De beschikbaarheid van schoon water, goed en hygiënisch sanitair en goede algemene hygiëne is een fundamenteel mensenrecht. Meer dan 771 miljoen mensen op de planeet hebben echter geen toegang tot schoon drinkwater.
Rob Rommelse, directeur Schoonmakend Nederland: "In Nederland gebruiken wij veel water, ook in de schoonmaakbranche. Het is belangrijk bewustzijn te creëren onder ondernemers en hun werknemers. Hier water besparen, betekent schoon drinkwater waar het nodig is. Ik roep iedereen op mee te doen: samen verandering aanbrengen in waterverbruik."
Bespaar water en maak impact
Schoonmaakbedrijven zoals Hago, Gom, Blankers Schoon en CSS Schoonmaak doen al mee: samen met een aantal andere Nederlandse schoonmaakbedrijven hebben zij al meer dan 100 miljoen liter water bespaard. Via Made Blue hebben ze eenzelfde hoeveelheid beschikbaar gemaakt als schoon drinkwater elders op aarde. Dat komt neer op schoon water en hygiëne voor meer dan 1.450 mensen vandaag én voor de komende tien jaar.
"Schoonmaak kan niet zonder water, maar dankzij innovaties gebruiken we er steeds minder van."
Rogier Coppejans, directeur CSS Schoonmaak: "Schoonmaak kan niet zonder water, maar dankzij innovaties gebruiken we er steeds minder van. Het water dat wij minder verbruiken ergens anders juist beschikbaar maken, werkt extra motiverend om ons te blijven inzetten voor waterbesparing in de schoonmaak."
20 liter per schoonmaakuur
Machiel van Dooren, medeoprichter van Made Blue Foundation: "Volgens onze berekening bespaart inzet op waterbesparende technieken en materialen al snel zo'n 20 liter water per schoonmaak-uur. Voldoende om iemand een dag lang van voldoende water en hygiëne te voorzien. De hiervoor benodigde donatie is vele malen kleiner dan het behaalde financiële voordeel uit waterbesparing: is het is daarom niet alleen goed, maar ook logisch om te doen."