Op een warme en zonnige woensdagmiddag was de Tinfabriek in Naarden het podium voor het jaarlijks terugkerende evenement van de Vereniging Schoonmaak en Research. Voorzitter Diane van Dijk trapte, na een goede kop koffie, de bijeenkomst af met een kort overzicht van actuele onderwerpen van de vereniging. Er lopen onderzoeken over microplastics bij bedrijfsmatig wassen van microvezeldoeken, bevochtigde microvezeldoeken bewaren en en kruisbesmetting door het vouwen van microvezeldoeken Ook is de vereniging met internationale partners bezig met een ‘global cleaning and hygiene library’, een webinar over desinfecteren met UV-C, een enquête naar scholingsbereidheid onder schoonmaakmedewerkers en een geactualiseerde auditlijst voor de VSR-KMS. En natuurlijk de marketingcampagne ‘Schoonmaak doe(t) je goed’, om de kwaliteiten van haar leden nog eens goed te benadrukken. Dat is nog niet alles, maar het moge duidelijk zijn dat VSR allesbehalve stilzit.
De zon
Wie dat ook niet doen zijn Patrick en Milan van der Meulen. De broers namen de vloer over om te praten over de zon. Met hun bedrijf enie.nl willen ze zonne-energie toegankelijk maken voor iedereen om zo een duurzamere wereld te bouwen. Over de hele wereld en zo snel mogelijk. Tijdens hun keynote ging het echter niet over hun bedrijf. In plaats daarvan namen de broers de aanwezigen mee in de bredere context van wat er gebeurt op het gebied van klimaatverandering. Dat deden ze aan de hand van drie vragen: Moeten we veranderen? Kunnen we veranderen? En gaan we veranderen? Een tipje van de sluier: het antwoord op alle drie de vragen is een volmondig ja.
Moeten we veranderen?
“Als je kritisch kijkt naar de samenleving die we hebben gecreëerd, dan zie je een uitstootsamenleving”, begon Milan. “Alles wat we doen, stoot uit. Die uitstoot gaat regelrecht de atmosfeer in. Die kun je vergelijken met de schil van een appel, heel dun en fragiel.” Hij legde uit hoe de opgewarmde lucht een kettingreactie in gang zet. “De warme lucht warmt de oceanen op en houdt zelf meer vocht vast. Dat wordt vervolgens in korte tijd gedumpt en dat resulteert in stortbuien en overstromingen. We zien het nu gebeuren in Pakistan, maar kregen er zelf afgelopen jaar ook al een voorproefje van. Tegelijkertijd droogt de aarde uit, waardoor bosbranden ontstaan en oogsten mislukken. Steeds meer mensen zullen vluchten van plekken waar het zo droog en heet is, dat mensen er eigenlijk niet meer kunnen wonen. Als we niets doen, geldt dit eind deze eeuw voor meer dan een miljard mensen. De wereld staat letterlijk in de brand, maar wij gaan gewoon door met onze levensstijl.”
Kunnen we veranderen?
Patrick pakte het stokje over: “Het is een beetje een doemverhaal, maar het is ook het einde van een tijdperk. Het is op qua natuur, maar ook financieel. We hebben al een gigantisch deel fossiele brandstoffen opgebruikt. Die verandering doet pijn, want verandering zit niet in ons DNA. Maar we kunnen het wel. En we hebben heel veel mogelijkheden om het te doen.” De broers betoogden dat we de energiemarkt moeten transformeren. Van centraal naar decentraal. We moeten zelfvoorzienend worden door onze eigen energie op te wekken. Het eigenaarschap over onze energiebronnen is van ons allemaal. Geen verbranding meer, maar koolstofvrij en daarmee schone energie. “En niet eindig. Ik heb niet gehoord dat de zon gaat stoppen met schijnen en de wind met waaien.”
