VSR Zomerevent 2024: "Van taakgedrag naar talentgedrag"

VSR Zomerevent 2024: "Van taakgedrag naar talentgedrag"

Op 4 september verzamelden branchegenoten uit de schoonmaak zich bij UP Events in Weesp voor het jaarlijkse VSR Zomerevent. Het was weer een dag vol inspiratie, kennis en netwerken.

Charlotte Morijn, bestuurslid van VSR, trapte de bijeenkomst af en stond stil bij belangrijke VSR-actualiteiten. Daarna was het tijd voor een inspiratiesessie van Frans Goenee. Als inspiratiemanager bij de Efteling weet hij medewerkers en gasten op een unieke wijze te verwonderen. Pure magie of misschien wel een doordachte strategie die ook in andere organisaties werkt?

VSR-actualiteiten

In een vogelvlucht nam Morijn de aanwezigen mee langs belangrijke VSR-actualiteiten. Zo liggen er momenteel twee onderzoeken op de plank, klaar voor uitvoering:

  1. Onderzoek naar de reinigende werking van microvezeldoeken
  2. Actualisering Schoonmaakbewust ontwerpen: hoe ontwerp je een gebouw dat niet alleen aan de wensen van de opdrachtgever voldoet, maar ook zodanig is ontworpen en gerealiseerd dat het ook goed kan worden schoongemaakt? Het bestaande onderzoek uit 2015 krijgt een update.

Daarnaast zijn er een aantal suggesties gedaan voor nieuwe onderzoeken:

  • Taalvaardigheid en digitale vaardigheden
  • Inzetbaarheid na pensioen
  • Positie schoonmaakmedewerker in aanbestedingsprocedure

Andere onderwerpen die actueel zijn bij VSR, zijn de herziening Vaknieuws Gezond schoonmaken, de checklist Indicatief Meetsysteem Primair Onderwijs (IMPO) en de actualisering van de SIS-T-lijst.

De kromme wegen-theorie

Daarna was het woord aan Goenee, al ruim 38 jaar in dienst bij de Efteling. In 2009 is hij daar aan de slag gegaan als conceptmanager horeca. Op geheel eigen wijze stond hij aan de basis van unieke horecaconcepten die een belangrijk onderdeel vormen van de bedrijfsvoering. Zijn kracht? Medewerkers laten zien wat hun échte passie is. Vanwege zijn unieke talent is Goenee sinds 2014 naast conceptmanager ook werkzaam als inspiratiemanager. Rode draad in deze rol is de ‘kromme wegen-theorie’. Anton Pieck, visionair en oprichter van de Efteling, hield namelijk van kromme wegen. Want, zo redeneerde Pieck, wanneer je kromme wegen bewandelt, ligt er na elke bocht een nieuwe kans om mensen te verwonderen. Niet voor niets liggen er in het Sprookjesbos vele kromme wegen die telkens naar een nieuw sprookje leiden.

Talentgedrag

Volgens Goeneekun je de essentie van de kromme wegen-theorie perfect in je eigen organisatie toepassen. Zijn beproefde succesformule laat zien hoe je de kromme wegen-theorie inpast in een duidelijk geformuleerd stappenplan. De sleutel in dit verhaal zijn geïnspireerde werknemers. Door van taakgedrag uit te groeien naar talentgedrag, zullen je medewerkers met een frisse, positieve blik aan de slag gaan. En dat straalt weer over op je gasten, klanten, opdrachtgevers, noem maar op. Medewerkers krijgen de mogelijkheid om hun stem te laten horen. Door het invullen van een persoonskompas kunnen zij nauwkeurig aangeven waar zij zowel voor zichzelf, als voor de organisatie kansen zien. Dit proces brengt waardevolle ideeën en ontwikkelingsmogelijkheden aan het licht die anders wellicht onopgemerkt zouden blijven.

Succesformule: van medewerker naar talent

  • Stap 1: Start de reis vanuit je bedrijfscultuur en -DNA
  • Stap 2: Vervolg deze weg vanuit je missie en visie
  • Stap 3: Wijs je werknemers de weg met coachend leiderschap
  • Stap 4: Schakel in de vierde versnelling van taakgerichte naar talentgerichte medewerkers
  • Stap 5: Heb oog voor verschillende persona’s en customer journeys
  • Stap 6: Van storyselling naar storydoing
  • Stap 7: Deze weg leidt naar het creëren van momenten die een 9+ waardering verdienen

Van pretpark naar de schoonmaakbranche

De praktijkvoorbeelden die Goenee in zijn werk als inspiratiemanager bij de Efteling aanhaalde, staan zeker niet op zichzelf. Er bestaan genoeg parallellen met andere sectoren, waaronder ook schoonmaakbranche. En dat was natuurlijk de bedoeling van deze inspiratiesessie. Probeer daarom zaken eens op een andere manier te benaderen. Maak medewerkers onderdeel van je successen en deel regelmatig complimenten uit. Kleine gebaren maken namelijk een groot verschil. En vergeet niet dat deze mindset ook een watervaleffect heeft. Een schoonmaakmedewerker die zich gewaardeerd voelt, zal eerder geneigd zijn om zelf ook kleine gebaren te maken naar eindgebruikers of opdrachtgevers.

Lees meer: