1. Weet wat je aantreft
Mocht je nog nooit op de Interclean zijn geweest, dan kijk je je ogen uit. Negen hallen met alles wat met hygiëne en schoonmaak te maken heeft. Tel daarbij een krioelend internationaal publiek en de nodige drukte en je hebt een beeld. Gekscherend: beeld je de Huishoudbeurs in, maar dan groter en internationaler.
2. Trek de gymschoenen aan
Nee, dit is geen pleidooi om de nieuwste Nikes te kopen, maar met maar liefst negen hallen is het een serieuze looptocht van linksonder naar rechtsboven. Fijn zittende schoenen – het hoeven niet per se hardloopschoenen te zijn – zijn welhaast een must.
3. Waar wil je heen?
Wie onvoorbereid naar de Interclean vertrekt, kan wat overweldigd worden. Het loont daarom om van tevoren te kijken waar je heen wilt. Wil je Nederlandse exposanten zien? Je relaties treffen? Ben je benieuwd naar de nieuwste robots? Of ga je voor duurzaamheid en wil je meer over afvalverwerking weten? Wat het ook is, stel overeenkomstig een agenda op van wat je wilt zien. Dat voorkomt dat je door het bos de bomen niet meer ziet. Bijvoorbeeld deze pagina geeft je al veel meer informatie.
4. Geen afspraken maken
Op mijn eerste Interclean twaalf jaar geleden had ik verschillende afspraken gemaakt. Zoveel op een dag dat de afspraken hopeloos in de soep liepen. Met het maken van die afspraken met exposanten ben ik gestopt. Dat wil niet zeggen dat we als redactie geen lijst hebben van waar we langs willen gaan. Die lijst bevat met name Nederlandse exposanten natuurlijk. Daar maak ik dan ook de afspraak mee dat we langskomen, zonder een precies moment te noemen.
5. Houd de awards in de gaten
Niet echt een tip voor het beursbezoek, maar wel een tip om de lijst van inschrijvingen op de Interclean Innovation Awards in de gaten te houden. Wat wordt ingeschreven, wat wordt genomineerd, maar ook wie de winnaars zijn. De producten en diensten op die lijst, zien we vaak een jaar later in de Nederlandse markt terug. Daarmee zijn die awards een voorspeller geworden. Daarnaast zie je er ook trends in duurzaamheid of in digitalisering in terug. De awards helpen je op een beter beeld te krijgen van wat er zich op die gebieden allemaal ontwikkelt.
6. Waak voor onderschatting
Niet de Vakbeurs Facilitair, maar de Interclean is met zesduizend Nederlandse bezoekers de afgelopen jaren de grootste facilitaire beurs van Nederland. De moeite waard om heen te gaan dus. Ook voor facilitair managers. Zeker nu het Facility Inspiration Event zich nadrukkelijk richt op hen.
7. Niet alles is binnen…
Haasten naar de ingang om toch vooral maar die exposanten binnen te treffen, kan de verkeerde strategie zijn. Buiten is ook zoveel te doen. Met glasbewassingsdemonstraties, hogedrukreiniging, straatreiniging en grondonderhoud. Zie met eigen ogen live hoe het een en ander werkt. Vaak zijn de demonstraties indrukwekkend.
Tot slot
Heb je nu zelf ook een tip of heb je een vraag over de komende Interclean? E-mail naar ronaldbruins@vakmedianet.nl Ik ben benieuwd hoe jij jouw Intercleanbezoek aanpakt!