Voor de volledigheid: Karim Saddik zit al 25 jaar in het vak, waarvan 24 jaar als leidinggevende. Pakweg 35 medewerkers heeft hij ter beschikking voor schoonmaakklussen op het Media Park, met in het klantenbestand 25 losse gebouwen voor Media Park, vier grote gebouwen van RTL, EMG (voorheen United), Omroep Max en Unbranded. Daarbij komen zo’n 15 medewerkers voor het werk van opdrachtgevers elders in de regio, waar ze kantoorruimtes en het sanitair spic en span houden.
Werken bij de tv
Media Park is zijn grootste én opvallendste opdrachtgever. “Ik heb vier kinderen. Mijn jongste kinderen denken dat ik bij televisieprogramma’s werk”, lacht Saddik. “Dat is niet zo. 'Maar wat doen je dan?’ vragen ze. Dan leg ik uit dat ik ervoor zorg dat de studio’s, kantoren, het restaurant, regieruimtes, kleedkamers, sanitair en andere ruimtes schoon zijn.” Of hij zelf ook zo onder de indruk is van zijn werkomgeving? “Omdat je er elke dag bent, is dat niet zo interessant meer. Tijdens een opname lopen wij backstage, staan stand-by om in te springen als dat nodig is. Je ziet af en toe een bekende Nederlander lopen, maar hij of zij is gefocust op zijn eigen ding, net als wij."
Ontzorgen van de klant
Het werk is veelzijdig en gaat altijd door. “Zeven dagen in de week. Ik werk er vijf hoor”, grinnikt Saddik. “Ik zorg er wel voor dat de roosters voor de overige dagen ingevuld zijn en dat alles loopt. De belangrijkste taak is dat je de klant ontzorgt. Ik regel dat er genoeg personeel is om het werk uit te voeren en ik begeleid, stimuleer en controleer de medewerkers. Hebben ze een opleiding nodig, dan regel ik dat. Het is belangrijk om te weten hoe je veilig en efficiënt kunt werken.”
Verkeerde verwachtingen
Saddik let erop dat de juiste middelen en materialen voor een opdracht aanwezig zijn en verricht administratieve taken, zoals urenadministratie en offertes maken. “Verder heb ik periodiek contact met de klant, wekelijks of maandelijks, om te horen of de klant tevreden is.” Is er sprake van ontevredenheid, dan komt dit vaak door verkeerde verwachtingen of miscommunicatie. “Dan denkt een opdrachtgever dat personeel stand-by blijft tot het einde van een productie. Maar personeel is voor een bepaalde tijd ingepland. Als een productie later begint en uitloopt, dan zijn ze er niet meer. Een medewerker doet wat er aan hem of haar gevraagd wordt. Maar indien nodig wordt er binnen een half uur personeel geregeld, ze wonen bijna allemaal in de buurt.”
Respect voor werk, werkgever en klant
Iemand met respect behandelen en waardering tonen, dat zijn kernwaarden voor Saddik. “Is er een grote klus, dan haal ik eten en drinken voor de medewerkers en dan eten we gezamenlijk. Is er een spoedklus, dan spring ik bij. Dat werkt ook stimulerend; iedereen weet dat het belangrijk is om de klus op tijd klaar te hebben. En ik zorg dat ze krijgen waar ze recht op hebben; ze komen geen uur tekort op hun salaris.” Hij staat ook niet ‘boven’ de schoonmakers. “Gelijkwaardigheid is belangrijk”, vindt Saddik. “Iedereen heeft zijn eigen functie en werk. Dat leg ik ook uit. Dit zijn de afspraken, daarvoor ben jij aangenomen. Dat wil ik ook terugzien in het werk. Gewoon goed je werk doen, op tijd komen en op tijd weggaan. Dat is voor mij respect. Iemand die de kantjes er vanaf loopt respecteert het werk, de werkgever en de klant niet.”
