Dat zegt Ger Hanssen (Procesmanager Logistiek & Schoonmaak bij het Maastricht UMC+) in een interview met Service Management over de samenwerking tussen het ziekenhuis en schoonmaakbedrijf CSU.
Meer focus op beleving
Hanssen vervolgt zijn verhaal door te vertellen dat het ziekenhuis in de contracten met haar schoonmaakleveranciers, CSU en Asito, heeft opgenomen dat er meer focus komt op de beleving dan op de technische kwaliteit. "Dat laatste meten we met de VSR-methode en moet natuurlijk gewoon op orde zijn. Maar als het schoonmaakbedrijf zich netjes houdt aan alle afspraken die we van tevoren gemaakt hebben, betekent dat niet automatisch dat de gebouwgebruikers ook echt tevreden zijn.”
Factoren uit de omgeving
Hanssen begint over de aankomst in het ziekenhuis. “Als het goed is, roken jullie bij binnenkomst in de centrale hal een heerlijke, frisse geur. We zijn namelijk samen met CSU aan het onderzoeken wat geur doet met de beleving. Want dat gaat niet alleen om de technische kwaliteit van de schoonmaak, maar om allerlei factoren vanuit de omgeving.”
Verwachtingen kloppen niet
Wat nog weleens lastig is, is de verwachting van patiënten en bezoekers, blijkt tijdens het interview. Deskundige Infectiepreventie Claudia Ingenhut: “Zij verwachten vaak dat er met een emmertje sop wordt schoongemaakt en dat alles lekker ruikt naar chloor of allesreiniger. Net als thuis. Ze weten niet dat het in een ziekenhuis anders werkt. We proberen hen dan mee te nemen in de huidige schoonmaaksystemen en leggen uit waarom we het zo doen."
Ze vervolgt: "Daarnaast is voor veel patiënten de ziekenhuiskamer tijdelijk hun hele wereld. Als je hier in een ziekenhuisbed ligt, dan hebben je alle tijd om eens even goed om je heen te kijken en alles in de gaten te houden. En je ziet alles ook nog eens vanuit een ander perspectief dan wanneer je rechtop staat en rondloopt. Dat maakt hen kritischer. Daar moeten de schoonmaakmedewerkers zich wel van bewust zijn.”