Hoe help je je medewerkers met schuldenproblematiek?

Hoe help je je medewerkers met schuldenproblematiek?

Uit (link: https://www.schuldenlab.nl/nieuws/80-procent-werkgevers-heeft-te-maken-met-medewerkers-met-financiele-problemen text: onderzoek van Deloitte, SchuldenlabNL en VNO-NCW target: _blank) blijkt dat 80 procent van de werkgevers werknemers in dienst heeft met financiële problemen. Het gaat dus om een groot aantal mensen, waarvan een deel zelfs structureel in de problemen zit. Veel werkgevers willen hun werknemers hierin graag helpen en begeleiden, maar weten vaak niet wat er speelt. Een belangrijke reden hiervan is de privacywetgeving.

Uit het onderzoek blijkt dat veruit de meeste werkgevers bereid zijn hun werknemers te helpen. Meer dan de helft ziet dit zelfs als hun verantwoordelijkheid. Werkgevers erkennen de negatieve gevolgen die schuldenproblematiek heeft, zowel op het welzijn van hun werknemers als op de organisatie zelf. Zo leidt schuldenproblematiek tot een hoger verzuim en een lagere productiviteit en betrokkenheid.

Ook schulden in schoonmaak

Ook in de schoonmaakbranche hebben werkgevers regelmatig te maken met werknemers met financiële problemen. Verschillende bedrijven in de schoonmaaksector hebben dan ook al initiatieven om hulp te bieden aan mensen die hiermee te maken hebben. Uit eerder onderzoek blijkt dat Nederlanders met een migratieachtergrond gemiddeld kwetsbaarder zijn voor financiële problemen. In de schoonmaak werken veel mensen met een migratieachtergrond. Daarom is het belangrijk voor werkgevers in de schoonmaakbranche bewust te blijven van dit probleem.

Bespreekbaar maken

Privacyregelgeving is dus een belangrijke drempel voor werkgevers. Zij weten het vaak pas laat als werknemers financiële problemen hebben. Daarom hebben de onderzoekspartners een aantal adviezen opgesteld. De meeste van deze handvatten draaien om het bespreekbaar maken van het probleem, goed communiceren en best practices met elkaar te delen. Ook advies inwinnen bij externe experts staat op het lijstje.

Bron: SchuldenlabNL

ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders

ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgetreden tegen twee onlineaanbieders van schuldhulp. Volgens de toezichthouder maakten de websites Schuldhulpverlening-Nederland.nl en schuldsanering.help niet duidelijk genoeg dat zij een betaalde dienst aanboden, waardoor consumenten konden denken dat het een gratis dienst van de gemeente was.

Kabinet komt met pakket voor aanpak problematische schulden

Kabinet komt met pakket voor aanpak problematische schulden

Het kabinet presenteert een uitgebreid pakket aan maatregelen om het aantal van 700.000 huishoudens met problematische schulden terug te dringen. Ze investeren extra in vroegsignalering, zodat gemeenten snellere en betere hulp kunnen bieden aan mensen met geldzorgen. Ook komt er een integraal schuldenoverzicht en een gratis betalingsherinnering bij verkeersboetes. Met deze en andere maatregelen wil het kabinet voorkomen dat schulden razendsnel kunnen oplopen.

Voortgang aanpak geldzorgen, armoede en schulden

Voortgang aanpak geldzorgen, armoede en schulden

Carola Schouten, de minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, heeft onlangs de voortgangsrapportage 'Aanpak geldzorgen, armoede en schulden' naar de Tweede Kamer gestuurd. Zij beschrijft daarin de stand van zaken bij het bestrijden van armoede.

Betere schuldhulpverlening nodig voor mensen met schulden 

Betere schuldhulpverlening nodig voor mensen met schulden

Veel mensen met schulden maken geen gebruik van de schuldhulpverlening in hun gemeente. Ze weten de weg naar het juiste loket niet of laat te vinden, schamen zich voor hun problemen of zijn bang om de controle over hun financiële situatie te verliezen. Van de mensen die wel gebruik maken van hulp valt een deel tijdens het traject uit. Met als gevolg dat financiële problemen groter worden en oplossingen verder uit het zicht raken. Een proactieve houding van hulpverleners is belangrijk om het proces te bespoedigen. Want doorlooptijden tijdens de hulpverlening lopen vaak hoog op. Er is meer aandacht nodig voor begeleiding tijdens, en nazorg na een hulpverleningstraject.