Hack the waste: afvalprobleem verminderen met gamification

Hack the waste: afvalprobleem verminderen met gamification

Op 26 en 27 maart vond de vierde editie van Hack The Waste plaats. Dit is een hackathon, waarbij het wereldwijde afvalprobleem centraal staat. Elk jaar wordt 2,12 miljard ton afval geproduceerd. Dat is niet alleen een milieuprobleem, maar heeft ook een maatschappelijke impact. Volg Service Management op LinkedIn:

Hack The Waste draait om het vinden van creatieve oplossingen. Dit jaar gingen 64 studenten van verschillende internationale onderwijsinstellingen de uitdaging aan: in 24 uur een werkbare oplossing bedenken voor een toegepast afvalprobleem.

Hoe verbeter je afvalscheiding in het MKB?

De uitdaging dit jaar werd verstrekt door afvalverwerker Renewi. Deze was als volgt “How might Renewi enthuse or help SME clients in dense cities to separate their waste?” Het betreft dus het MKB, wat gestimuleerd moet worden hun afval beter te scheiden. Betere afvalscheiding verhoogt het percentage afval dat gerecycled kan worden. Sorteren is namelijk vaak te duur bij de verwerkers, waardoor verbranding toch de goedkopere optie is. Als het afval gesorteerd aangeleverd wordt door de bron, ontstaan er nieuwe mogelijkheden.

De case had diverse kaders en in de 24 uur mochten studenten een oplossing bedenken. Daarbij moesten zij verschillende elementen aanleveren, zoals een business model, een proof of concept, een persbericht, marketingcampagne, risicoanalyse en financiële analyse. Dit werd in een korte pitch gedeeld met de jury. De teams werkten samen als multi-disciplinaire, internationale samenwerkingen van studenten uit Nederland, België, Zuid-Afrika, Letland, Denemarken en Brazilië.

Gamification als oplossing

Alle studenten wisten de opdracht succesvol af te ronden. Veel teams zochten naar een manier om het menselijk gedrag aan te passen met een gamified systeem of online credentials. Een enkele groep kwam met een compleet andere hardware oplossing, zoals smart containers. De winnende groep studenten bedacht een gamification oplossing, waarmee gebruikers badges kunnen verdienen via een app, die de score schaalt naar het formaat en type organisatie.

De badges zijn credentials voor de bedrijven, die zij zelf kunnen showcasen. Het marketingplan rustte vooral op een shock-campagne, om bewustzijn te vergroten onder de doelgroep en hen te activeren. De winnaars krijgen voor hun bijdrage de kans om namens Renewi bomen te planten als positieve bijdrage aan de wereld.

Lees ook:

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Stefan Duikersloot (27) kent de straten van Amsterdam op zijn duimpje. En dat komt niet zomaar: hij is er regelmatig te vinden met zijn prikstok. Hij was op zoek naar een manier om de wereld groener te maken, iets waar iedereen achter kan staan en waarmee hij ook nog eens in contact zou staan met mensen. In afval prikken kwamen die elementen voor hem perfect samen.

Aantal blikjes op straat gekelderd na invoering statiegeld

Aantal blikjes op straat gekelderd na invoering statiegeld

Het aantal blikjes dat in het zwerfafval wordt gevonden, was in de eerste helft van dit jaar 64 procent lager dan twee jaar eerder. Dat meldt staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. Sinds april 2023 zit op bijna alle blikjes 15 cent statiegeld.

Doe jij mee met de landelijke Beach Cleanup?

Doe jij mee met de landelijke Beach Cleanup?

Van 1 tot en met 15 augustus lopen duizenden vrijwilligers over de Nederlandse stranden. Niet om lekker te zonnebaden, maar om op te ruimen voor de jaarlijkse opruimactie van de héle Nederlandse Noordzeekust. Dit jaar is het alweer de elfde editie van de Boskalis Beach Cleanup Tour.

Supermarkten overtuigd dat statiegeldplan mogelijke dwangsom voorkomt

Supermarkten overtuigd dat statiegeldplan mogelijke dwangsom voorkomt

Supermarkten en andere betrokken bedrijven zijn ervan overtuigd dat hun verbeterplan om voldoende statiegeldverpakkingen in te zamelen, goed genoeg is om een mogelijke dwangsom van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) te voorkomen. Dit zegt directeur Hester Klein Lankhorst van Verpact, de organisatie die namens het bedrijfsleven verantwoordelijk is voor het inzamelen en recyclen van verpakkingen.