leiderschap houdt in dat je bewust bent van je keuzes en manieren van handelen en daarmee anderen inspireert en motiveert.

In hun eigen rol focussen leidinggevenden zich vooral op het creëren van een fijne sfeer (36 procent). Toch is het behalen van resultaat ook niet onbelangrijk: dertig procent geeft aan hier vooral op te focussen.

Coachende rol is erg belangrijk

Rob Rijbroek, directeur ISBW: “Als leidinggevende vervul je verschillende rollen: ondernemer, leider, organisator en coach. De coachende rol is – zeker nu leidinggeven op afstand blijvend lijkt – erg belangrijk. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je belangstelling toont, naar medewerkers luistert, hen vertrouwt, zegt hoe dingen anders kunnen en complimenten geeft. Als leidinggevende mag je het belang van deze rol, waarbij menselijk contact centraal staat, niet onderschatten."

"Natuurlijk leer je dit op de werkvloer, maar dit zijn ook juist aspecten van het vak die je tijdens cursussen en opleidingen verder kunt verbeteren. Denk aan zaken als communicatieve vaardigheden, overtuigen en inspirerend leiderschap. Het zegt veel over managend Nederland dat het grootste deel van hen het belang van deze aspecten inziet en openstaat voor ontwikkeling.”

Als leidinggevende mag je het belang van de coachende rol niet onderschatten

Ruim een derde (37 procent) van de leidinggevenden is van mening dat leidinggeven meer gericht is op soft skills dan op inhoud.

Werkervaring belangrijker dan diploma

Als het aankomt op een leidinggevende functie vindt twee op de drie (67 procent) managers werkervaring belangrijker dan een diploma. Vrouwen (71 procent) vinden dit vaker dan mannen (63 procent).

Dit lijkt haaks te staan op het aantal managers dat trainingen of opleidingen volgt. Bijna negen op de tien (87 procent) geeft aan de afgelopen tien jaar één of meerdere opleidingen of trainingen te hebben gevolgd.

Bron: ISBW via ManagementImpact

Leidinggevende die het verschil maakt

Ken jij of heb jij een leidinggevende in de schoonmaakbranche die echt het verschil maakt? Die het hele team inspireert en motiveert om altijd het beste uit zichzelf te halen? Iemand die altijd voor iedereen klaar staat?

Geef hem of haar dan nu op voor de titel Leidinggevende van het Jaar 2021!




John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om vertrouwen te winnen"

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om...

Bij veel schoonmaakbedrijven staat de financiële gezondheid van de medewerkers op de agenda. Zeker sinds de prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar, komen steeds mer mensen in de knel. En dat zorgt voor veel stress en verdriet, terwijl de branche juist inzet op welzijn en (werk)geluk. Ook Asito helpt medewerkers die daar behoefte aan hebben daarom met hun financiën met een budgetcoach.

CSU MeewerkWeek levert waardevolle inzichten op

CSU MeewerkWeek levert waardevolle inzichten op

Tijdens de jaarlijkse CSU MeewerkWeek werken alle kantoorcollega's mee met schoonmaakcollega's op de werkvloer. Ook dit jaar gaven de schoonmaakmedewerkers van CSU weer een inkijkje in hun werk(dag). Er vonden mooie en leuke gesprekken plaats die zorgden voor veel ideeën om het werk te verbeteren.

Diane van Dijk wint Leader of the Year Award bij European Cleaning & Hygiëne Awards

Diane van Dijk wint Leader of the Year Award bij European Cleaning &...

Tijdens de finale van de European Cleaning & Hygiëne Awards in Lissabon heeft Diane van Dijk, algemeen directeur van CSU, de Leader of the Year Award gewonnen. Ze ontving de prijs voor het tonen van leiderschap met een grote positieve impact op de zichtbaarheid en erkenning voor de schoonmaakmedewerkers en schoonmaakbeleving.

Nieuwe campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Nieuwe campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Dertig procent van de mkb-werknemers in de handel leert veel van hun taken en collega's. Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Tegelijkertijd zoekt een deel van de mkb-werkgevers nog naar manieren om leren te bevorderen. Om hen te ondersteunen en leren op de werkvloer te stimuleren, start het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met de campagne 'Leren op de werkvloer levert aardig wat op'.