Prijs technologie daalt
Voor de broers ligt de focus op zonne-energie. Zij zien de prijs van de technologie exponentieel dalen. Patrick: “Op een gegeven moment worden de innovaties goedkoper dan wat er al is en dan zie je dat hele wereld in beweging komt. Het blijft toch een economisch verhaal. Op dat punt lijken we nu te zitten. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Zo is enie.nl ook zonnepanelen aan het plaatsen op hutten in Afrika. Daardoor hebben ze nu stroom en dat maakt verdere ontwikkelingen mogelijk. Denk aan educatie: ze kunnen computers laten draaien op zonne-energie.
Gaan we veranderen?
In Chili is de zonne-energiemarkt razendsnel gegroeid, want het was de goedkoopste manier om aan de enorm stijgende energiebehoefte te voldoen. India en China zijn dichterbij bij de klimaatdoelstellingen dan Amerika. Vaticaanstad is het eerste land ter wereld zonder CO2-uitstoot. En Noorwegen is in 2022 begonnen het uitfaseren van fossiele auto’s. “De vraag die wij vaak horen is deze: als we dit allemaal doen, zijn we dan nog wel op tijd? Of is het game over? Het goede nieuws is dat alle benodigde technologieën om het klimaatvraagstuk op te lossen al beschikbaar zijn. We hoeven alleen nog de knop om te zetten. Deze voorbeelden laten zien dat dat ook al gebeurt.”
Innovatiecarrousel
Na een pauze met een hapje en een drankje op de zonnige binnenplaats, was het tijd voor het innovatiecarrousel. De groep ging uiteen in kleine groepjes voor de pitches van zeven bedrijven over hun duurzame schoonmaakoplossingen. Bij Gaussium stonden drie robots klaar, waaronder de slimme, autonome Phantas. Straks onmisbaar, want “er is een gigantisch tekort aan personeel, de loonkosten stijgen en de hygiënestandaard is sinds corona alleen maar hoger geworden.” Een goed voorbeeld van hoe duurzame innovaties ook bijdragen aan andere vraagstukken in de branche.
Nieuwe vezeltechnologie
Vileda had nieuwe moppen meegenomen, met een nieuwe vezeltechnologie, gerecyclede materialen en een unieke honingraatstructuur voor optimaal effectieve reiniging. Bij Greenspeed stonden er drie innovatieve middelen klaar. Als eerste de RE-Belle doeken, gemaakt zonder chemisch proces, die Greenspeed zelf ophaalt om te recyclen. Tweede waren de reinigingsmiddelen uit de Synbio-range, die door de toevoegen van prebiotische reiniger aan een probiotische reiniger nog een extra boost geeft aan het product. Als laatste liet Greenspeed de Probio tabs zien, die het volume van reinigingsmiddelen drastisch verlagen en een uitzonderlijke drie maanden werkzaam zijn.
Voorproefje
Bij Wecovi kregen de groepjes een voorproefje van de ultrasone toiletreiniger BubbleFlush, die toiletten in een minuut reinigt zonder dat daar chemie aan te pas komt. Consensus presenteerde hun gloednieuwe zelfreinigende, slimme deurhendel, die nog niet eens op de markt is. Daarnaast stond de Enozo Pro sprayflacon, een sprayfles die on demand water ozoneert. Diversey besprak met de aanwezigen hun nieuwe ESG-strategie, waarin de ambitie is 100 procent bij te dragen aan de circulaire economie. Dit door reductie door efficiënter te werken, 100 procent te recyclen en hergebruiken en te blijven zoeken naar innovatieve oplossingen. De SURE-range aan middelen is hiervan een mooi voorbeeld. Ten slotte presenteerde Spectro de Ecodos-flessen, een speciale lijn flessen gemaakt van gerecycled kunststof, met een gemakkelijke doseerdop, ergonomisch handvat en geconcentreerde reinigingsmiddelen. Ook behoort er een slimme dispenser tot de Ecodos-serie, voor alle dagelijkse reiniging.
Uniek moment
Na het actieve innovatiecarrousel kwam de tijd voor ontspanning en gesprek. Wat nemen we mee van dit inspirerende zomerevent? In de woorden van Milan: “Dit is echt een uniek moment en we moet onszelf afvragen ‘wat ik kan doen om te helpen dit klimaatvraagstuk op te lossen?’. Alleen de wil is nodig.”