Chantal Snijders (Asito): "Datagedreven schoonmaken is geen doel maar een middel"

Chantal Snijders (Asito): "Datagedreven schoonmaken is geen doel maar een middel"

"Datagedreven schoonmaken is geen doel maar een middel", stelt Chantal Snijders, innovatiemanager bij Asito. In (link: https://www.asito.nl/nieuws/efficienter-werken-en-minder-werkdruk-dankzij-datagedreven-schoonmaak text: een artikel op de website van het schoonmaakbedrijf target: _blank) betoogt ze dat het doel van innovatie moet zijn dat het werk gemakkelijker, leuker of efficiënter wordt.

Organisaties willen vaak té snel aan de slag met datagedreven schoonmaak; de schoonmaak door middel van data afstemmen op het gebruik van het betreffende gebouw. Bijvoorbeeld met een sensor op iedere werkplek, het liefst in iedere ruimte, zodat ze altijd zicht hebben op wanneer een ruimte moet worden schoongemaakt. Datagedreven schoonmaken is geen doel maar een middel, stelt Snijders.

Planning en praktijk

Vaak wordt de planning van de schoonmaak evenredig verdeeld; een vast aantal dagen, een vast aantal uren en een vast aantal mensen. Terwijl het gebruik van een gebouw per dag kan verschillen. Je hebt niet meteen hele specifieke data nodig om efficiënter te werken, vindt Snijders. Als het doel is om de schoonmaakplanning beter aan te laten sluiten bij de bezetting, kun je beter op een globaal niveau beginnen en dan steeds specifieker worden in plaats van andersom. Dit kost minder moeite, maar zorgt wel voor een groot resultaat. Snijders adviseert: “Kijk eens globaal naar de planning: wat doet mijn bezetting door het jaar heen? Zijn er verschillen tussen maanden, weken en dagen? De personeelsplanning pas je aan op de trends die je ziet. Een medewerker extra op dinsdag omdat het op die dag drukker is bijvoorbeeld, en een medewerker minder op woensdag.”

Op het juiste moment op de juiste plek

Na het aanpassen van de dagplanning is datagedreven schoonmaak een logische vervolgstap. Denk aan het analyseren en optimaliseren van de data op het gebied van de bezetting per verdieping, zone, ruimte of zelfs werkplek. Asito is op dit moment bezig met een aantal pilots bij kantoorlocaties en luchthavens. “We leggen het gebouwgebruik van de klant en onze personeelsinzet naast elkaar. Samen met de objectleider bespreken we welke werkzaamheden we gaan uitvoeren op rustige of juist drukke momenten”, legt Snijders uit. “Als het heel druk is op een luchthaven, is er meer vervuiling. Door het gebruik van data weet je dat je op drukke momenten extra personeel in moet plannen. Ook kijken we samen met de klant of we het gebruik van gebouwen beter kunnen verdelen.”

Het hele artikel lees je bij Asito >>

Vlnr.: Ad Klösters en Job Klösters (Nocore), John de Jong ( i8) en Bram Visser (Visser’s Solution)

Nocore, i8 en Visser's Solutions gaan samen voor datagedreven...

Nocore, leverancier van softwareoplossingen voor schoonmaakbedrijven, kondigt de strategische samenwerking aan met i8, een expert in Business Intelligence, en Visser's Solution, een consultancyfirma voor proces- en systeemoptimalisatie. Onder de noemer Nocore Analytics gaan zij innovatieve en datagedreven producten en diensten leveren aan schoonmaakbedrijven.

Kijktip: webinar VSR over meten in de schoonmaakbranche

Kijktip: webinar VSR over meten in de schoonmaakbranche

Wat is het effect van schoonmaakmetingen op schoonmakers, eindgebruikers en opdrachtgevers? Tijdens het webinar 'De schoonmaakbranche breed uitgemeten' stond de impact van meetmethodes in de schoonmaakbranche centraal. Aan de hand van verschillende thema's en stellingen gingen de tafelgasten met elkaar en met deelnemers via de chat in discussie.

ICS werkt met datagedreven schoonmaakprogramma bij Heijmans

ICS werkt met datagedreven schoonmaakprogramma bij Heijmans

Afgelopen maand heeft ICS het datagedreven software systeem Optimize ingezet bij opdrachtgever Heijmans. Na het draaien van verschillende pilots is het programma klaar om geïmplementeerd te worden bij opdrachtgevers. Heijmans is een van de eerste klanten waar ICS Optimize inzet voor datagedreven schoonmaak.

Schoonmakend Nederland biedt leden meer inzicht met data

Schoonmakend Nederland biedt leden meer inzicht met data

Schoonmaakbranchevereniging Schoonmakend Nederland wil haar leden helpen met het inzetten van data om hun dienstverlening verder te optimaliseren. Daarom hebben ze Creates in de arm genomen. De digitale partner gaat de leden van Schoonmakend Nederland met behulp van Microsoft Fabric en hun standaard B2B (leden)portaal met Power BI embedded voorzien van een gepersonaliseerde marktmonitor.