5 tips voor het welzijn van je werknemers

5 tips voor het welzijn van je werknemers

In 2021 is het welzijn van werknemers in heel werkend Nederland flink gedaald. Dat laten de cijfers uit de tweede sectorale welzijnsmonitor van ABN Amro zien. Het gedaalde welzijn wordt veroorzaakt door een hogere werkdruk, een verhoogde kans op burn-outklachten en de weer toenemende loonkloof tussen de werkvloer en de top.

Dat er veel ontevredenheid heerst in veel branches, dat is de afgelopen maanden goed duidelijk geworden. Zo legden buschauffeurs en medewerkers van Schiphol, waaronder schoonmaakmedewerker, al meermalen het werk neer. Vakbond FNV krijgt daarbovenop ook meer klachten binnen over seksueel overschrijdend gedrag en intimidatie in de horeca en de zorg. De werkdruk is dan ook heel hoog en er heerst overal krapte op de arbeidsmarkt.

Vicieuze cirkel

In het eerste coronajaar steeg het werknemerswelzijn nog, maar in 2021 daalde deze met 2 procent. Daarbij komen bedrijven vaak terecht in een vicieuze cirkel. Werknemers die een hoge werkdruk ervaren melden zich vaker ziek, waardoor het werk moet worden opgevangen door collega’s die ook aan hun taks zitten. Ook de duur van het verzuim is toegenomen: gemiddeld van 7,5 dag naar een ruime 8 dagen. In 2021 ervaarde meer dan 15 procent van de werknemers vaker dan maandelijks complete uitputting. Dit leidt gemakkelijk tot psychische klachten, wat weer kan leiden tot verzuim. Zo leidt een verminderd welzijn uiteindelijk tot slechtere prestaties voor het bedrijf.

Zorgen onder werkgevers

Veel werkgevers onderkennen het probleem. Zo laat onderzoek van Interpolis zien dat 44 procent van de werkgevers zich zorgen maakt over het hoge verzuim. Maar ook leegloop is een reële zorg. Ontevredenheid over secundaire arbeidsvoorwaarden en intimidatie zijn voor veel werknemers redenen om te vertrekken.

Tips om welzijn te verhogen

Wat kun je als werkgever doen om het welzijn van je werknemers te verbeteren? Ook daar geeft het rapport antwoord op.

  1. Stel harde welzijnsdoelen op
    Uit de cijfers komt duidelijk naar voren dat economische groei en medewerkerswelzijn snel haaks op elkaar kunnen komen te staan. Zet dus niet alleen in op groei van je bedrijf. Op de korte termijn werkt dat wel, maar op de lange termijn niet. Als je alleen kijkt naar economische groei, raak je het welzijn van je medewerkers uit het oog. En ontevreden medewerkers, raak je eerder kwijt. Stel dus net zulke harde doelen op voor het welzijn van je werknemers als voor de financiële indicatoren.
  2. Kijk ook naar secundaire arbeidsvoorwaarden
    Mensen werken om geld te verdienen. Maar alleen een goed loon zorgt niet direct voor blij personeel. Ook secundaire arbeidsvoorwaarden als vrijheid om je eigen werk in te richten, vakantiedagen, kinderopvang vanuit de werkgever en een gezonde lunch zijn belangrijk om mensen aan je te binden. Zo geeft Vebego schoonmakers de ruimte om over te gaan op dagschoonmaak. Dit soort vrijheden zorgen vaak voor een beter werk-privébalans en tot meer tevreden personeel.
  3. Draag bij aan de maatschappij
    De meeste mensen willen graag het gevoel hebben dat hun werk een positieve bijdrage levert aan de samenleving, zeker de jonge generatie werknemers. Bijvoorbeeld doordat het bedrijf een product of dienst levert die bijdraagt of in de bedrijfsvoering rekening houdt met maatschappelijke vraagstukken. Door hier duidelijke doelen in te stellen én te communiceren, wordt je als werkgever aantrekkelijker. Natuurlijk moet het handelen wel aansluiten bij de doelen.
  4. Luister naar je werknemers
    De coronapandemie heeft veel pijnpunten op de werkvloer blootgelegd. Denk aan pesten, (seksuele) wangedrag en intimidatie, maar ook aan bedrijfsongevallen. Dat kwam simpelweg minder voor, omdat veel mensen vanuit huis werkten. Het is belangrijk om deze tendens ook na de pandemie vast te houden. Dat doe je door goed te luisteren naar je werknemers over wat er op de werkvloer speelt, hen serieus te nemen en er ook daadwerkelijk iets aan te doen.
  5. Stimuleer ontwikkeling
    De welzijnsmonitor laat zien dat 73 procent van de werknemers in Nederland vindt dat hun werkgever hun persoonlijke en professionele ontwikkeling te weinig stimuleert. Deze tendens is zichtbaar in verschillende sectoren, zowel onder ‘hoogopgeleiden’ als ‘laagopgeleiden’. Het rapport laat echter zien dat hoogopgeleiden veel vaker deelnemen aan opleidingen via de werkgever dan laagopgeleiden. Om alle werknemers gelijke kansen te bieden, moet je als werkgever ál je medewerkers actief stimuleren om te werken aan hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Dit is een manier om je werkgevers aan je te binden en het welzijn te verhogen.

Bron: ABN Amro

Object- en teamleiders in de schoonmaak kunnen workshop gespreksvaardigheid volgen

Object- en teamleiders in de schoonmaak kunnen workshop...

Als leidinggevende in de schoonmaakbranche is het enorm belangrijk om een jaargesprek te voeren met je medewerkers. Maar hoe pak je dat aan? En wat moet je eigenlijk vragen? Het voeren van een goed jaargesprek kan best lastig zijn. Daarom organiseert de RAS workshops die object- en teamleiders in de schoonmaak gratis kunnen volgen.

Henk Toering (Wecovi): "Samen de schoonmaakbranche versterken"

Henk Toering (Wecovi): "Samen de schoonmaakbranche versterken"

Henk Toering, algemeen directeur van Wecovi, zet samen met zijn team in op het versterken van de schoonmaakbranche. Sinds januari 2024 leidt Toering het bedrijf, waarvoor meer dan 25 jaar ervaring in strategisch beleid en innovatie meebrengt. Dat doet hij met een verbindende aanpak, een focus op het creëren van impact en het benutten van marktkansen.

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij vraagstukken"

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij...

Als grote facilitaire dienstverlener krijgt CSU geregeld klantvragen over maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de noodzaak tot verduurzaming, robotisering, datagedreven dienstverlening of inzet van (schaarse) medewerkers. Om beter en sneller te kunnen inspelen op dit soort strategische issues, heeft de organisatie besloten een nieuwe afdeling op te zetten: CSU Facilitair Advies. Smart Workplace vroeg Carola Put, manager CSU Facilitair Advies, naar de aanleiding en de plannen.

Blog Bert van Boggelen: Jullie werknemers, onze schoonmakers

Blog Bert van Boggelen: Jullie werknemers, onze schoonmakers

Als voorzitter van de Code Schoonmaak kom ik geregeld zaken tegen in samenwerkingen tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers waar ik van ga fronsen. Onze overtuiging als code is dat we ingeleend personeel zoveel mogelijk dienen te behandelen als het eigen personeel. Zo zijn we groot fan van opdrachtgevers die schoonmakers ook een kerstpakket geven, uitnodigen voor het bedrijfsfeest, samen te lunchen en regelmatig gewoon een goed gesprek te voeren. Echter ontbreekt deze werkwijze nog wel eens in de praktijk.