"Patiënt verwacht dat het lekker naar allesreiniger of chloor ruikt"

"In de ziekenhuiswereld praten we al over het vijfsterrenhotel. Daar bewegen we namelijk langzaam naartoe. De patiënt is uiteindelijk onze klant. En die verwacht niet alleen om beter en gezond gemaakt te worden, maar verwacht ook een bepaalde beleving. De schoonmaak speelt daarin een prominente rol."

Dat zegt Ger Hanssen (Procesmanager Logistiek & Schoonmaak bij het Maastricht UMC+) in een interview met Service Management over de samenwerking tussen het ziekenhuis en schoonmaakbedrijf CSU.

Meer focus op beleving

Hanssen vervolgt zijn verhaal door te vertellen dat het ziekenhuis in de contracten met haar schoonmaakleveranciers, CSU en Asito, heeft opgenomen dat er meer focus komt op de beleving dan op de technische kwaliteit. "Dat laatste meten we met de VSR-methode en moet natuurlijk gewoon op orde zijn. Maar als het schoonmaakbedrijf zich netjes houdt aan alle afspraken die we van tevoren gemaakt hebben, betekent dat niet automatisch dat de gebouwgebruikers ook echt tevreden zijn.”

Factoren uit de omgeving

Hanssen begint over de aankomst in het ziekenhuis. “Als het goed is, roken jullie bij binnenkomst in de centrale hal een heerlijke, frisse geur. We zijn namelijk samen met CSU aan het onderzoeken wat geur doet met de beleving. Want dat gaat niet alleen om de technische kwaliteit van de schoonmaak, maar om allerlei factoren vanuit de omgeving.”

Verwachtingen kloppen niet

Wat nog weleens lastig is, is de verwachting van patiënten en bezoekers, blijkt tijdens het interview. Deskundige Infectiepreventie Claudia Ingenhut: “Zij verwachten vaak dat er met een emmertje sop wordt schoongemaakt en dat alles lekker ruikt naar chloor of allesreiniger. Net als thuis. Ze weten niet dat het in een ziekenhuis anders werkt. We proberen hen dan mee te nemen in de huidige schoonmaaksystemen en leggen uit waarom we het zo doen."

Ze vervolgt: "Daarnaast is voor veel patiënten de ziekenhuiskamer tijdelijk hun hele wereld. Als je hier in een ziekenhuisbed ligt, dan hebben je alle tijd om eens even goed om je heen te kijken en alles in de gaten te houden. En je ziet alles ook nog eens vanuit een ander perspectief dan wanneer je rechtop staat en rondloopt. Dat maakt hen kritischer. Daar moeten de schoonmaakmedewerkers zich wel van bewust zijn.”

Presentatie onderzoek: effectief bestrijden pandemie met schoonmaakonderhoud

Presentatie onderzoek: effectief bestrijden pandemie met...

Twee jaar lang hebben schoonmaakdeskundigen uit de landen Finland, Estland, Frankrijk en Nederland gewerkt aan een onderzoek over het effectief bestrijden van een pandemie binnen het vakgebied schoonmaakonderhoud. Binnenkort presenteren zij hun bevindingen.

Schoonmaak in de zorg meer dan alleen schoonmaak

Schoonmaak in de zorg meer dan alleen schoonmaak

Zo kopt het Financieel Dagblad. In het artikel laten ze zien dat schoonmakers in de zorg op dagelijkse basis zorgmedewerkers en cliënten helpen en dat dat er 'gewoon' bij hoort. In de zorg is ongeveer de helft van de schoonmaak uitbesteed. Dat betekent schoonmakers van een schoonmaakbedrijf echt onderdeel worden van de zorg.

Hago Zorg maakt OK's schoon: "een écht hectische omgeving waar geen uur hetzelfde is"

Hago Zorg maakt OK's schoon: "een écht hectische omgeving waar geen...

Een operatiekamer schoonmaken, kan letterlijk van levensbelang zijn. Een taak die extreme precisie vraagt en alleen uitgevoerd mag worden door gecertificeerd personeel. Edwin Kuijpers, klantmanager Hago Zorg in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven, weet hier alles van. "Werken op de OK afdeling betekent werken in een écht hectische, dynamische omgeving waar geen dag, wat zeg ik uur, hetzelfde is."

Onderzoek: meeste ziekenhuisinfecties door bacteriën in patiënten

Onderzoek: meeste ziekenhuisinfecties door bacteriën in patiënten

Nieuw onderzoek aan de University of Washington School of Medicine weerlegt de theorie dat infecties die tijdens een ziekenhuisverblijf worden opgelopen, worden opgelopen in de zorginstelling zelf. In plaats daarvan wijzen de resultaten erop dat de bacteriën die infectie veroorzaken in de meeste gevallen al voor de operatie in het lichaam van de patiënt aanwezig waren.