Schoonmaakbedrijven besparen 100 miljoen liter water

Schoonmaakbedrijven besparen 100 miljoen liter water

Schoonmakend Nederland roept schoonmaakbedrijven op in te zetten op waterbesparing en hun bespaarde liters te doneren aan ontwikkelingslanden via de Made Blue Foundation. Een aantal schoonmaakbedrijven hebben al voor meer dan 100 miljoen liter gezorgd.

De beschikbaarheid van schoon water, goed en hygiënisch sanitair en goede algemene hygiëne is een fundamenteel mensenrecht. Meer dan 771 miljoen mensen op de planeet hebben echter geen toegang tot schoon drinkwater.

Rob Rommelse, directeur Schoonmakend Nederland: "In Nederland gebruiken wij veel water, ook in de schoonmaakbranche. Het is belangrijk bewustzijn te creëren onder ondernemers en hun werknemers. Hier water besparen, betekent schoon drinkwater waar het nodig is. Ik roep iedereen op mee te doen: samen verandering aanbrengen in waterverbruik."

Bespaar water en maak impact

Schoonmaakbedrijven zoals Hago, Gom, Blankers Schoon en CSS Schoonmaak doen al mee: samen met een aantal andere Nederlandse schoonmaakbedrijven hebben zij al meer dan 100 miljoen liter water bespaard. Via Made Blue hebben ze eenzelfde hoeveelheid beschikbaar gemaakt als schoon drinkwater elders op aarde. Dat komt neer op schoon water en hygiëne voor meer dan 1.450 mensen vandaag én voor de komende tien jaar.

"Schoonmaak kan niet zonder water, maar dankzij innovaties gebruiken we er steeds minder van."

Rogier Coppejans, directeur CSS Schoonmaak: "Schoonmaak kan niet zonder water, maar dankzij innovaties gebruiken we er steeds minder van. Het water dat wij minder verbruiken ergens anders juist beschikbaar maken, werkt extra motiverend om ons te blijven inzetten voor waterbesparing in de schoonmaak."

20 liter per schoonmaakuur

Machiel van Dooren, medeoprichter van Made Blue Foundation: "Volgens onze berekening bespaart inzet op waterbesparende technieken en materialen al snel zo'n 20 liter water per schoonmaak-uur. Voldoende om iemand een dag lang van voldoende water en hygiëne te voorzien. De hiervoor benodigde donatie is vele malen kleiner dan het behaalde financiële voordeel uit waterbesparing: is het is daarom niet alleen goed, maar ook logisch om te doen."

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Stefan Duikersloot (27) kent de straten van Amsterdam op zijn duimpje. En dat komt niet zomaar: hij is er regelmatig te vinden met zijn prikstok. Hij was op zoek naar een manier om de wereld groener te maken, iets waar iedereen achter kan staan en waarmee hij ook nog eens in contact zou staan met mensen. In afval prikken kwamen die elementen voor hem perfect samen.

SVS maakt resultaten en adviezen onderzoek ergonomie bekend

SVS maakt resultaten en adviezen onderzoek ergonomie bekend

Schoonmaken wordt beschouwd als middelzware arbeid. Een erg actueel onderwerp, gezien de uitgebreide politieke discussies over vroegpensioen bij zware beroepen en de focus op ergonomie, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. Maar wat betekent middelzware arbeid? Het ErgoClean-project van Erasmus+, met SVS Opleidingen als Nederlandse partner, ging op zoek naar het antwoord met behulp van slimme inspanningsmetingen.

Marcel Eertink (links): 'Schoonmaakwerk is soms erg belastend. Vandaar dat we onze klanten aanmoedigen om waar mogelijk voor dagelijkse werkzaamheden gebruik te maken van robots.'

Duurzaam schoonmaken met robots en chemievrije alternatieven

Opdrachtgevers die een schoonmaakbedrijf inschakelen leggen tegenwoordig steeds meer nadruk op duurzaamheid. Gelukkig hebben dienstverleners diverse manieren om hieraan tegemoet te komen. Ze kunnen bijvoorbeeld hun chemische schoonmaakmiddelen vervangen door milieuvriendelijke alternatieven. Daarnaast kunnen ze ook zorgen voor een goede ergonomie voor de schoonmaker zelf. Dat kan onder andere door het inzetten van schoonmaakrobots.

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

Net als veel bedrijven in de schoonmaakbranche, zet ICS Groep zet zich al jaren in om duurzamer te ondernemen. Dat doen ze onder andere door de CO2-uitstoot te verminderen. Het afgelopen half jaar hebben ze de gestelde doelen voor 2024 al ruimschoots behaald.