Nationaal toiletonderzoek 2023 is van start

Nationaal toiletonderzoek 2023 is van start

Jaarlijks organiseert Service Management het Nationaal Toiletonderzoek, waarbij met een anonieme steekproef 150 openbare toiletten in Nederland worden getest. Ook dit jaar voeren wij, samen met partner Facility Trade Group, dit onderzoek weer uit. Uit de resultaten van afgelopen jaren blijkt ruimte voor verbetering.

De steekproeven worden uitgevoerd door werknemers, ook wel het onderzoeksteam, van Facility Trade Group en gaan in de maand september op pad. De komende periode laten de ‘’onderzoekers’’ van de facilitaire groothandel hun verhaal horen in hun persoonlijke blogs op Service Managament. Na de steekproef worden de monsters onderzocht in een onafhankelijk laboratorium. De resultaten van het onderzoek 2023 zijn naar verwachting in december bekend. In Service Management nummer 6 maken we de resultaten bekend.

Nationaal Toiletonderzoek 2022

Uit het Toiletonderzoek 2022 blijkt dat slechts 40,4 procent van de toiletten bacteriologisch schoon is. Daarmee houdt de Nederlander toch nog wat te wensen over. De schoonste toiletten zijn te vinden in de horeca. Van de 150 geteste toiletten waren de damestoiletten met 41 procent schoon, tegenover de herentoiletten met 40 procent.

Bacteriologische vervuiling

Voor het onderzoek is de bacteriologische vervuiling van vier contactvlakken gemeten. De toiletzitting was met 29 procent het meest vervuild, gevolgd door de knop van de kraan en de spoelknop. De deurknop aan de binnenkant van de toiletdeur was met 9 procent slecht het minst vervuild.

Wil je meer weten over de ervaringen van de testers van het Nationaal Toiletonderzoek 2022? Of wil je meer weten over de uitslag van de steekproef? Je leest erover in het digimagazine Service Management 5 2022 >>



Lees nu Service Management 5 2022

'Werknemers ervaren schone omgeving als een van de meest essentiële aspecten in hun werk'

'Werknemers ervaren schone omgeving als een van de meest essentiële aspecten in hun werk'

Een schone werkomgeving lijkt een vanzelfsprekendheid, maar dat is het zeker niet. Ineke van den Bemt, regional segment marketingmanager bij Tork: "Uit onderzoek blijkt dat werknemers een schone omgeving ervaren als een van de meest essentiële aspecten in hun werk. Onze belangrijkste boodschap is dan ook: better hygiene for better business."

Onderzoek laat zien dat handen wassen voor handschoengebruik in de zorg onnodig is

Onderzoek laat zien dat handen wassen voor handschoengebruik in de zorg onnodig is

In de zorg is het gebruikelijk om de handen te wassen voordat je handschoenen aantrekt om de handhygiëne zo hoog mogelijk te hebben. Een nieuwe studie laat zien dat dit echter misschien helemaal niet nodig is. Het overslaan van het wassen van de handen zou weleens net zo veilig kunnen zijn.

Microbioloog Dirk Bockmühl: Zijn we tegenwoordig té schoon?

Microbioloog Dirk Bockmühl: Zijn we tegenwoordig té schoon?

Zijn wij met onze moderne westerse levensstijl er verantwoordelijk voor dat meer mensen allergieën en astma hebben? Dirk Bockmühl, microbioloog aan de hogeschool Rhein-Waal in Kleven, licht in gesprek met Service Management een tipje van de sluier op.

Gedeelde handreinigers bevorderen overconsumptie

Gedeelde handreinigers bevorderen overconsumptie

Consumenten gebruiken meer handontsmettingsmiddel dan nodig wanneer ze een dispenser delen met vreemden. Dit blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het Journal of Marketing Research. ''De meeste onderzoeken tonen aan dat mensen geloven dat het product minder effectief is, wat betekent dat het minder goed werkt, wanneer ze het delen met vreemden in plaats van met vrienden," zegt Thomas Kramer, professor marketing aan de University of California Riverside.