De termen ‘duurzaamheid’ en ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ zijn aanzienlijk belangrijker geworden. Bedrijven en mensen in het algemeen zijn zich steeds meer bewust van de effecten van klimaatverandering. Het aantal bedrijven dat actief probeert om milieuvriendelijker te worden, neemt nog steeds toe. Dit is niet verwonderlijk gezien de positieve impact die het heeft op het milieu en de bedrijven zelf.
Ecolabels maken het verschil
Een goede manier om een bedrijf te herkennen dat milieuvriendelijk is, is hun Ecolabel. Dit is een milieuprestatiecertificering, die door organisaties of overheidsinstanties wordt uitgereikt aan bedrijven die milieuvriendelijke producten, diensten of productieproces hebben.
De beslissing van bedrijven om milieuvriendelijker te werken is volledig vrijwillig. Bedrijven die de stap zetten, zien in dat milieuvriendelijk zijn een positief effect heeft op kostenefficiëntie. Het is een manier om onderscheid te maken tussen de producten met de steun van experts uit de industrie en producten die dat niet hebben. Voor leveranciers worden Ecolabels al bijna een verplichte route naar de markt voor professionele reinigings- en hygiëneoplossingen, vooral als het gaat om het reinigen met chemicaliën.
>> Leestip: De belangrijkste milieukeurmerken in de schoonmaak op een rij
Goed voor het milieu, geweldig voor het bedrijf
Het streven naar een duidelijke doel is van cruciaal belang voor het succes van Ecolabel programma’s over de hele wereld. Terwijl elk Ecolabel zich anders uitdrukt, worden er over het algemeen drie kerndoelen nagestreefd:
- Bescherming van het milieu
Een Ecolabel stimuleert de productie en consumptie van milieuvriendelijke goederen en het gebruik van milieuvriendelijke diensten. - Innovatie aanmoedigen
Door het toekennen en promoten van milieukeuren bieden ecolabelprogramma’s een marktprikkel voor vooruitstrevende bedrijven. De meeste ecolabel programma’s verhogen geleidelijk hun normen, zodat het innovatie blijft stimuleren en belonen. - Bouwen aan een grotere impact
Ecolabel programma’s vergroten ook de kennis over de impact op milieuproblemen. In landen met een hoog milieubewustzijn kan een vertrouwd Ecolabel helpen om het aantal opdrachten voor bedrijven die werken met gecertificeerde producten te bevorderen. In landen waar de zorg voor milieuproblemen niet erg groot is, kunnen Ecolabels worden gebruikt om de bewustwording te bevorderen.
Uiteindelijk streven Ecolabels ernaar duurzaam gedrag te stimuleren. Van bedrijven kan niet worden verwacht dat ze het juiste doen, tenzij ze weten het betekent. Ecolabels kunnen zich op deze behoefte concentreren door duidelijke criteria te stellen, net als de wereldwijde bedrijven die erop aandringen om er effectief gebruik van te maken.
Het doel van duurzame ontwikkeling bereiken
Over het algemeen zijn duurzaamheid en de circulaire economie gebieden waar veel bedrijven nog steeds niet echt grip op hebben. Daarom geeft Interclean Amsterdam 2020 extra aandacht aan dit onderwerp. Bijvoorbeeld tijdens de online sessie ‘Is there a sustainability business case in our industry?’ op 5 november. Bekijk het volledige programma op de officiële Interclean-website.
Robert Stelling, exhibition manager Interclean bij RAI Amsterdam.