Deze maatregelen namen facility managers tegen corona op kantoor

Deze maatregelen namen facility managers tegen corona op kantoor

Veel kantoren sloten volledig of gedeeltelijk toen het kabinet in maart opriep om zoveel mogelijk thuis te werken. Uit een peiling van Facto, het platform voor facility management en huisvesting, blijkt dat ongeveer 88% van de kantoren op 1 juli weer (gedeeltelijk) open waren. Volg Service Management op LinkedIn:

Facility professionals werd ook gevraagd welke maatregelen zijn getroffen om de kantoren weer veilig te openen? Het beeld is duidelijk. Het gaat vooral om:

  • het beschikbaar stellen van desinfectiegels en alcoholpompjes, in het pand (95%)
  • het markeren van looproutes met vloerstickers, afzetlint e.d. (86%)
  • aanpassing capaciteit vergaderzalen (84%)
  • duidelijke zichtbare gedragsregels bij de entree en elders in het pand (80%).

Daarnaast word het maximum aantal te reserveren werkplekken beperkt(79%) en is er tevens een beperking van het aantal maximaal aanwezige personen (79%). Ook geeft 63% van de respondenten aan dat er extra schoonmaak wordt ingezet en dat er schoonmaakkits op bureaus worden geplaatst.

Permanent minder kantoorruimte nodig

Uit de reacties van respondenten blijkt dat zij verwachten dat er in de toekomst permanent meer vanuit huis zal worden gewerkt. Ook zien respondenten het kantoor van de toekomst meer als ontmoetingsplek. In het verlengde daarop zullen er minder werkplekken op kantoor nodig zijn. Een derde van de respondenten verwacht op korte termijn zelfs 25% minder kantoorvloeroppervlak nodig te hebben.

Lees hier meer over het onderzoek >>

Lees ook:

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Afgelopen 19 december was het Wereldtoiletdag. Een mooi haakje voor Geberit om weer eens de staat van sanitaire voorzieningen aan te slingeren, met name op scholen. Die staat is op bijvoorbeeld Belgische scholen erbarmelijk volgens de producent voor sanitaire producten. En dat heeft impact, zowel op het vlak van schoolresultaten, als op het vlak van sociaal en fysiek welzijn.

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan besmettings- en infectiegevaar vergroten"

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan...

Het staat ons nog vers in het geheugen: de coronapandemie. Voor de schoonmaakbranche betekende het ineens meer zichtbaarheid en waardering en dat is niet verrassend. Want goede schoonmaak is essentieel voor een gezonde en veilige woon- en werkomgeving. Dat blijkt nu ook uit grootschalig internationaal onderzoek, uitgevoerd door Erasmus+, waarbij vanuit Nederland SVS Opleidingen is aangesloten. Onlangs kwamen geïnteresseerden bij elkaar om zich te laten bijpraten over veilig en effectief schoonmaken in pandemische situaties.

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Een schone werkomgeving draagt bij aan de tevredenheid van medewerkers. Een frisse en nette werkplek is aangenaam voor iedereen, maar het kan een uitdaging zijn om deze altijd vlekkeloos te houden, vooral met beperkte tijd of middelen. Tork, onderdeel van Essity, biedt duurzame en efficiënte oplossingen om het schoonmaakproces te vereenvoudigen.

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Het aantal ziekmeldingen is bij het begin van de herfst in september fors gestegen, met name door meer griepachtige klachten. Volgens arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare steeg het aantal ziekmeldingen vorige maand met 67 procent in vergelijking met augustus. Vooral de zorg en het onderwijs zijn uitschieters, aldus de arbodiensten.