Toekomst Schoonmaakbedrijven introduceert Schoonmaakheld Sammy op basisscholen

Toekomst Schoonmaakbedrijven introduceert Schoonmaakheld Sammy op basisscholen

Op maandag 9 mei wordt op de Angelaschool in Boxtel en basisschool De Bolster in Sint-Michielsgestel een nieuw concept geïntroduceerd: Schoonmaakheld Sammy. Deze 'held', bedacht door Toekomst Schoonmaakbedrijven, moet kinderen bewust maken van hun eigen rol bij het schoonhouden van hun klas en school. Met als doel een veiligere, hygiënische en prettigere leeromgeving.

Schoonmaakheld Sammy is een initiatief van Lisette Ras, projectleider bij Toekomst Schoonmaakbedrijven uit Schijndel. “Bij Toekomst verzorgen we de schoonmaak voor een breed scala aan onderwijsinstellingen”, vertelt Lisette. “Scholen worden intensief gebruikt en raken snel vervuild. De leerlingen zelf kunnen een bijdrage leveren aan het schoonhouden van hun school. Met Sammy willen we hen daarvan op een speelse manier bewust maken. Het idee van Sammy is in samenwerking met een stagiair grafische vormgeving, onze marketing-communicatieadviseur en een tweetal scholen uitgedacht en ontwikkeld. Vanaf 9 mei gaan de eerste pilots draaien, op de Angelaschool in Boxtel en basisschool De Bolster in Sint-Michielsgestel.”

Bewust van eigen rol

Vanaf 9 mei zal Sammy twee keer per jaar 30 dagen lang zichtbaar zijn in en rond de klas. “Dat gebeurt in de groepen 3 en 4”, vertelt Lisette. “In die leeftijd zijn kinderen volgens de experts het meest vatbaar voor onze boodschap. Na twee jaar gewerkt te hebben met Sammy, zouden kinderen zich voldoende bewust moeten zijn van hun eigen rol bij het schoonhouden van hun school.”

Sammy wordt letterlijk zichtbaar gemaakt met behulp van een grote kartonnen display, die in de klas komt te staan. Daarnaast zijn verschillende andere attributen ontwikkeld, zoals voorleesboekjes, sleutelhangers en maskers. “Het verhaal van Sammy zal op de eerste dag voorgelezen worden in de klas,” vertelt Lisette.

Goed gedrag belonen

“Het is een aansprekend verhaal, waarin onder andere verteld wordt wat kinderen kunnen doen om Sammy te helpen. Vervolgens hangen we in de klas een mooie poster op, waarop iedere dag door ‘Sammy’ wordt aangegeven of de klas alle activiteiten voor een goede hygiëne goed heeft uitgevoerd. Dat zijn er drie: schoon achterlaten van de wc, kruimels terugdoen in de broodtrommel en (fruit)afval in de afvalbak gooien. Als dat allemaal is gelukt, plakt ‘Sammy’, dat zijn natuurlijk onze schoonmaakmedewerkers, een ‘groen duimpje omhoog’ op de poster. Zo niet, dan wordt het een ‘rood duimpje omlaag’. Ook is er ruimte om in dat laatste geval aan te geven wat er beter kan. Wanneer er 20 ‘groene duimpjes omhoog’ zijn verzameld door de klas, ontvangt de klas een beloning. Dat is bijvoorbeeld een sleutelhanger, een kleurplaat of een masker van Sammy.”

Sociaal aspect

“Met de actie willen we niet alleen zorgen voor een hygiënische leeromgeving, maar snijden we ook een sociaal aspect aan bij kinderen: het doet ertoe hoe jij je omgeving achterlaat”, vervolgt Lisette. “Bovendien hopen we ook het gebruik van schoonmaakmiddelen op scholen te kunnen reduceren. Hoe minder een school vervuild is, hoe minder middelen we nodig hebben. Goed voor mens en milieu! Wij hopen dan ook dat zoveel mogelijk scholen mee gaan doen. Op die manier maken we samen een grote impact!”

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Afgelopen 19 december was het Wereldtoiletdag. Een mooi haakje voor Geberit om weer eens de staat van sanitaire voorzieningen aan te slingeren, met name op scholen. Die staat is op bijvoorbeeld Belgische scholen erbarmelijk volgens de producent voor sanitaire producten. En dat heeft impact, zowel op het vlak van schoolresultaten, als op het vlak van sociaal en fysiek welzijn.

Schoonmakend Nederland vernieuwt werkprogramma voor basisscholen

Schoonmakend Nederland vernieuwt werkprogramma voor basisscholen

Een schone basisschool is van groot belang voor de hygiëne van leerlingen en docenten. Jonge kinderen brengen hier veel tijd door. Naast prettig leren en werken, verbetert een schone omgeving de leerprestaties en zorgt ervoor dat ziekteverzuim lager uitvalt. Schoonmakend Nederland heeft recent het werkprogramma voor basisscholen vernieuwd.

In ieder klaslokaal moet verplicht een CO2-meter komen

In ieder klaslokaal moet verplicht een CO2-meter komen

Op scholen moet in alle klaslokalen verplicht een werkende CO2-meter hangen, waarmee gemeten kan worden of de ventilatie op orde is. Minister Dennis Wiersma van Primair en Voortgezet Onderwijs heeft dit aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer. Ook krijgen scholen extra hulp en ondersteuning om luchtreinigers in te zetten.

Binnenklimaat basisscholen vaak onvoldoende: "Ventileren kun je leren"

Op veel scholen in Nederland voldoet de ventilatie niet aan de gestelde normen. De CO2-concentratie in lokalen is te hoog, soms zelfs vier keer hoger dan de maximale norm. Brancheorganisatie Binnenklimaat Nederland heeft daarom samen met het platform Gezond Binnen de poster 'Ventileren kun je leren' ontwikkeld.