Veel ad-hoc werk
Schoonmaakwerk in kantoorpanden is goed in te plannen. Dat ligt anders bij de studio’s. Saddik:“Er is veel ad-hoc werk. Negen van de tien opdrachten zijn ‘spoedjes’. Een klant is soms zo druk, dat ze vergeten om de schoonmaak mee te nemen in het proces. Dan moet in korte tijd ineens 1400 m2 klaar zijn. Met spoed regel je mensen, materialen en middelen. Dat zijn de grootste uitdagingen. Hier gaat niks automatisch. Je moet erbovenop zitten en meedenken. Dat waarderen de klanten. Als alles aan het einde van de dag is gelukt, geeft dat een goed gevoel. Elke dag heeft een andere uitdaging, het is nooit saai."
Ik geef eerlijk aan wat wij kunnen doen, dat begrijpen klanten.
Soms kan iets toch echt niet. À la minute het bedrijventerrein van Media Park met een hogedrukreiniger schoonmaken bijvoorbeeld. Saddik: “Dat gaat niet, want daarvoor ben ik qua materiaal afhankelijk van derden. Ook voor glazenwassen moet een speciale wagen komen. Dat moet echt worden ingepland. Ik geef eerlijk aan wat wij kunnen doen, dat begrijpen klanten.”
Ballonnen en confetti
De studio’s faciliteren is een aparte tak van sport, zo vertelt de rayonmanager. “De ene studio heeft een opname, de andere draait een evenement of bruiloft. Programma’s beginnen vaak vroeg en voor die tijd moet alles spic en span zijn.” Tussendoor, maar ook na afloop is er genoeg te doen. Ballonnen verwijderen bijvoorbeeld, of confetti van een vloer afhalen die nat is van alcohol. “Een efficiënte manier om de vloer schoon te maken is een elektrische bladblazer gebruiken, of een zuigmachine. Daarnaast heb je veel mensen nodig om het werk voor een bepaalde tijd klaar te krijgen.”
Regieruimte reinigen is een vak apart
“Aan het einde van een productie van een aantal weken is de eindschoonmaak. Wij verwijderen dan ook de verf van de vloer, omdat iedere productie zijn eigen wensen heeft qua inrichting. Met een stripper wordt de verf zacht gemaakt en daarna schrappen wij het eraf, totdat de vloer kaal is. De verf gaat in een speciale afvoercontainer en wordt door een gespecialiseerd bedrijf verwerkt.”
Regieruimtes reinigen vergt een speciale aanpak. “Dat gebeurt door specialisten. Je hebt te maken met dure apparatuur waar je heel voorzichtig mee moet zijn. Daarvoor gebruik je aparte methodes en materialen.” En over speciaal gesproken: sinds 1 september is er een golfkar beschikbaar waarmee een medewerker over het buitenterrein van Media Park kan rijden. Zo heeft hij of zij alles spullen bij de hand om (zwerf)afval te verwijderen en asbakken en prullenbakken te legen. “Kraaien werken niet mee, die trekken eten en plastic uit de prullenbakken. Zo krijg je zwerfafval”, verzucht Saddik.
Als je iets al zo lang doet en de klanten en het bedrijf zijn tevreden, dan weet je dat het goed zit.
Kans pakken
Saddik rolde toevalligerwijs het vak in, nu 25 jaar geleden. Op zijn zestiende begon hij als schoonmaakmedewerker bij Media Park. Als bijbaantje. In de zomer van 1998 werkte hij als vakantiekracht als rayonleider.” Hij keek op tegen zijn leidinggevende: “Een man met een stropdas en een mooie auto. ‘Zo, hij heeft een mooie baan’, dacht ik dan. En stoer ook.” Na een inwerkperiode mocht Saddik zelf een eigen rayon leiden. Inschrijven voor een hbo-studie deed hij niet meer, hij had zijn plek gevonden. In de loop der tijd behaalde hij vervolgens binnen het bedrijf meerdere diploma’s. “Dit was op mijn pad gekomen en ik heb mijn kans gepakt. En ik ben er nog steeds. Als je iets al zo lang doet en de klanten en het bedrijf zijn tevreden, dan weet je dat het goed zit. Ik zie en run mijn rayon alsof het mijn eigen bedrijf is. Ik zorg dat het budget op orde is en als de klanten en het personeel tevreden zijn, dan ben ik dat ook. Als de gezondheid meezit, houd ik dit werk de komende 25 jaar zeker vol. Het is veel te leuk om op de werkvloer te zijn.”